Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 06:39
Medlem
Luddig rubrik jag vet^^
Jag råkade med bakhuvudet knocka ut en tand på en rackare i Thailand.
Självklart så vill denne ha pengar och erbjuder att lösa det med en ny tandprotes som ersättning. Annars polisanmälan vilket medför ytterligare kostnader och ev. indraget pass.
Detta var mitt fel men olycka, ej via bråk lr alkohol.

Frågan är om min reseförsäkring hos Folksam kan täcka detta då denne inte har egen försäkring.
Vill inte lämna en onödig rapport som tar veckor och sedan inte ersätts...
Vad tror ni chanserna är? Kostade 45000 baht
Citera
2016-01-25, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coldburn
Luddig rubrik jag vet^^
Jag råkade med bakhuvudet knocka ut en tand på en rackare i Thailand.
Självklart så vill denne ha pengar och erbjuder att lösa det med en ny tandprotes som ersättning. Annars polisanmälan vilket medför ytterligare kostnader och ev. indraget pass.
Detta var mitt fel men olycka, ej via bråk lr alkohol.

Frågan är om min reseförsäkring hos Folksam kan täcka detta då denne inte har egen försäkring.
Vill inte lämna en onödig rapport som tar veckor och sedan inte ersätts...
Vad tror ni chanserna är? Kostade 45000 baht

Varför skulle din reseförsäkring täcka kostnader när du slår ut en tand på en random person? Oavsett så måste nog en anmälan göras för att ett försäkringsbolag ska betala. Har du köpt en separat reseförsäkring eller har du reseförsäkring genom reseköp av ditt kreditkort? kolla med företaget du har reseförsäkringen med om du verkligen har en...
Citera
2016-01-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Varför skulle din reseförsäkring täcka kostnader när du slår ut en tand på en random person? Oavsett så måste nog en anmälan göras för att ett försäkringsbolag ska betala. Har du köpt en separat reseförsäkring eller har du reseförsäkring genom reseköp av ditt kreditkort? kolla med företaget du har reseförsäkringen med om du verkligen har en...

Inte säker men jag gemförde det med vållande skada på annans fordon i Sverige. Annan försäkring men hoppas går ju.
Jag har en tilläggsförsäkring på min hemförsäkring inkl olycksfall hos Folksam.
Citera
2016-01-25, 07:29
Bannlyst
Citat:
Inte säker men jag gemförde det med vållande skada på annans fordon i Sverige. Annan försäkring men hoppas går ju.
Jag har en tilläggsförsäkring på min hemförsäkring inkl olycksfall hos Folksam.

Så du säger till mig att du inte har en Reseförsäkring?
Citera
2016-01-25, 07:42
Medlem
Citat:
Så du säger till mig att du inte har en Reseförsäkring?

Får förtydliga Reseförsäkringen är "tilläggsförsäkringen" jag pratar om ovan. Hemförsäkringen gäller 45 dagar och därav skaffat tillägg för längre vistelse.
Citera
2016-01-25, 07:51
Bannlyst
Citat:
Får förtydliga Reseförsäkringen är "tilläggsförsäkringen" jag pratar om ovan. Hemförsäkringen gäller 45 dagar och därav skaffat tillägg för längre vistelse.

Hur kan din hemförsäkring täcka utlandsvistelser i 45 dagar?
Citera
2016-01-25, 08:06
Medlem
Citat:
Hur kan din hemförsäkring täcka utlandsvistelser i 45 dagar?

http://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/hyresrattsforsakring/1.88877

Punkt två. Någon annan dum fråga? Eller kan vi återgå till frågan i starten...
Citera
2016-01-25, 08:11
Medlem
Det vill till att den andra personen har en reseförsäkring, den person som är skadad. Och det krävs att ni har gjort en skadeanmälan på plats, antingen genom att ha kontaktat SOS ( Folksams partner när man är i utlandet ), fått ett läkarintyg från tandläkaren, och gjort en polisanmälan.

Var det en hora du hade där bak, så har du blivit lurad. En tandprotes för en tand kostar cirka 3500 i Sverige. Så varför skulle den kosta 45000 Baht i Thailand ( 9000:- ) ? Gammalt trick, tanden är redan lös, och ooops, den åkte av när vi körde.

Eller så försöker du bränna försäkringsbolaget igen. Du har redan flera inlägg här på Flashback, där du frågar om försäkring när du hittat på något utomlands.Tänk på att bolagen samarbetar.
Senast redigerad av PatricHbg 2016-01-25 kl. 08:18.
Citera
2016-01-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det vill till att den andra personen har en reseförsäkring, den person som är skadad. Och det krävs att ni har gjort en skadeanmälan på plats, antingen genom att ha kontaktat SOS ( Folksams partner när man är i utlandet ), fått ett läkarintyg från tandläkaren, och gjort en polisanmälan.

Var det en hora du hade där bak, så har du blivit lurad. En tandprotes för en tand kostar cirka 3500 i Sverige. Så varför skulle den kosta 45000 Baht i Thailand ( 9000:- ) ? Gammalt trick, tanden är redan lös, och ooops, den åkte av när vi körde.

Eller så försöker du bränna försäkringsbolaget igen. Du har redan flera inlägg här på Flashback, där du frågar om försäkring när du hittat på något utomlands.Tänk på att bolagen samarbetar.

Okej, då ligger det på mig med andra ord. 45000 bht var det tandläkaren gav för pris hos mig. Dock så har jag förstått att det finns olika varianter, men det är ett klassiskt land att luras i. Ska kolla in fler.

Ingen hora och det vore nog tidernas sämsta försäkringsbedrägeri om så var fallet. Har aldrig lurat ett bolag men det spelar ju ingen roll här då folk inte har någon anledning att lita på mig.
Att utsätta sig för småsummor känns ganska korkat.
Men otur har jag haft i livet, har en tendens att ofta lita på fel folk, eller bosätta mig på galna platser^^

Tackar för vettigt svar. Ska kika med vederbörande
Citera
2016-01-27, 07:53
Medlem
Kolla med Folksam ett tips, kommer inte ihåg exakta villkor i ansvarsförsäkringen men den gäller utomlands i vissa fall har jag för mig.

Sen vete fan om du blir skadestånds skyldig pga av en olycka men det kanske beror på hur den utspelats. //rallakalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in