• 1
  • 2
2016-01-24, 12:16
Medlem
Ey!

Ska ut på semester om tag till sydafrika! Massa sol och bad. Bla snorkling.

Känner att det är dags för mig att investera i en nu actionkamera för resans skull. Vill ha med den överallt och dokumentera vad jag gör. Har kört med en SONY actioncam (Expor R) i ungefär två år nu men nu vill jag uppgradera mig lite.

Så min Fråga ÄR: VILKEN SKA JAG KÖPA??
Märke och pris spelar inge roll utan bara att den klara mina "KRAV":

- Bra bild
- Bra färger
- BRA UNDER VATTNET
- Bra batteritid (absolut inte mindre en 1 timme)
- Steady shot
Citera
2016-01-25, 01:01
Moderator
Falukropps avatar
TV-, bild- och mediautrustning --> Produkter och köpråd (Foto)
/Moderator
Citera
2016-01-25, 03:55
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadskamanhetanuda
Ey!

Ska ut på semester om tag till sydafrika! Massa sol och bad. Bla snorkling.

Känner att det är dags för mig att investera i en nu actionkamera för resans skull. Vill ha med den överallt och dokumentera vad jag gör. Har kört med en SONY actioncam (Expor R) i ungefär två år nu men nu vill jag uppgradera mig lite.

Så min Fråga ÄR: VILKEN SKA JAG KÖPA??
Märke och pris spelar inge roll utan bara att den klara mina "KRAV":

- Bra bild
- Bra färger
- BRA UNDER VATTNET
- Bra batteritid (absolut inte mindre en 1 timme)
- Steady shot
Både Sony och GoPro gör bra actionkameror. Sony har steadyshot och deras stabilisering fungerar riktigt bra och där kniper Sony några poäng över GoPro och därför kanske du skall fundera över någon av Sonys senaste modeller.

Tycker att den allra senaste HDR-AS50 som kommer ut till handeln om ett tag verkar intressant och den lär leva upp till dina krav. Annars är förra årets modell, AS200V, också en kandidat till ett bra val. Nya AS50:

http://www.sony.se/electronics/actioncam/hdr-as50

Vet förresten inte vilken din nuvarande kamera är. Sony Expor R säger du men jag har inte hört talas om den modellen.
Citera
2016-01-25, 13:50
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Både Sony och GoPro gör bra actionkameror. Sony har steadyshot och deras stabilisering fungerar riktigt bra och där kniper Sony några poäng över GoPro och därför kanske du skall fundera över någon av Sonys senaste modeller.

Tycker att den allra senaste HDR-AS50 som kommer ut till handeln om ett tag verkar intressant och den lär leva upp till dina krav. Annars är förra årets modell, AS200V, också en kandidat till ett bra val. Nya AS50:

Vet förresten inte vilken din nuvarande kamera är. Sony Expor R säger du men jag har inte hört talas om den modellen.

Hur fungerar steadyshot i praktiken? Tänker att stabilisering spelar mindre roll när man cyklar ner för ett berg, så jag tror jag missat poängen
Citera
2016-01-25, 19:04
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Hur fungerar steadyshot i praktiken? Tänker att stabilisering spelar mindre roll när man cyklar ner för ett berg, så jag tror jag missat poängen
Kan inte säga exakt hur stabiliseringen fungerar rent tekniskt men jag upplever att den verkligen funkar, och om du cyklar nerför ett berg så är det definitivt en fördel med stabilisering. Det finns många videos på Youtube t ex som visar detta som man kan kolla på.
Citera
2016-01-25, 23:32
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Kan inte säga exakt hur stabiliseringen fungerar rent tekniskt men jag upplever att den verkligen funkar, och om du cyklar nerför ett berg så är det definitivt en fördel med stabilisering. Det finns många videos på Youtube t ex som visar detta som man kan kolla på.

Hmm mycket bra, har länge funderat på en GoPro men vad man läser här om Sony så får det nog bli en tankeställare först, ska jämföra videos. Tack!
Citera
2016-02-26, 19:38
Medlem
DennisOlofs avatar
Sony har bildstabilisering och gopro har det inte. Billigare kameror som Sjcam SJ5000+ , Sjcam M10+ och även Gitup2 har det också. Dessa billigare varianter har även en liten LCD där man gör inställningar och ser vad det är man gör.

