2016-02-19, 18:17
Medlem
b00b00s avatar
"Nu avslöjar Expressen att HVB-hemmet redan innan de tog emot ynglingen kommit överens med Socialtjänsten om att de skulle gå in med pengar som skulle bekosta extra personal för just honom."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...vt-jobba-ensam

Uppdrag granskning, någon? Jag röstar för.

EDIT:
Men med tanke på Helin som regissör på SVT, så vettefan om det kommer bli en korrekt version...
Senast redigerad av b00b00 2016-02-19 kl. 18:20.
Citera
2016-02-19, 19:11
Medlem
b00b00s avatar
"Ledningen för HVB Living Nordic AB i Mölndal har uppgett att de inte informerades om hur illa det stod till med den nu mordmisstänkte ynglingens psyke då han placerades på boendet.

Därför arbetade Alexandra ensam med den svårt psykiskt sjuka ynglingen på boendet då hon mördades brutalt tidigt på morgonen den 25 januari."

http://www.expressen.se/gt/alexandra...-till-boendet/
Citera
2016-02-19, 19:19
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
"Nu avslöjar Expressen att HVB-hemmet redan innan de tog emot ynglingen kommit överens med Socialtjänsten om att de skulle gå in med pengar som skulle bekosta extra personal för just honom."

EDIT:
Men med tanke på Helin som regissör på SVT, så vettefan om det kommer bli en korrekt version...

Syftet med att ta in det stolpskottet var just för att tysta invandringskritiken..och då kan du glömma att du får se UG göra djupa reportage om detta..vi får hoppas alternativ media GS gör det istället..
Citera
2016-02-19, 19:22
Medlem
Citat:
"Ledningen för HVB Living Nordic AB i Mölndal har uppgett att de inte informerades om hur illa det stod till med den nu mordmisstänkte ynglingens psyke då han placerades på boendet.

Därför arbetade Alexandra ensam med den svårt psykiskt sjuka ynglingen på boendet då hon mördades brutalt tidigt på morgonen den 25 januari."

Nej, det här är inte en trovärdig förklaring från HVB hemmet.
Citera
2016-02-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, det här är inte en trovärdig förklaring från HVB hemmet.
Det här låter absolut inte trovärdigt:
Citat:
Är det så att ni tagit emot pengarna men inte tillsatt en person?
– Det har jag svårt att tänka mig. Om du menar att det skulle finnas ett ekonomiskt incitament eller vinstincitament i detta så känner jag inte till något sådant. Vi diskuterar väldigt mycket kvalitet inom bolaget så det känner inte jag till, säger Staffan Alexandersson

Det kan vara så illa att HVB-hemmet tagit emot pengar för extrapersonal men fortfarande fem veckor senare inte tillsatt någon. Då kan man behålla lönekostnaden inkl. sociala avg, semesterlön o liknande i företaget och öka på bolagets vinst. Det fick i så fall Alexandra betala högsta tänkbara pris för...
Citera
2016-02-19, 19:58
Medlem
varför tar ingen upp att han inte ens var barn,även migrationsverket som bedömt honom som 16 år är ansvariga för detta.dessa jävla skäggbarn,måste stoppas
Citera
2016-02-19, 20:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassestenberg
varför tar ingen upp att han inte ens var barn,även migrationsverket som bedömt honom som 16 år är ansvariga för detta.dessa jävla skäggbarn,måste stoppas
Så var det väl ändå inte? Det var väl han själv som påstod sig vara 15 år?

Citat:
Det är i prövningen av den mordmisstänkte ynglingens asylansökan, som Migrationsverket har kommit fram till att han är över 18 år, vilket GP var först med att rapportera. Själv har ynglingen tidigare uppgett att han är 15 år gammal.
Migrationsverkets bedömning grundar sig på intervjuer med den unge mannen, och uppgiften om hans ålder blev offentlig i och med att han fick avslag på sin asylansökan. Hur gammal mannen är framgår inte av Migrationsverkets beslut, bara att han inte är under 18 år.

http://www.expressen.se/gt/misstankt...aren-ar-vuxen/

Däremot bör Migrationsverket kanske kunna hållas ansvariga för utplacering av personer som de redan från början borde ha förstått vara vuxna. Misstankar om ålderslögner borde kanske medföra att dessa personer placeras på särskilda boenden under utredningstiden, inte på vanliga boenden för ensamkommande.

