• 1
  • 2
2016-01-25, 11:44
Medlem
Min sambo var med i Lilla Jönssonligan när hon var 11 år (ca 20 år sen) och nu har vi sett att de visas på TV ganska ofta (canal..nånting).

Kan hon få ut någon sorts STIM ersättning eller liknande nu? Är det nån som vet hur det ser ut för barnskådespelare när det gäller ersättning så långt efter?
Citera
2016-01-25, 11:50
Medlem
johanness avatar
allt regleras i avtalet din sambos målsman skrev på före filminspelningen.
Citera
2016-01-25, 12:04
Medlem
Gurglarens avatar
Har för mig jag läst någonstans att ingen av t ex ungarna som är med i Pippi Långstrump som visas i hela världen får ett öre för det.
Citera
2016-01-25, 12:10
Medlem
seattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub4u
Min sambo var med i Lilla Jönssonligan när hon var 11 år (ca 20 år sen) och nu har vi sett att de visas på TV ganska ofta (canal..nånting).

Kan hon få ut någon sorts STIM ersättning eller liknande nu? Är det nån som vet hur det ser ut för barnskådespelare när det gäller ersättning så långt efter?

Det går var filmbolaget Sandrews som gjorde de första två av filmerna om Lilla Jönssonligan har jag för mig, ni kan väl ringa dit och fråga? Vilken rollfigur var det hon spelade?
Citera
2016-01-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seattle
Det går var filmbolaget Sandrews som gjorde de första två av filmerna om Lilla Jönssonligan har jag för mig, ni kan väl ringa dit och fråga? Vilken rollfigur var det hon spelade?
Doris. I de första..

Men finns det inte nå kollektivavtal för skådisar? Jag kolla lite på nätet o där var ju typ copyswede eller vadan de hette som hantera STIM utbetalning för skådisar man kunde ringa men fick inte tag på rätt person när jag testa ringa dom.
Citera
2016-01-25, 17:08
Medlem
Magnet83s avatar
Behöver hon pengar till droger?

(FB) Barnstjärna gripen för bedrägerier, vem? (Jonna Sohlmér)

Har man skrivit på ett avtal får man väl ändå förhålla sig till det, ska en elektriker som arbetat på Disneyland Paris ha rätt till retroaktiv ersättning bara för att nöjesparken är framgångsrik?
Citera
2016-01-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Behöver hon pengar till droger?

(FB) Barnstjärna gripen för bedrägerier, vem? (Jonna Sohlmér)

Har man skrivit på ett avtal får man väl ändå förhålla sig till det, ska en elektriker som arbetat på Disneyland Paris ha rätt till retroaktiv ersättning bara för att nöjesparken är framgångsrik?
Ja precis, till droger!

Vem har sagt man inte ska hålla sig till avtal? Men man kanske inte har kvar ett avtal som skrevs för 20 år sen, eller hur?

Och med tanke på att vi bor i Sverige och inte nåt aphål som Syrien eller liknande så håller sig företag till kollektivavtalen. Därför är det relevant..
Citera
2016-01-25, 18:53
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Vem har sagt man inte ska hålla sig till avtal? Men man kanske inte har kvar ett avtal som skrevs för 20 år sen, eller hur?
Så hur har ni lyckats börja tänka på det först nu och hade hon, om hon själv har så pass dålig insikt, inga föräldrar vilka höll så pass mycket koll på att deras barnskådespelande dotter hade ett avtal som hon fick lön efter? Det låter helt absurt och gliringen om droger skrev jag lite skämtsamt men nu börjar jag på allvar fundera på om ni tänkte ut det här under en rejäl tripp.
Citera
2016-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Så hur har ni lyckats börja tänka på det först nu och hade hon, om hon själv har så pass dålig insikt, inga föräldrar vilka höll så pass mycket koll på att deras barnskådespelande dotter hade ett avtal som hon fick lön efter? Det låter helt absurt och gliringen om droger skrev jag lite skämtsamt men nu börjar jag på allvar fundera på om ni tänkte ut det här under en rejäl tripp.
Det har inget öht att göra med kontrakt eller sandrews.

Det som gäller är en STIM ersättning, samma ersättning som musikartister får när deras musik spelas på radion. Därför är det bara aktuellt när filmen visas, vilket den görs nu.

Därav tråden på fb istället för att sitta o ringa runt till massa intresseorganisationer för att få ett svar. Hade ju varit ganska enkelt om någon som varit barnskådis visste. Men det var väl korkat tänkt, istället får man ju som vanligt massa idiotiska kommentarer från personer som tror de vet allt men egentligen inte vet mer än en genomsnittlig schimpans.
Citera
2016-01-25, 20:19
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Det har inget öht att göra med kontrakt eller sandrews.

Det som gäller är en STIM ersättning, samma ersättning som musikartister får när deras musik spelas på radion. Därför är det bara aktuellt när filmen visas, vilket den görs nu.

Därav tråden på fb istället för att sitta o ringa runt till massa intresseorganisationer för att få ett svar. Hade ju varit ganska enkelt om någon som varit barnskådis visste. Men det var väl korkat tänkt, istället får man ju som vanligt massa idiotiska kommentarer från personer som tror de vet allt men egentligen inte vet mer än en genomsnittlig schimpans.
Men det säger väl sig självt att de regler som gäller kring Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå inte gäller för småroller i filmer. Även om Stim-liknande bestämmelser funnits kring film har hon ju inte haft någon vital del i filmskapandet. Jag minns att spädbarnen som spelade Harry Potter inte fick några löner att tala om, det var förvisso inte i Sverige men är ändå värt att nämna.
Citera
2016-01-27, 19:22
Medlem
Gräv fram avtalet, se vad det står. Troligtvis ingenting. Troligtvis har hon inte ens rättigheter att använda filmen alls. Det är ju produktionsbolaget som har anställt henne som skådespelare. Hon fick ersättningen då och det är ingenting jag någonsin hört talas om att skådespelare får betalt likt musiker när filmen visas. Jag kan förstå att man kan tro att det finns någon STIM liknande grej, men skådespelare skapar ju inget de kan ha rättigheter till. Så som musiker, om du förstår skillnaden?
Citera
2016-01-28, 15:15
Medlem
lampross avatar
Teoretisk diskussion om "engångsarvode" versus "del i vinsten"...

Jag tror det vanligaste för de flesta skådisar är ett engångsarvode. Även för de barnskådisar som tråden gäller. Då kan de heller inte begära "utbetalning över tid, genom åren, i relation till visningar" (som STIM-ersättning, som nämndes i tråden).

Sedan detta med "del i vinsten" per se. Det kan ju sys ihop speciella kontrakt om skådisen är känd. Där kan "del i vinsten" (plus eventuellt engångsarvode) förekomma. -- För detta vet jag ett specialfall: Ingmar Bergman (regi) och Erland Josephson (skådis) bildade ett produktionsbolag för TV-serien Scener ur ett äktenskap. Liv Ullman (skådis) erbjöds att vara med i bolaget, vilket innebar ett upplägg som kunde ge henne inkomst över tid, i teorin mycket pengar beroende på hur mycket serien visades. Men hon valde istället ett engångsarvode för sin medverkan. Hon tog det säkra före det osäkra.

Sedan visade det sig att serien gick bra, den sålde hit och dit, så Bergman och Josephson tjänade en del på detta medan Ullman bara fick sitt arvode. B&J kompenserade det genom att årligen bjuda henne på en bättre middag.

Källa: Bergman, Laterna Magica. Lite OT nu men.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in