2016-01-26, 00:44
Medlem
Socialdemokratiska kommunalrådet Marie Östh Karlsson uttalar sig i lokaltidningen:
Citat:
Det är tråkigt och traumatiskt för alla, speciellt för familjen, men också för arbetskamraterna naturligtvis. Sen kan jag inte låta bli att låta tanken gå till mannen som gjort dådet, det är också en människa bakom, säger Mölndals stads kommunalråd Marie Östh Karlsson.
Lite onödigt att samma dag dråpet/mordet skedde komma med överslätande formuleringar kring MGM. Undrar om hon sade samma sak om Mijailo Mijailović samma dag Anna Lindh avled.

Kommer ihåg mordet på häktesvakten Karen Gebreab för några år sedan. Skandal att det kunde ske men det fick i alla fall konsekvensen att chefer inom Kriminalvåden oplacerades och till och med åtalades.

I den nya flyktingbaserade ekonomin (privata asylboenden, gode män och familjehem som omsätter mångmiljonbelopp) har idén om samhällets ansvar för potentiellt störda personer helt raderats ut.

Min uppriktiga medkänsla med kvinnan som mördades samt hennes familj.
Citera
2016-01-26, 00:44
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Uppmärksammats från Dailymail, 236 kommentarer just nu.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ed-murder.html

En hovednyhet i Polen også, med over 1200 kommentarer.

http://wiadomosci.onet.pl/swiat/szwe...iekunke/52g73d

Legger merke til at jentas foreldre beskylder svenske politikere for hennes død. Det hadde aldri etnisk svenske foreldre/slektninger turt å si...
Citera
2016-01-26, 00:45
Medlem
Vad ledsen jag blev av att se bilder på 22:åringen. Hon hade ju hela livet framför sig
Citera
2016-01-26, 00:45
Medlem
Jobbar som sektionschef på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Jag kan säga som så här att för er som undrar varför dessa kvinnor tar eller får dessa jobb. Just nu är det som sagt största flyktingströmmen sedan andra världs kriget vilket genererade många jobb för arbetslösa ungdomar. 80% på mitt boende samt andra boenden jag varit på är unga under 25 som jobbar både tjejer och killar.

När det kommer till arbetet så finns det enligt mig inget bättre arbete, dels för att det är sjukt bra betalt, mycket enkelt att komma upp i 30.000kr efter skatt månadsvis. Sedan är arbetssysslorna lite av ett skämt, det är snarare som att hänga på än fritidsgård än att arbeta. Du spelar fotboll med barnen, aktiviteter, handlar, sjunger och dansar. Maten kommer levererad av en catering firma frukost, lunch samt middag (kan variera från boende till boende, men i mitt får vi levererat), städfirma kommer dagligen och städar (ungarna diskar efter sig och sådant) men annars sköter städfirman deras rum samt andra utrymmen. Det kan bli lite dispyter och argument och sådant ibland dock har det inte blivit något fysiskt vad jag har fått erfara än. Så i nuläget är det ett av dom mest attraktiva arbeten att söka vilket gör att det är extremt många som vill få in foten i denna bransch nu när möjligheten har dykt upp.

Som sagt mycket olycklig händelse och säkerligen väntad sådan speciellt med tanke på att BO såg rätt bra ut vilket måste triggat igång något i någon liten kåtbock, jag skulle heller inte rekommendera detta jobb till en tjej som ser någorlunda bra ut främst för att dessa barn inte har tillräcklig respekt för kvinnor samt att de fäller sliskiga kommentarer och stirrar hejvilt till vardags på de kvinnliga arbetarna.

Personalen ska även bära med sig överfalls larm när vi vistas utanför kontoret bland "barnen" men många skiter i detta då de tänker att de har fått bra kontakt och är omtyckta av barnen så de ser inget "hot" från dessa. Det jag även reagerar på är att BO var ensam personal på platsen? En av våra rutiner är att alltid minst 3 personal skall vara på plats varje pass. Oftast är vi fler än så, cirka 5 st. Så det är ju en fråga om arbetsmiljöbrott av arbetsgivaren eller ägaren till hemmet?
Citera
2016-01-26, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jobbar som sektionschef på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Jag kan säga som så här att för er som undrar varför dessa kvinnor tar eller får dessa jobb. Just nu är det som sagt största flyktingströmmen sedan andra världs kriget vilket genererade många jobb för arbetslösa ungdomar. 80% på mitt boende samt andra boenden jag varit på är unga under 25 som jobbar både tjejer och killar.

När det kommer till arbetet så finns det enligt mig inget bättre arbete, dels för att det är sjukt bra betalt, mycket enkelt att komma upp i 30.000kr efter skatt månadsvis. Sedan är arbetssysslorna lite av ett skämt, det är snarare som att hänga på än fritidsgård än att arbeta. Du spelar fotboll med barnen, aktiviteter, handlar, sjunger och dansar. Maten kommer levererad av en catering firma frukost, lunch samt middag (kan variera från boende till boende, men i mitt får vi levererat), städfirma kommer dagligen och städar (ungarna diskar efter sig och sådant) men annars sköter städfirman deras rum samt andra utrymmen. Det kan bli lite dispyter och argument och sådant ibland dock har det inte blivit något fysiskt vad jag har fått erfara än. Så i nuläget är det ett av dom mest attraktiva arbeten att söka vilket gör att det är extremt många som vill få in foten i denna bransch nu när möjligheten har dykt upp.