Det har ju gått ett bra tag nu sedan gopro var bäst, inte längre. Prismässigt är andra kameror helt enkelt nästan lika bra fast du betalar betydligt mindre. Den största fördelen till gopro är alla tillbehör som finns, och tredjepart grejer. Dock ska Gitup2 vara precis samma som gopro så dom flesta tillbehör ska passa eller med lite modifiering.

Gitup2 review
https://www.youtube.com/watch?v=X10JFBd94GM

Det som är ett måste idag på en actionkamera, anser jag är bildstabilisering, kombinerar man detta med någon form av gimbal, steadycam eller liknande så blir videon i stort sett skakningsfri.

Om Gopro kommer ut med några nya uppdaterade kameror som har detta, fullständig dashcam funktionalitet, tid och datum som man kan få inlagt i videon osv. Ja då är det intressant, men annars känns det som gopro kommit av sig. Men det kanske kommer något nytt från dom snart.
Citera
2016-02-28, 18:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Exmor R är sensortypen, Sony har ett gäng sensorer som heter Exmor.

Gillar också Sonys actionkameror, bra kvalitet och bra med stabiliseringen. Ingen jätteskillnad i bildkvalitet mot GoPro egentligen. En annan formfaktor dock med mer avlånga kameror, det kan nog både vara en fördel och en nackdel beroende på vad man gillar. GoPros stora fördel är väl att de har satt något slags standard så att det finns massor av tillbehör till dem (inklusive Kina-tillverkade grejer till billigt pris).
Citera
2016-02-28, 20:47
Medlem
DennisOlofs avatar
rotadent, precis.

Gopro, största fördelen är alla tillbehör, och det går att plugga in extern mikrofon på vissa. Det finna andra betydligt billigare som är minst lika bra. Inte så stora fördelar till gopro längre.

Det som jag anser är ett måste idag, inte bara för actionkameror, men även för dashcams, mobilkameror osv är helt klart digital bildstabilisering. Det är så otroligt praktiskt att ha det med sig över allt där man är, även om man kan planera saker med ett stativ, eller gimbal och liknande saker. Det kommer alltid finnas situationer när du inget annat har än just din mobil, eller actionkamera. Då hjälper bildstabiliseringen något otroligt så länge du lyckas hålla kameran ganska stabilt, verkligen användbart när man ska filma.

Bättre ljud kanske också kommer framöver, så man enkelt kan plugga in extern mikrofon om man har den med sig.
Citera
2016-03-06, 22:48
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadskamanhetanuda
Har kört med en SONY actioncam (Expor R) i ungefär två år nu men nu vill jag uppgradera mig lite.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Exmor R är sensortypen, Sony har ett gäng sensorer som heter Exmor.
Tack för klargörandet, jag kopplade inte att TS syftade på sensorn som heter Exmor R. När du säger det verkar det självklart ju. Den sensorn har funnits några år och TS säger att han haft sin Sony actionkamera ett par år och då kanske han har AS100V och det är ju ingen dålig actionkamera. Utvecklingen har gått framåt sen dess men kanske inte så jättemycket att man märker så väldigt stora skillnader på dagens modeller?
Citera
2016-03-07, 12:03
Medlem
DennisOlofs avatar
Bdonk, definitivt.

Bildstabiliseringen i sonys kameror är något man inte klarar sig utan när man väl börjat använda det.

Kanske kommer uppdaterade gopros med detta också ?
Citera
2016-03-09, 03:39
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Bdonk, definitivt.

Bildstabiliseringen i sonys kameror är något man inte klarar sig utan när man väl börjat använda det.

Kanske kommer uppdaterade gopros med detta också ?
Gopro borde verkligen lansera stabilisering i sina action-kameror, det skulle dom vinna på. Som det är nu ligger Sony steget före just på grund av stabiliseringen och jag tror att många väljer Sony framför Gopro just därför. Jag valde Sony av den anledningen i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in