• 1
  • 2
2016-01-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Ja, att höra sin egen röst kan nog vara ännu mer effektivt att t.ex. ligga och sova till. Tror det är en bra idé också att spela in vad det är med övertygelse och positiv energi, öva och experimentera lite med tonlägen och så vidare. Är 4 timmar något som visat sig vara en extra effektiv tid att lyssna på ett specifikt meddelande eller varför just 4 timmar?

Ska du prova?

Drömmer jag nu?
4 timmar tror jag kommer från när jag för många år sedan läste om denna metoden för första gången.

Nej jag skall inte prova eftersom jag mår utmärkt i varje avseende. Jag råkar bara vara intresserad av psykologi och hur människors psyke fungerar, som kuriosa kan jag nämna att jag har drygt 1,5 hyllmeter med psykologisk litteratur i bokhyllan. Man skulle gott kunna klistra på mig epitetet, amatör psykolog.
Citera
2016-01-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Att psykiska problem ej finns är en inställning som är väldigt vanlig i Afrika och andra skithål där man sysslar med andeutdrivning....
Många saker kan direkt ses med fMRI t.e.x schizofreni eller psykopati, de är dock medfödda saker så det är inte så mycket sjukdomar som avvikelser eller funktionshinder.

Den största boven är förstås all stress som människor utsätts för. På stenåldern var man lyckad om man inte dog i lunginflammation och blev det för trångt med för mycket folk kunde man allt flytta en bit längre norrut med iskanten.

Människors DNA är till 98% samma som chimpansers!
Människor delar också 50% DNA med bananer!
Är det konstigt att de är förvirrade? Känner de sig hängiga för att de är en apa eller för att de är en frukt?

Var har du läst att schitzofreni skulle vara medfött? Jag insjuknade i schitzofreni när jag var 23.
Citera
2016-01-28, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Att psykiska problem ej finns är en inställning som är väldigt vanlig i Afrika och andra skithål där man sysslar med andeutdrivning....
Många saker kan direkt ses med fMRI t.e.x schizofreni eller psykopati, de är dock medfödda saker så det är inte så mycket sjukdomar som avvikelser eller funktionshinder.
Visa mig en enda undersökning med fMRI som kan diagnosticera schizofreni med 100% säkerhet. Det finns inte och kommer aldrig att finnas.
Citera
2016-01-28, 23:09
Medlem
En del kan få stressrelaterade sjukdomar och kanske ångestproblem m.m. på grund av att vi blir värderade ute samhället efter hur duktiga vi är. Vi har betyg i våra skolor och vi får hög lön om vi är duktiga i arbetslivet. I Sverige har det till och med gått så långt att vi har bestämt att många yrkesgrupper som är lågproduktiva ekonomiskt sett eller arbeten som är mest för introverta så får dessa ej finnas i vårt land, eftersom Sverige är ett s.k. modernt, utåtriktat och effektivt land utan låglönejobb. I och med detta så slås en stor grupp av medborgarna ut helt från arbetsmarknaden och hamnar i livslångt bidragsberoende.

Det går i viss mån att undvika stressrelaterade problem och sånt genom att använda sej av positivt tänk och livsstrategier som beteendevetare och andra förståsigpåare spottar ur sej på löpande band. Men dessa floskler och applåderande av rullstolsburna som bestiger mount Everest m.m. går till överdrift i vår tid tycker jag. Vi måste acceptera att en del människor är helt vanliga tråkiga lågproduktiva Svenssons och endast de mest äventyrliga och framgångsrika bör finnas på toppen.
Citera
2016-01-28, 23:42
Medlem
Gameplayers avatar
Jag känner själv att jag har fruktansvärt högt värde och att det jag gör är väldigt viktigt. Ser dock inte ner på andra människor för det. Jag tror att de ser sig själva som lika viktiga för sig själva som jag ser mig själv för mig själv. Ok, lite komplicerad mening men hoppas ni kan begripa den...
Citera
2016-02-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag känner själv att jag har fruktansvärt högt värde och att det jag gör är väldigt viktigt. Ser dock inte ner på andra människor för det. Jag tror att de ser sig själva som lika viktiga för sig själva som jag ser mig själv för mig själv. Ok, lite komplicerad mening men hoppas ni kan begripa den...
Om jag förstår dig rätt så menar du att alla människor är värdefull och vi har alla samma värde.
Citera
2016-03-02, 01:07
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Om jag förstår dig rätt så menar du att alla människor är värdefull och vi har alla samma värde.

Alla människor är i stort sett värda lika mycket för sig själva. Rent subjektivt är dock inte alla värda lika mycket för någon. En förälder värderar t.ex. sina barn mycket högre än främlingar. Att alla objektivt har samma värde är kanske hypotetiskt. Man måste då fråga sig för vem de har samma värde? Det är också konstigt att tala om "värde" i samband med människor. Det sägs komma från en felöversättning tagen ut FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. För varje individ är olika människor olika viktiga. Att kalla det "värde" blir lite underligt...
Senast redigerad av Gameplayer 2016-03-02 kl. 01:12.
Citera
2016-03-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Alla människor är i stort sett värda lika mycket för sig själva. Rent subjektivt är dock inte alla värda lika mycket för någon. En förälder värderar t.ex. sina barn mycket högre än främlingar. Att alla objektivt har samma värde är kanske hypotetiskt. Man måste då fråga sig för vem de har samma värde? Det är också konstigt att tala om "värde" i samband med människor. Det sägs komma från en felöversättning tagen ut FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. För varje individ är olika människor olika viktiga. Att kalla det "värde" blir lite underligt...
Jag förstår att du menar att vi investerar mer i människor i nära relationer detta beroende på att vi subjektivt värderar dessa högre, men fråga dig varför ditt barn skulle vara värdefullare än USA:s president. Är det inte rimligt mot bakgrund av detta att säga att alla människor är lika mycket värda, men subjektiv ser vi människor i nära relationer som viktigare? Jag tror du förväxlar hur viktig en person är i ditt liv med mänskligt värde.
Citera
2016-03-04, 09:01
Medlem
Folk värderas olika, så tanken om människors lika värde är i så fall knappast bakomliggande grundorsak.

Barn kan dessutom utveckla psykisk ohälsa redan innan de blir medvetna om sitt människovärde.
Citera
2016-03-04, 12:54
Depression kan bero på så många olika saker. Det är därför jag är kritisk mot antidepp. Man kan hamna där för att en nära anhörig gått bort, ett förhållande kraschat, man har flyttat eller bytt jobb, kanske blivit arbetslös. Finns tusen anledningar.

Det du pratar om, som också är en viktig poäng. Handlar om psykisk ohälsa pga. lågt själförtroende och självkänsla. Det beror nog till stor del i hur många lever idag. De jämför sig med varandra på sociala medier, som ofta är en förljugen och förskönad bild. Umgås sällan face to face, och gör man det, så har man fortfarande näsan i mobilen. Man utvecklar inte sin personlighet, utan lever i en alternativ värld. Som har höga krav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in