Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-27, 18:44
  #13
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Just ssri är vikt neutrala. Är det mirtazapin du tänker på? Den är relativt ovanlig att man ska gå upp i vikt av. Medans t.ex. zoloft/sertralin är vanligare att man går ner av, men oftast vikt neutral.

Däremot neuroleptika, då snackar vi viktuppgång.

Nej Mitrazapin är NaSSA. Men förstår din tanke. De flesta ssri har den potentiella biverkningen Viktuppgång. Bara o kolla fass
Citera
2016-02-03, 19:08
  #14
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Nej Mitrazapin är NaSSA. Men förstår din tanke. De flesta ssri har den potentiella biverkningen Viktuppgång. Bara o kolla fass

Kan ni förklara hur det fungerar? I min värld är det alltid ett överskott på kalorier som leder till viktuppgång. Såvida man inte tar mediciner som binder exempelvis vatten.
Citera
2016-02-12, 16:37
  #15
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan ni förklara hur det fungerar? I min värld är det alltid ett överskott på kalorier som leder till viktuppgång. Såvida man inte tar mediciner som binder exempelvis vatten.

Man får ökad aptit och börjar överäta.
Citera
2016-02-12, 17:27
  #16
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Självklart är ett det överskottet av kalorier som gör en fet, något annat skulle bryta mot termodynamikens lagar. Men med det sagt så finns det givetvis andra faktorer som indirekt påverkar ens vikt. Neuroleptika (som skribenten ovan redan påpekat) kan ju exempelvis öka hungern.

Lika så kan viktuppgången orsakas av "rätt" kaloriintag, men en sänkt förbränning på grund av hormoner eller en felaktig kost som gör en kraftlös. Om man dessutom har ett stort kaloriunderskott bestående av en felaktig kost så kommer detta att leda till en förlust av muskelmassa vilket ytterliggare sänker viloförbränningen.

Det gäller med andra ord att ha en kost som ger en tillräckligt med energi för att man ska må bra, orka med sin vardag och ha lust att träna/röra på sig. Som tidigare nämnts i tråden fungerar lchf väldigt bra för många just tack vare dess hungerdämpande effekter. Man äter sig mätt, har mycket energi och går ändå ofta ner i vikt i ett lagom tempo. Jag har under de perioder jag testat den kosten haft motsatt problem, att äta tillräckligt och inte gå ner i vikt. Svårare än man tror att få i sig så mycket fett! Kom ihåg att inte överdriva med proteinet också, det bör ligga på ungefär 1 gram per/kg kroppsvikt och dag.
Citera
2016-02-21, 13:30
  #17
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Man får ökad aptit och börjar överäta.

En ökad aptit leder inte till viktökning. Brist på självdisciplin tillsammans med en ökad aptit gör det. Fortfarande är det inte medicinerna som orsakar det utan överskott på kalorier. Jag tränar väldigt mycket vilket ger mig en enorm aptit, om jag skulle äta varje gång jag är hungrig skulle jag vara smällfet idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback