• 1
  • 2
2016-01-24, 18:49
Medlem
Jag har efter att läst lite här inne, och kollat runt lite förstått att det är en fördel att svanka ordentligt när man kör bänkpress
(såg ett klipp på tyngre.se med en liten kille som lyfte 170 kg, och som hade tränat till sig en kraftig svank så att lyftet var mindre än 10 cm, vilket faktiskt är mindre än vad jag har i lyftväg när jag lyftet av stången från ställningen)
Hur som helst, jag har medvetet undvikit att svanka pga att jag tycker det känns obehagligt att få den belastningen på ryggen, utan brukar ligga med knäna uppdragna, upp till 110 kg, sen vill jag ha lite mer stöd när det blir tyngre.

Har förstått att man får mer kraft iom att lyftet blir mer riktat neråt när man böjer ryggen, men är det direkt skadligt att inte träna med svank?

Att jag kan träna med tyngre vikter struntar jag i, huvudsaken att man blir trött i musklerna.
Vid maxlyft kan det däremot bli intressant.
Citera
2016-01-24, 19:11
Medlem
Man svankar väl i första hand för att göra övningen korrekt så man inte skadar sig. Antingen vill man bli starkare, få större bröstmuskler eller bägge. Korrekt utförande är viktigt vid detta. Sen överdriva bara för att lyfta mer är ju helt meningslöst om man inte tävlar.

Det är mina personliga åsikter.
Citera
2016-01-24, 19:19
Bannlyst
Svankar man vid bänkpress så fuskar man för att man lyfter upp bröstet vilket gör att man inte för stången lika lång ner....

Minska vikterna och kör ordentligt istället. De flesta på gymmen gör fel genom att köra för tyngt och inte tillräckligt utförligt. Utförlighet kan ge mer än mer vikter..
Citera
2016-01-24, 19:37
Medlem
Svanken är framförallt för att trycka ner skuldrorna i bänken för att få bättre kraft och skydda dina axlar.
Upp-bak-ner med axlarna och pressa ihop skulderbladen och håll det så genom hela lyftet. Tänk dig att du vill placera dina skuldror i dina bakfickor.
Svank och att pressa dig ner i bänken med benen hjälper dig att hålla ryggen och skuldrorna tighta.
Som svar på din fråga så ja, det är direkt skadligt för axlarna att inte pressa ihop skuldrorna vid bänkpress. Svank hjälper dig med att hålla det på plats, men att göra det till samma grad som eliten är kanske inte nödvändigt.

Finns andra anledningar som att få kortare ROM när det kommer till tävling.
Citera
2016-01-24, 19:49
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Svankar man vid bänkpress så fuskar man för att man lyfter upp bröstet vilket gör att man inte för stången lika lång ner....

Minska vikterna och kör ordentligt istället. De flesta på gymmen gör fel genom att köra för tyngt och inte tillräckligt utförligt. Utförlighet kan ge mer än mer vikter..
"fusk" enligt vem? Ingen vettig människa i alla fall.

Svanken gör bland annat lyftet skonsammare för axlarna, vilket i min värld är mer än nog för att svanka. Sen om man nu svankar som vissa elitlyftare och får ett ROM på 10 cm eller om man bara ligger naturligt och "trycker" upp rumpan lite mot ryggen får man göra bäst man vill. Men att inte svanka är dumt.
Citera
2016-01-24, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
"fusk" enligt vem? Ingen vettig människa i alla fall.

Svanken gör bland annat lyftet skonsammare för axlarna, vilket i min värld är mer än nog för att svanka. Sen om man nu svankar som vissa elitlyftare och får ett ROM på 10 cm eller om man bara ligger naturligt och "trycker" upp rumpan lite mot ryggen får man göra bäst man vill. Men att inte svanka är dumt.

många jag ser ser ju ut som triumfbågar och sänker således bara ner stången 50% mot att faktiskt ligga mot bänken...

Sen finns det ju dom lite mer hardcore som ligger platt med fötterna i luften och balanserar med överkroppen enbart..
Citera
2016-01-24, 20:03
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
många jag ser ser ju ut som triumfbågar och sänker således bara ner stången 50% mot att faktiskt ligga mot bänken...

Sen finns det ju dom lite mer hardcore som ligger platt med fötterna i luften och balanserar med överkroppen enbart..
Ska inte säga vad som är rätt eller fel, men vill man lyfta mycket vikt så är en svank att föredra. Mindre ROM och skonsammare för axlarna.

Men handlar det om att bygga massa så är jag inne på ditt spår att hålla ryggen platt mot bänken. Men då bör man också ge fan I att köra "tungt", just pga axlarna.
Citera
2016-01-24, 20:53
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:

Svankar du gör du din kroppsposition stabilare och mindre åtkomlig för skador. Skuldrorna ihop så mycket det går, axlarna i rätt vinkel, lätt svank och benen i marken ordentligt. Allt annat är svammel för de "perfekta" utförandet
Citera
2016-01-24, 21:28
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Var tränar du där folk har sådan rörlighet i övre ryggen? Eller har de kanske röven i luften?

Det är inte hardcore att ha fötterna i luften, om något är det fjantar som bara kör så.
Citera
2016-01-24, 22:20
Medlem
kaffekannas avatar
Lyssna lite på Styrkelabbets podcast om just att brygga vid bänkpress.
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-3-bankbrygga/
Citera
2016-01-24, 22:45
Medlem
Hej igen.

Tydligen är jag hardcore/fjant beroende på vem man frågar...haha.

I vilket fall så kommer jag nog att fortsätta med platt rygg vid de lägre vikterna, ser vissa vinster i att jag måste balansera mer med överkroppen och kommer åt lite småmuskler också. Vi pratar nu upp till ca 70% av max, så axlarna är det ingen fara med.
Tycker som sagt att det är skönare att köra så egentligen, men vid de tyngre vikterna så skall jag köra med lite lagom svank, men kommer inte att hålla på och överdriva,för 10 cm:s lyft tycker jag är rätt fjantigt faktiskt.
Har lite problem med ena axeln också sen en skada i ungdomen, så jag vill inte förvärra den.

Tack för inputs och tips! Blir bänk imorron, då ska jag tänka på axlarna lite mer.

Mvh M
Citera
2016-01-24, 23:31
Medlem
General.Maximus.s avatar
Det här med 10cm lyft behöver man nog inte förknippa alltför hårt med att brygga. Kan lova att en kraftig majoritet saknar rörligheten för att lyckas få en så stor brygga ändå. Som denna pojke till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in