Hjälper en polare! It´s not me.
Han har nyss blivit av med jobbet, timanställning utan påskrivna papper. Och är inte medlem i någon alfakassa mm. Har hyra osv som alla andra. Vad kan han söka för bidrag eller ersättningar? Han är rätt desperat.. tacksam för hjälp!
Har han rätt till Soc eller annat stöd på något vis? Han har haft inkomst i Dec - 15
Din vän borde skaffa sig ett nytt jobb. Pronto. När han har gjort detta bör han givetvis se till att bli medlem i a-kassan så att det inte skiter sig på samma vis nästa gång.
Han borde iaf boka ett möttet snabbt med dem och förklara situationen, dem kommer inte låta han svälta eller frysa ihjäl direkt.
(Så klart kommer dem rekommendera att lånar pengar av familj.. Men tror knappast han inte får hjälp om det är akut.. Eller beror på kommunen han är skriven i faktisk
Givetvis är jobbsökande prioriterat men hur lång tid det kan ta vet man ju inte. Han är inte 20 år..
Och låna osv går ju men är inte det man helst vill göra.
Tills dess - vad har man för rättigheter till ekonomiska bidrag om man hamnat i skiten?
Mamma & pappa har redan dåligt med cash.. Så svårt där.
Och jag menade precis som det stod, timanställning / extrajobb fast bara det att det inte blev några anställningspapper påskrivna. Inget svartjobb utan det har varit varierande inkomster varje månad hela 2015.
Har man rätt till alfakassa oavsett? Hur lång väntetid innan man får första utbetalningen isf? Kommer den retroaktivt från den dagen man anmäler sig?
Någon annan chans att få lite kosing från annat håll? Fan vad utelämnad man blir ibland.
Någon som vet de faktiska möjligheterna till soc? Han har varit där en vända innan och det är ju som att handläggarna ger pengar ur sina egna plånböcker, dvs de gör det inte direkt frivilligt. Ett jävla krångel rent ut sagt. Och det tar väl tid också?
Jag är nyfiken på om man kan kontakta någon myndighet/annat och säga - Ge mig pengar, det har jag rätt till.
Någon som varit i samma sits? Och isåfall gjort vad?
Alfakassan har inget krav på medlemsskap, det vill säga vanligtvis minst 12 månaders medlemskap. Däremot måste personen uppfylla ett arbetsvillkor. I detta fall handlar det om 6 månaders arbete under en ramperiod på 1 år från det att ansökan kommer in.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!