2016-02-19, 22:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Därför arbetade Alexandra ensam med den svårt psykiskt sjuka ynglingen på boendet då hon mördades brutalt tidigt på morgonen den 25 januari."

Psykopater är inte psykiskt sjuka. Till och med i ett sånt här fall försöker Expressen hitta något förmildrande. "Allvarlig psykisk störning" är inte en sjukdom.
Citera
2016-02-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Psykopater är inte psykiskt sjuka. Till och med i ett sånt här fall försöker Expressen hitta något förmildrande. "Allvarlig psykisk störning" är inte en sjukdom.

"Allvarlig psykiskt störning" och psykopat är inte samma sak. Psykopati är inte en sjukdom. När någon befinns lida av, eller vid tillfället för gärningen, led av allvarlig psykisk störning avses i regel att de har en psykossjukdom och vid tillfället varit psykotiska. Psykopati avses inte.
Citera
2016-02-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
-----Undrar hur mycket insyn Alexandra fick i turerna med socialtjänsten kring den aktuella patienten.
Med all sannolikhet ytterst lite, möjligen inget alls. Tyvärr verkar det här företaget enbart existera för att berika ägarna på skattebetalarnas bekostnad. Och då är såväl de asylsökande som personalen bara redskapen...
Citera
2016-02-19, 22:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Migrationsverket är en myndighet som precis som alla andra statliga
myndigheter agerar efter direktiven från regeringen.Även när det gäller åldersbedömnigar. Nu var det dock GMs ålder som gjorde att han mördade utan hans psykiska tillstånd. HVB hemmets vinstintresse gjorde det möjligt för GM att mörda BO.Är det inte dags att lägga förbjuda vinster i välfärden?
Javisst, men är det inte Migrationsverkets ansvar att placera de asylsökande på lämpliga boenden? Inte är det väl regeringen som har gett riktlinjerna att "tro alltid på den ålder de asylsökande uppger och placera dem direkt i HVB-hem eller familjehem"? Så detaljstyrda är de väl inte?
Citera
2016-02-20, 01:25
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
HVB Nordic Livings företrädare låter oerhört ignorant i intervjun.

Några exempel:

"alltså jag kan inte svara på det här exakta tillfället i detalj, det känner jag inte till"
"det är du bättre uppdaterad på än jag"
"alltså det är detaljer jag inte känner till"

Det handlar alltså om en liten västsvensk firma, som driver en handfull HVB-hem.
Upprörande om det verkligen är sant det han säger. Att firman nästan en månad efter mordet fortfarande inte har gått igenom turerna som föregick mordet som de facto skedde på deras boende.

Heder åt GT/Expressen för bra gräv, synd att andra tidningar håller sig passiva.

Undrar hur mycket insyn Alexandra fick i turerna med socialtjänsten kring den aktuella patienten.
Vissa täljer guld på denna vansinniga invandringspolitiken..och tyvärr är nog många av dem personer med ett enda intresse..tjäna stora pengar på snabbast och billigaste möjliga sätt..
Citera
2016-02-20, 09:08
Medlem
Citat:
HVB Nordic Livings företrädare låter oerhört ignorant i intervjun.

Några exempel:

"alltså jag kan inte svara på det här exakta tillfället i detalj, det känner jag inte till"
"det är du bättre uppdaterad på än jag"
"alltså det är detaljer jag inte känner till"

Det handlar alltså om en liten västsvensk firma, som driver en handfull HVB-hem.
Upprörande om det verkligen är sant det han säger. Att firman nästan en månad efter mordet fortfarande inte har gått igenom turerna som föregick mordet som de facto skedde på deras boende.

Heder åt GT/Expressen för bra gräv, synd att andra tidningar håller sig passiva.

Undrar hur mycket insyn Alexandra fick i turerna med socialtjänsten kring den aktuella patienten.
Ja det här är intressant, vad visste egentligen personalen om hela den här saken?
Det borde vara en smal sak för Expressen att få personalen att berätta allt de vet efter de senaste uppgifterna om deras arbetsgivare.

Kan man hoppas på att de ansvariga på företaget kommer åtalas för grovt vållande till annans död som i fallet med Karen Gebreab som mördades i sin yrkesroll som häktesvakt?
Citera
2016-02-20, 10:07
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Består Exponerat av en eller flera idioter? Eller är detta ett desperat försök att få massa läsare för stunden? ALLA obduktionsprotokoll i mordfall stämplas med sekretess. Hela utredningen skyddas av förundersökningssekretess. Allmänheten kan inte få ut någonting från en känslig mordutredning som pågår... på sin höjd polisanmälan.