Som sagt mycket olycklig händelse och säkerligen väntad sådan speciellt med tanke på att BO såg rätt bra ut vilket måste triggat igång något i någon liten kåtbock, jag skulle heller inte rekommendera detta jobb till en tjej som ser någorlunda bra ut främst för att dessa barn inte har tillräcklig respekt för kvinnor samt att de fäller sliskiga kommentarer och stirrar hejvilt till vardags på de kvinnliga arbetarna.

Personalen ska även bära med sig överfalls larm när vi vistas utanför kontoret bland "barnen" men många skiter i detta då de tänker att de har fått bra kontakt och är omtyckta av barnen så de ser inget "hot" från dessa. Det jag även reagerar på är att BO var ensam personal på platsen? En av våra rutiner är att alltid minst 3 personal skall vara på plats varje pass. Oftast är vi fler än så, cirka 5 st. Så det är ju en fråga om arbetsmiljöbrott av arbetsgivaren eller ägaren till hemmet?
Ett av de mest bizzara inlägg jag läst framförallt för att jag tror det du skriver är sant. Troll osv e ju bara att ignorera
Citera
2016-01-26, 00:53
Medlem
watsups avatar
Citat:

Att du beskriver detta som ett lukrativ arbete är bara pinsamt. Någon liten kåtbock här och var som kan explodera för ingenting när som helst. Eller är du en av dessa som tror att detta var en engångshändelse och kan utföras av precis vem som helst. Bra att någon vill jobba med det men man tjänar efter ansvar och risk och kom inte säg att detta är ett jobb att sukta. Ingen kvinna borde sätta sin fot där. Tråkigt om det är en kniv i ryggen på dig eller en kollega som skulle få dig att fatta.
Citera
2016-01-26, 01:06
Medlem
Citat:
Jobbar som sektionschef på ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

Vad är din uppfattning om åldern på dessa ensamkommande? Stämmer den de uppger eller är det ungefär 30 % som ljuger, som danskarna kommer fram till när de testar?
Citera
2016-01-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vad är din uppfattning om åldern på dessa ensamkommande? Stämmer den de uppger eller är det ungefär 30 % som ljuger, som danskarna kommer fram till när de testar?
Vissa ser man klart och tydligt på att de är minderåriga (under 18). Vissa tvekar man på. Men det är inte upp till oss att bedöma åldern. Det har migrationsverket gjort med sina tester vid intervjuer, flera har blivit "uppskrivna i ålder" Som det kallas och flyttats till vuxenenhet. Men inte omöjligt att några lyckas slingra förbi dessa "tester". Tror nog migrationsverket gått mest på magkänslan än konkreta fysiska tester. De flesta brukar ange åldern 16 dels för att dom tänker de ska hinna få papper innan dom fyllt 18 och dels för att det är det enda dom lärt sig säga. Hade en gång en lista på ett transitboende där det stod 16 år på 50 deltagare från Afghanistan, och det var lite skumt. Vissa vet inte ens vilket datum eller månad dom är födda i.

Som sagt skulle inte rekommendera jobbet till snygga unga kvinnor, möjligtvis kärringar. Jag själv väger 98kg och är 190 lång så barnen ser klart upp till mig och så fort dom ser mig lugnar dom sig även om dom precis bråkat för dom vet att de inte kan köra över med mig. Det gäller att ha skinn på näsan samt vara bestämd med dessa barn som kan vara väldigt manipulativa och krävande. Annars kör dem över dig.
Citera
2016-01-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Att du beskriver detta som ett lukrativ arbete är bara pinsamt. Någon liten kåtbock här och var som kan explodera för ingenting när som helst. Eller är du en av dessa som tror att detta var en engångshändelse och kan utföras av precis vem som helst. Bra att någon vill jobba med det men man tjänar efter ansvar och risk och kom inte säg att detta är ett jobb att sukta. Ingen kvinna borde sätta sin fot där. Tråkigt om det är en kniv i ryggen på dig eller en kollega som skulle få dig att fatta.
Jag beskriver det utifrån mina egna erfarenheter? Om du tror att det är ett skit jobb så har du fel. Jämför gärna det med att slita på ett lager 8 timmar om dagen för 20.000 efter skatt. Själv föredrar jag att sitta och spela biljard och gå på bio på statens bekostnad under arbetstiderna. Som jag sa, det är inte för alla, och definitivt inte för snygga kvinnor.
Citera
2016-01-26, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Socialdemokratiska kommunalrådet Marie Östh Karlsson uttalar sig i lokaltidningen:

Sen kan jag inte låta bli att låta tanken gå till mannen som gjort dådet, det är också en människa bakom, säger Mölndals stads kommunalråd Marie Östh Karlsson.
Det där kan ju inte stämma? Har hon sagt det där behöver hon vård.
Citera
2016-01-26, 01:34
Medlem
BAB7s avatar
Stor artikel och över 400 kommentarer på den stora tidningen dailymail.com.

Men lite märklig vinkling på många kommentarer, många ger Angela Merkel skulden för att den 22-åriga kvinnan blev knivmördad..
Citera
2016-01-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Det där kan ju inte stämma? Har hon sagt det där behöver hon vård.
http://www.molndalsposten.se/m/marie...et-och-stottar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in