• 1
  • 2
2016-01-25, 11:36
Medlem
Som rubriken antyder frågar jag mig om orsaken till en stor del av psykisk sjukdom beror på att individen känner sig som varandes mindre värd än andra människor?

Att se sig som mindre värd leder ju till en negativ syn på sig själv och omvärlden (depression). Det leder också till svårigheter med att inse vissa självklarheter såsom Jag är okej (självkänsla).

En uppföljnings fråga om så är fallet skulle då vara, vad kan vi göra för att rätta till detta missförhållande?
Citera
2016-01-25, 11:43
Medlem
Ja, det ligger något i det tror jag. En tanke över att man inte kan prestera tillräckligt i förhållande till samhällets förväntningar (relationer, jobb). Man blir därför orolig, får stress/ångest och på sikt nedstämdhet för att kroppen inte orkar med ångesten. Att man ser sig som mindre värd gör också att man undviker olika sammanhang tror jag. Därför kan man utveckla social fobi.

Jag vet inte hur mycket som är genetik/sårbarhet respektive miljö för att få denna känsla av mindre värde... Men vissa är nog mer rustade att hantera påfrestande miljöer. Dock tror jag mobbing och utfrysning alltid sätter spår oavsett psyke, och sakta men säkert får en att tro att man är mindre värd. Detta kan man dock komma ur med god hjälp av psykologer, bra vänner etc.
Citera
2016-01-26, 09:02
Medlem
purpurites avatar
Jag tror inte på det som grundorsak men det är en del av det ja, det får det att börja ryka ut från motorn så att att säga och synliggör allt annat bakomliggande. För om någon känner sig mindre värd, måste man ställa sig frågan vad är orsaken till den biten.

Ofta är det om inte för alla att man inte bearbetat eller reflekterat kring vissa tidiga livserfarenheter som satt sina spår i en, man saknar vissa verktyg.

Kan bara se till min egen situation, befinner mig med ett liknande problem på nacken idag som jag gjorde som 17-åring. Finns något som inte går min väg, det bromsar ner ens liv och framtidsplaner, allt stannar upp. Ja, just nu uppfyller inte "samhällets förväntningar".

Skillnaden idag ålder (mer livserfarenhet, hunnit bearbeta svårigheter från barndomen) är även det att jag känner mig inte mindre värd, inte ett smack. Då kändes det som att livet höll på att braka ihop när problemet kom in i bilden och håll på att förstöra det enda i mitt liv som då "fungerade" men inte nu.
Citera
2016-01-26, 10:05
Medlem
Läste en del om projekt MKultra och Donald Ewen Cameron på nätet inatt. Det hela handlar om beteendemodifikation (mind control) och hjärntvätt inom ramen för CIAs verksamhet. En intressant metod som utvecklats och som verkar vara speciellt bra för att kontrollera vad vi tänker är "psychic driving", vilken borde kunna användas till att hjälpa människor. I denna metod tvingas offret att lyssna till upprepning av en och samma mening i 4 timmar i sträck. Det som händer är att den mening som upprepas blir en del av ens omedvetna tanke processer, på detta vis ändras offrets personlighet eller bryts ner. Nu skulle man ju kunna tänka sig att använda denna metod utan att skada personligheten, istället stärka personligheten. Ta som exempel en person som inte gillar sig själv och inte ser sig själv som lika mycket värd som andra, man skulle då kunna lyssna till följande mening som repeteras i 4 timmar, "Alla människor är värdefulla". Sedan kan man låta det gå en vecka så att man kan känna efter att saker och ting känns bättre. Därefter kan man lyssna till en repetition av följande mening, "Jag är värdefull". Efter ytterligare en vecka, om allt känns bra, så lyssnar man till följande mening, "Alla människor är lika mycket värda". Om allt känns bra så långt men man kanske har lite dålig självkänsla så kan man lägga till följande två meningar, först "Alla vill vara omtyckta" och sedan "Jag är okej".
Citera
2016-01-26, 13:19
Medlem
Knutgaards avatar
Objektivt så är naturen ingen garant för mer än att uppehålla liv, den har ingen obligation att göra alla normala, det handlar ibland om slumpen & det kan mycket väl vara så att dom som kallas friska är sjuka/verklighetsfrånvända, mallarna som finns är till för att alla ska vara en fungerande kugge i samhället Jorden.

Psyk sjukdoms deklarationer är en väldigt smalsinnigt logisk hädelse, ingen är sjuk alla är sig själva.

Enligt naturen finns inga sjukdomar.
Senast redigerad av Knutgaard 2016-01-26 kl. 13:29.
Citera
2016-01-26, 14:28
Medlem
Håller med dig att det inte finns några psykiska sjukdomar. Personligen skulle jag föredra att tala om psykiska störningar. Men nu är det ju så att läkarkåren har monopol på sjukdomar och då definierar man sjukdom som något som förorsakar ett stort lidande och vips så har man definierat alla med en psykisk störning som förorsakar lidande som varandes sjuka och som därför skall medicineras vare sig detta gör saken bättre eller sämre.
Citera
2016-01-26, 17:46
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Inte bara än andra människor, men att människan i sig inte får lära sig sitt faktiska värde, vi blir snabbt lurade av vår omgivning att vi inte är fria, stöpta av formerna av så kallade vuxnas falska idéer om hur man ska eller borde vara. Samhällets doktriner och ideologier, kulturen säger si & kulturen säger så, skolan fortsätter att forma oss till något vi varken vill eller är som börjar säga åt oss att, detta är ditt liv. Du har dessa alternativ. Glöm dina drömmar, lyssna inte på dina känslor och intuition av vad du egentligen tycker om att göra, du ska skaffa ett jobb och betala skatt, du heter så, detta är den du är, här är ditt personnummer.