Instämmer. Har tappat räkningen på hur många FB-vänner som delar nyheten om att flickstackarn blev halshuggen, samt hävdar att polisen "mörkar". Har förgäves försökt få folk att förstå, att det handlar inte om att mörka, utan att förundersökningen måste ha sin gång. Vi minns ju hur hela åtalet mot Pettersson föll ihop tack vare att media läckte ut allt.
Citera
2016-02-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Javisst, men är det inte Migrationsverkets ansvar att placera de asylsökande på lämpliga boenden? Inte är det väl regeringen som har gett riktlinjerna att "tro alltid på den ålder de asylsökande uppger och placera dem direkt i HVB-hem eller familjehem"? Så detaljstyrda är de väl inte?
Det är Socialtjänsten som placerar de ensamkommande på boenden, inte Migrationsverket. Och dessvärre är detta med ålder och allt annat kring ensamkommande ganska detaljstyrt. I princip ska man tro på den asylsökande vid första mötet om det inte är uppenbart att han eller hon är vuxen. Under processen får man inte ändra åldern, det görs först i samband med att asylärende avgörs. JO har tidigare riktat kritik mot Migrationsverket när de försökte ändra åldern utan att avgöra själva asylärendet materiellt.http://www.publikt.se/artikel/jo-kri...nsverket-17626

Om regeringens nya lagförslag innebär någon ändring när det gäller åldersbedömningar vet jag ej.
Citera
2016-02-20, 12:04
Medlem
Citat:
Nej, det här är inte en trovärdig förklaring från HVB hemmet.
Vad är detta för bolag egentligen? Jag så att deras senaste bokslut(2014) hade tre anställda men 0 kr i pensionskostnader.
Citera
2016-02-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrjocke
Vad är detta för bolag egentligen? Jag så att deras senaste bokslut(2014) hade tre anställda men 0 kr i pensionskostnader.

De är inte bundna av kollektivavtal, kanske? Använder mest timanställd personal för att maximera vinsten?
Citera
2016-02-20, 16:55
Medlem
Citat:
Det är Socialtjänsten som placerar de ensamkommande på boenden, inte Migrationsverket. Och dessvärre är detta med ålder och allt annat kring ensamkommande ganska detaljstyrt. I princip ska man tro på den asylsökande vid första mötet om det inte är uppenbart att han eller hon är vuxen. Under processen får man inte ändra åldern, det görs först i samband med att asylärende avgörs. JO har tidigare riktat kritik mot Migrationsverket när de försökte ändra åldern utan att avgöra själva asylärendet materiellt.http://www.publikt.se/artikel/jo-kri...nsverket-17626

Om regeringens nya lagförslag innebär någon ändring när det gäller åldersbedömningar vet jag ej.

Det handlar inte längre om socialtjänsten och Migrationsverket eller andra saker med hänvisning till lagar och direktiv som ingen längre kan följa.

Det som pågår nu är en regeringsfråga, utifrån ett nytt importerat problem. Import av kriminella ingår inte i socialtjänstens kompetens att hantera. De brott som begås av dessa migranter, i denna stora omfattning är helt främmande för vår rättsordning. Hur man härbärgerar kriminella våldsmän är inget som täcks upp av den normala lagstiftningen, och den praxis folk inom sina olika migrationsgeschäft jobbat med tidigare.

Migrationsverket har ingen erfarenhet av att hantera boenden för kriminella som ljuger om sin ålder. Det är kriminalvården som tar hand om de som döms för brott. Det som pågår nu är potentiella brottslingar som inte passar in i svenskt önsketänkande om dessa emigranter.

Hoppet om att arga arabiska män blir snälla "svenska" män så fort de passerar gränsen in till Sverige, är ytterligare bevis på den idioti som pågår. När det finns folk utan passhandlingar, som inte vet hur gamla de är och vad de heter, eller vad föräldrarna heter och var de är födda, så ska de behandlas som idioter. Man vet ganska lätt om man har yrkeserfarenhet i migrationssvängen, om vilka som kommer avvisas. Finns det risk för bråk är det en självklarhet att skydda befolkningen, och de anställda.

Mitt förslag är att Yngeman kontaktar Bert Karlsson om lämpligt boende som kan inhägnas. Lösningen är att kriminalvården hjälper till med rekrytering av personal.

Sker inte detta nu, kommer de ske efter fler knivöverfall.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-20 kl. 17:07.
Citera
2016-02-20, 17:32
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Mitt förslag är att Yngeman kontaktar Bert Karlsson om lämpligt boende som kan inhägnas. Lösningen är att kriminalvården hjälper till med rekrytering av personal.
Sker inte detta nu, kommer de ske efter fler knivöverfall.

Det lär det göra i vilket fall som helst! Som jag sa runt nyår, det går omkring hundratals människor i det här landet som inte vet att i år kommer deras liv att förstöras för all framtid av den invandringspolitik som har förts i Sverige under alltför lång tid. Under årets 50 första dagar har flera dussin invånare blivit varse detta i form av mord och annat grovt våld, men det skiter dem som själva inte drabbats i. Än så länge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in