2016-01-24, 13:38
Medlem
BaraBiffens avatar
Har han inget sparkapital? Trodde alla vuxna hade en summa för att åtminstone kalra sig ett halvår utan inkomst.
Citera
2016-01-24, 13:46
Medlem
antiantisvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunhildsRekordbok
Någon som vet de faktiska möjligheterna till soc? Han har varit där en vända innan och det är ju som att handläggarna ger pengar ur sina egna plånböcker, dvs de gör det inte direkt frivilligt. Ett jävla krångel rent ut sagt. Och det tar väl tid också?

Jag är nyfiken på om man kan kontakta någon myndighet/annat och säga - Ge mig pengar, det har jag rätt till.

Någon som varit i samma sits? Och isåfall gjort vad?

Har en vän som hamnade i liknande situation och han hade rätt till soc. Smartast är att ringa Måndag kl 08.05 så kan du ha ut ditt existensminimum dvs räkningar betalda och cirka 4,5k på fickan/månad redan torsdag med lite flyt, enligt honom.
Citera
2016-01-24, 13:51
Medlem
roppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Alfakassan har inget krav på medlemsskap, det vill säga vanligtvis minst 12 månaders medlemskap. Däremot måste personen uppfylla ett arbetsvillkor. I detta fall handlar det om 6 månaders arbete under en ramperiod på 1 år från det att ansökan kommer in.
Tror dock inte han var 20 år, vilket är ett krav för ersättning från grundförsäkringen.
Citat:
Grundbelopp och kan betalas ut med högst 365 kronor per dag. Tidigast från och med den dag du fyller 20 år kan grundbeloppet betalas ut.
Källa: https://www.alfakassan.se/Ersattning

Andra bidrag han kan söka är t ex bostadsbidrag hos Försäkringskassan (FK). Han kan även söka utbildningar så kan man ha rätt till vissa olika ersättningar via FK eller Studiemedel via CSN.
Citera
2016-01-24, 13:53
Medlem
GunhildsRekordboks avatar
Låter bra Koppen85, vet du hur lång tid det tar innan de första kronorna finns på kontot?

Och samma fråga till dig, Fridfullt?

Tyvärr inte BaraBiffen, det är några omständigheter som gjort att det inte varit möjligt att spara en buffert..

Antiantisvensk, min vän påstår att det inte fungerar pga något, vad det nu var. Det hade att göra med att han haft inkomst hela året, även december. Jag vet inte är inte 100% insatt i alla detaljerna. Han har dessutom bil (ett måste annars hamnar man i moment 22 med jobbsökandet)
Ägde din polare något, och hade han nyligen haft arbetsinkomst när han fick ut sitt soc?
Citera
2016-01-24, 14:00
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälper en polare! It´s not me.
Han har nyss blivit av med jobbet, timanställning utan påskrivna papper. Och är inte medlem i någon alfakassa mm. Har hyra osv som alla andra. Vad kan han söka för bidrag eller ersättningar? Han är rätt desperat.. tacksam för hjälp!

Har han rätt till Soc eller annat stöd på något vis? Han har haft inkomst i Dec - 15

Till en början med skriva in sig på arbetsförmedlingen. Då kan han också ställa sina frågor/funderingar han har. Troligtvis blir han rekommenderad att söka alfakassa, vilket man har rätt till om man arbetat en viss tid eller omfattning. Soc kan han ansöka när a-kassa och besparingar inte räcker till.
Citera
2016-01-24, 14:49
Medlem
Det är givetvis soc han ska vända sig till. Vi betalar skatt bland annat för att kunna få hjälp när det behövs.
Citera
2016-01-24, 15:02
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Har han inget sparkapital? Trodde alla vuxna hade en summa för att åtminstone kalra sig ett halvår utan inkomst.

Väldigt få människor har det....
Citera
2016-01-24, 15:18
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälper en polare! It´s not me.
Han har nyss blivit av med jobbet, timanställning utan påskrivna papper. Och är inte medlem i någon alfakassa mm. Har hyra osv som alla andra. Vad kan han söka för bidrag eller ersättningar? Han är rätt desperat.. tacksam för hjälp!

Har han rätt till Soc eller annat stöd på något vis? Han har haft inkomst i Dec - 15

Han får lyssna på Mona Sahlin, dvs anpassa sig till nya Sverige!
Citera
2016-01-24, 16:10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Han bör vända sig till soc. De kommer att begära bankkontoutdrag för tre månader tillbaka för att se hur mycket pengar och vilken inkomst han har haft. Därefter kan han eventuellt få försörjningsstöd, om han uppfyller diverse andra villkor. Nu verkar din vän en smula efterbliven som har satt sig i denna situation, så jag föreslår att du hjälper honom att boka ett möte och följer med honom på detta, så att allt blir framfört på ett korrekt sätt.
Citera
2016-01-24, 16:44
Din vän prioriteras inte. De har inga resurser till honom tyvärr, pga massinvandringen.

Antingen måste han leva på gatan, börja studera, ta livet av sig eller flytta till ett annat land. Finland, Norge eller Irland skulle jag föreslå.

Han har iaf ingen framtid här.
Citera
2016-01-24, 18:09
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Väldigt få människor har det....
Jag har 300k och du har jag aldrig haft ett heltidsjobb. Sluta lita helt blint på Pappa staten.
Citera
2016-01-24, 18:17
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Det är givetvis soc han ska vända sig till. Vi betalar skatt bland annat för att kunna få hjälp när det behövs.

Är det verkligen såhär lätt att få pengar av skattebetalarna i Sverige? TS vän, som uppenbarligen jobbat minst hela 2015 enligt vad TS beskriver borde på egen hand som alla andra, kvalificerat sig till a-kassan som denne nu skulle ha utnyttjat.

Måste man inte ta något eget ansvar i livet längre? Bara passera SOC och hämta pengar? Förstår inte riktigt varför skattebetalarna skall stå för notan när en person inte ens är med i a-kassa. Borde ju vara ett krav från SOC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in