Just denna snubbe borde nog ha varit inlåst. Hur i hela friden kunde det få bli så att Alexandra jobbade ensam när killen hade dokumenterade psykiska problem? Det har sagts att de ännu inte fått tag på mer personal, men ett ansvarsfullt företag hade då hyrt in en vakt.
Citera
2016-02-19, 20:33
Medlem
b00b00s avatar
Man bör se upp oavsett om man har ett av deras boenden nära.
Citera
2016-02-19, 20:37
Medlem
Citat:

EDIT:

Har Helin redan börjat på SVT? Om inte skulle UG kunna göra ett snabbt reportage innan JH börjar.
Citera
2016-02-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det här låter absolut inte trovärdigt:

Det kan vara så illa att HVB-hemmet tagit emot pengar för extrapersonal men fortfarande fem veckor senare inte tillsatt någon. Då kan man behålla lönekostnaden inkl. sociala avg, semesterlön o liknande i företaget och öka på bolagets vinst. Det fick i så fall Alexandra betala högsta tänkbara pris för...

Det är offentlig handling - bara att maila och fråga - du skall ha svar inom ett dygn typ.
Citera
2016-02-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så var det väl ändå inte? Det var väl han själv som påstod sig vara 15 år?

http://www.expressen.se/gt/misstankt...aren-ar-vuxen/

Däremot bör Migrationsverket kanske kunna hållas ansvariga för utplacering av personer som de redan från början borde ha förstått vara vuxna. Misstankar om ålderslögner borde kanske medföra att dessa personer placeras på särskilda boenden under utredningstiden, inte på vanliga boenden för ensamkommande.

Just denna snubbe borde nog ha varit inlåst. Hur i hela friden kunde det få bli så att Alexandra jobbade ensam när killen hade dokumenterade psykiska problem? Det har sagts att de ännu inte fått tag på mer personal, men ett ansvarsfullt företag hade då hyrt in en vakt.
Migrationsverket är en myndighet som precis som alla andra statliga
myndigheter agerar efter direktiven från regeringen.Även när det gäller åldersbedömnigar. Nu var det dock GMs ålder som gjorde att han mördade utan hans psykiska tillstånd. HVB hemmets vinstintresse gjorde det möjligt för GM att mörda BO.Är det inte dags att lägga förbjuda vinster i välfärden?
Citera
2016-02-19, 22:04
Medlem
Citat:
Oh snap!

"Nu kan GT avslöja att ledningen redan i december kände till den misstänkte mördarens svåra psykiska problem och hade beviljats pengar från Socialtjänsten för extra personal.

Trots det arbetade Alexandra ensam."

Gissar att den firman kommer avsluta sin bokföring inom kort.
HVB Nordic Livings företrädare låter oerhört ignorant i intervjun.

Några exempel:

"alltså jag kan inte svara på det här exakta tillfället i detalj, det känner jag inte till"
"det är du bättre uppdaterad på än jag"
"alltså det är detaljer jag inte känner till"

Det handlar alltså om en liten västsvensk firma, som driver en handfull HVB-hem.
Upprörande om det verkligen är sant det han säger. Att firman nästan en månad efter mordet fortfarande inte har gått igenom turerna som föregick mordet som de facto skedde på deras boende.

Heder åt GT/Expressen för bra gräv, synd att andra tidningar håller sig passiva.

Undrar hur mycket insyn Alexandra fick i turerna med socialtjänsten kring den aktuella patienten.
Senast redigerad av Skewie 2016-02-19 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in