Dröm!
Citera
2016-01-26, 18:01
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Nu skulle man ju kunna tänka sig att använda denna metod utan att skada personligheten, istället stärka personligheten. Ta som exempel en person som inte gillar sig själv och inte ser sig själv som lika mycket värd som andra, man skulle då kunna lyssna till följande mening som repeteras i 4 timmar, "Alla människor är värdefulla". Sedan kan man låta det gå en vecka så att man kan känna efter att saker och ting känns bättre. Därefter kan man lyssna till en repetition av följande mening, "Jag är värdefull". Efter ytterligare en vecka, om allt känns bra, så lyssnar man till följande mening, "Alla människor är lika mycket värda". Om allt känns bra så långt men man kanske har lite dålig självkänsla så kan man lägga till följande två meningar, först "Alla vill vara omtyckta" och sedan "Jag är okej".

Prova och se vad som händer efter några veckors lyssnande? Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=7vlp1TtIUb4
Innehållandes: I feel worthy and valuable as an individual | I deserve to exist in this world respectfully and comfortably | I have a say and I feel comfortable to express myself when needed | I release the need to entertain others and can just be myself | I release the need to be loved by others and allow myself to be me | I appreciate and respect myself at all times, around all people
I feel relaxed and at ease around people | I feel comfortable in my own body; my body language flows freely and naturally | I allow myself to smile more and express my feelings openly | It's okay to let myself feel powerful | It's okay to set free my charisma, my great talents and my natural gifts | I acknowledge my good traits, cherish them and show them to the world | I believe in myself and my ability to achieve anything I desire | I let go of fear and doubt, and allow myself to do things that make me feel good

Mina händer. Det här är en dröm.
Citera
2016-01-26, 20:14
Medlem
mrangests avatar
mycket intressant tråd. ska följa den.
Det ligger mycket idet du säger. Fast det är också mer än så dock. våra levnadsvanor har ändrats dramatisk och människan är allt mer stressad och förändrad i hur man ska vara.

håller med också om att psykiska sjukdomar ej finns. alla tänker olika.
dock är det mentalt sjukt att vara psykopat och inte ha empati då detta inte är mänskligt. något som psykiatrin inte håller med om och skrivit av psykopati som psykisk sjukdom och enligt dem är det bara en personlighetsstörning.
Citera
2016-01-27, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Prova och se vad som händer efter några veckors lyssnande? Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=7vlp1TtIUb4
Innehållandes: I feel worthy and valuable as an individual | I deserve to exist in this world respectfully and comfortably | I have a say and I feel comfortable to express myself when needed | I release the need to entertain others and can just be myself | I release the need to be loved by others and allow myself to be me | I appreciate and respect myself at all times, around all people
I feel relaxed and at ease around people | I feel comfortable in my own body; my body language flows freely and naturally | I allow myself to smile more and express my feelings openly | It's okay to let myself feel powerful | It's okay to set free my charisma, my great talents and my natural gifts | I acknowledge my good traits, cherish them and show them to the world | I believe in myself and my ability to achieve anything I desire | I let go of fear and doubt, and allow myself to do things that make me feel good

Mina händer. Det här är en dröm.
Nu talar jag inte om subliminal messaging. Personligen litar jag inte på dylikt då man är tvungen att sätta hela sin tillit till den som framställt meddelandet eftersom man inte kan höra det. Men det är möjligt att det är mycket effektivt.

Det bästa vore ju om man kunde spela in dom meningar jag har presenterat på en smartphone och lyssna till en repetition i 4 timmar. Man vet vad man spelat in (man hör ju hela tiden meningen upprepas) och är det så att man skulle börja uppleva det obehagligt så kan man ju avbryta.
Citera
2016-01-27, 14:30
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Nu talar jag inte om subliminal messaging. Personligen litar jag inte på dylikt då man är tvungen att sätta hela sin tillit till den som framställt meddelandet eftersom man inte kan höra det. Men det är möjligt att det är mycket effektivt.

Det bästa vore ju om man kunde spela in dom meningar jag har presenterat på en smartphone och lyssna till en repetition i 4 timmar. Man vet vad man spelat in (man hör ju hela tiden meningen upprepas) och är det så att man skulle börja uppleva det obehagligt så kan man ju avbryta.

Ja, att höra sin egen röst kan nog vara ännu mer effektivt att t.ex. ligga och sova till. Tror det är en bra idé också att spela in vad det är med övertygelse och positiv energi, öva och experimentera lite med tonlägen och så vidare. Är 4 timmar något som visat sig vara en extra effektiv tid att lyssna på ett specifikt meddelande eller varför just 4 timmar?

Ska du prova?

Drömmer jag nu?
Citera
2016-01-27, 16:39
Medlem
BetongNasses avatar
Att psykiska problem ej finns är en inställning som är väldigt vanlig i Afrika och andra skithål där man sysslar med andeutdrivning....
Många saker kan direkt ses med fMRI t.e.x schizofreni eller psykopati, de är dock medfödda saker så det är inte så mycket sjukdomar som avvikelser eller funktionshinder.

Den största boven är förstås all stress som människor utsätts för. På stenåldern var man lyckad om man inte dog i lunginflammation och blev det för trångt med för mycket folk kunde man allt flytta en bit längre norrut med iskanten.

Människors DNA är till 98% samma som chimpansers!
Människor delar också 50% DNA med bananer!
Är det konstigt att de är förvirrade? Känner de sig hängiga för att de är en apa eller för att de är en frukt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in