• 1
  • 2
2016-01-24, 16:53
Medlem
SpoonyOnes avatar
http://www.metro.se/nyheter/veronica...IpBVhc2IRRdQI/

Ja vad ska man säga?

Är detta den nya svenska polisen som ger sig på vita autistiska män? Välkommen till det nya Sverige, hoppas du inte är man och vit för då kommer du bli nedslagen oavsett vem du är.
Citera
2016-01-24, 16:56
Medlem
BoISarens avatar
Lite citat
Citat:
Sebastian, 18, kunde inte visa leg som visade att han inte var över 20 – därför kastades han av bussen och misshandlades av polisen. Det berättar hans familj. ”Får systerhjärtat att gå i bitar”, skriver systern Veronica i ett uppmärksammat Facebookinlägg

Sebastian är 18 år, är döv, har autism och flera funktionshinder. I fredags skulle han som vanligt ta bussen till sin skola i centrala Örebro från sitt elevhem då en vakt kommer in i bussen och kräver att få se hans busskort, berättar systern Veronica i ett Facebookmeddelande till polisen i Örebro län.
[...]
Familjen kommer att anmäla händelsen och vill att så många som möjligt uppmärksammar den.

– De har knuffat honom och dragit honom jättehårt i håret. Han är oerhört smärttålig, nästan så att man blir orolig, och när han säger att det gjort ont så har det verkligen gjort det, säger Sebastians mamma Ingela Bergström till Metro
Citera
2016-01-24, 16:59
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne

Ja vad ska man säga?

Är detta den nya svenska polisen som ger sig på vita autistiska män? Välkommen till det nya Sverige, hoppas du inte är man och vit för då kommer du bli nedslagen oavsett vem du är.

Från artikeln så låter det som övergrepp.
Citat:
Sebastian är 18 år, är döv, har autism och flera funktionshinder. I fredags skulle han som vanligt ta bussen till sin skola i centrala Örebro från sitt elevhem då en vakt kommer in i bussen och kräver att få se hans busskort, berättar systern Veronica i ett Facebookmeddelande till polisen i Örebro län.

”Min bror visar upp sitt busskort men vakten står kvar, efter en stund lyckas de kommunicera fram att vakten vill veta min brors ålder och min bror förklarar genom skrift att han är 18”.

Det innebär att hans busskort är giltigt, men eftersom Sebastian inte äger ett ID-kort och hans pass är kvar på elevhemmet har han ingen ID-handling att visa upp. Vakten svarar med att dra av honom från bussen.

Citat:
Ytterligare en polis kommer och avkräver den förvirrade 18-åringen personnummer – vilket han inte kan. Polisen ska då försöka att med våld ta tag i Sebastians plånbok för att få fram personuppgifter, berättar systern.

”Polisen tar även tag i min brors hand när han försöker skriva sitt för- och efternamn och slår ner handen för att han inte skriver tillräckligt bra. Polisen drar även av min brors luva, tar tag i hans hår och drar upp hans ansikte för att jämföra med en bild han hittat via bankomatkortet om de stämmer överens. Sedan lämnar de bara min bror där”, skriver hon.

Familjen kommer att anmäla händelsen och vill att så många som möjligt uppmärksammar den.

– De har knuffat honom och dragit honom jättehårt i håret. Han är oerhört smärttålig, nästan så att man blir orolig, och när han säger att det gjort ont så har det verkligen gjort det, säger Sebastians mamma Ingela Bergström till Metro.
Citera
2016-01-24, 18:42
Medlem
Cameltotems avatar
Jag tror det är ett missförstånd.

För det första vem fan släpper ut sin autistiska son för att åka buss.

Skaffa en assistent eller åk med han själv.

Polisen visste ju förmodligen inte att han var autistisk, utan trodde förmodligen han var dum i huvudet och vägrade lyda order(autistisk och dum i huvudet är egentligen samma sak men men)

Felet är väl att polisen använde mer våld än vad som behövdes men som sagt, någon får för helvete ansvara för ungen.

Morsan borde få en utskällning, har du fött barnet får fan du ansvara för det.
Citera
2016-01-24, 18:57
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Polisen visste ju förmodligen inte att han var autistisk, utan trodde förmodligen han var dum i huvudet och vägrade lyda order(autistisk och dum i huvudet är egentligen samma sak men men)

Felet är väl att polisen använde mer våld än vad som behövdes men som sagt, någon får för helvete ansvara för ungen.

Finns många olika grader på autism, han kan mycket väl åka buss till och från skolan själv. Verkar som han inte bor med familjen, utan själv på internatet för döva. Internatet ligger centralt väster i Örebro.

Jag är inte direkt förvånad, Örebropolisen har ett flertal stolpskott som inte ska jobba som poliser. Brukar generellt tycka ordningsvakter är trevligare i den stan än polisen, jämför med Linköping och Stockholm.
Citera
2016-01-24, 20:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik ändrad för tydlighet // Mod
Citera
2016-01-24, 20:16
Medlem
IQ130s avatar
Precis som blödarsjuka alltid ska ha någon information om det med sig, borde så här pass handikappade också bära med sig sådan information samt nummer till god man, om killen är omyndigförklarad. Det har brustit på alla håll, ovanför den här killens huvud och förstånd. Synd om honom.

Vi får kanske inte heller hela historien här, kanske killen gjort något avvikande som påkallat uppmärksamhet från polisen. Autister har ju svårt med omvärldskontakterna, kanske ska han hellre ha färdtjänst?
Citera
2016-01-24, 20:20
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne

Ja vad ska man säga?

Har du inga andra slutsatser att dra? Helt sinnessjukt hur insnöad man kan vara, sjukligt och farligt för din mentala hälsa. Här har något hänt och det första du gör är att reagera med passiv aggressivtet, dvs. ironi. Skärp dig. Den här historien har helt andra grunder, som man kan diskutera seriöst och konstruktivt. Dessutom vet du inte om polisen "trakasserat" killen, kanske det var "offret" som ställde till med obehag för någon, dock oavsiktligt pga. sitt handikapp. Du vet inte vad som hänt, mer än att det är tråkigt för killen att vara handikappad. Tycker att familjen är lite väl snabb i sina negativa slutsatser också, man ska hellre skydda den här killen och diskutera sånt här i lugn och ro med polisen. Affekt… och gå till media direkt, jaha.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-24 kl. 20:24.
Citera
2016-01-24, 20:46
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:

Einstein, Mozart, Darwin, Newton, Bill Gates, listan kan göras lång av smarta människor med autism. Är du "dum i huvudet" så beror det på något mer än bara autism, exempelvis ett förståndshandikapp, och dessa kommer i alla möjliga grader. Autism har hur som helst inget med intelligens att göra.
Citera
2016-01-24, 20:46
Medlem
Skummade igenom artikeln, men har förmodligen missat något.

Hur uppdagades det hela? Via Sebastian själv? Vittnen? Övervakningskameror?
Citera
2016-01-24, 21:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Skummade igenom artikeln, men har förmodligen missat något.

Hur uppdagades det hela? Via Sebastian själv? Vittnen? Övervakningskameror?

Vad jag förstår via vad Sebastian berättat för sin familj. Därför får man förstås inte ta den exakta tillförlitligheten i vad som berättas för helt given, men historien i stora drag stämmer säkert.
Citera
2016-01-24, 21:27
Medlem
dovAkins avatar
Citat:

Vad i helvete? Läs på lite om autism innan du yttrar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in