2016-01-24, 10:56
Medlem
Hej jag har köpt ett hus på 2,15 mkr, jag skrev kontraktet igår då sa mäklaren att de finns 500000 på pantbrev jag undrar va de innebär jag har sökt efter de på Google fick inte ngt bra svar alls det stod olika överallt vilket gjorde de ännu mer krångligare men skulle verkligen uppskatta ett svar, äre bra elr dålig , va innebär de,?
Citera
2016-01-24, 11:16
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queenmandi
Hej jag har köpt ett hus på 2,15 mkr, jag skrev kontraktet igår då sa mäklaren att de finns 500000 på pantbrev jag undrar va de innebär jag har sökt efter de på Google fick inte ngt bra svar alls det stod olika överallt vilket gjorde de ännu mer krångligare men skulle verkligen uppskatta ett svar, äre bra elr dålig , va innebär de,?

Det betyder att du måste ta ut nytt pantbrev på huset om du ska låna resterande ~1,6 milj. Med en avgift på 2% på beloppet du behöver låna med huset som säkerhet.
Citera
2016-01-24, 12:16
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Du måste ha pantbrev på fastigheten som täcker upp det belopp du tänker låna.

2 150 000 * 0,85 = 1 827 500

1 827 500 - 500 000 = 1 327 500

1 327 500 * 0,02 = 26 550

https://rakna.net/berakna/pantbrev/

Så med 85% belåning kommer du behöva betala ytterligare 26 550 kr i avgift för pantbreven. Utöver det tillkommer avgiften för lagfart som är 1,5% på köpeskillingen.

2 150 000 * 0,015 = 32 250

Kostnaden för hantering av pantbrev, administrationen betalas med en fast avgift per uttaget pantbrev. Lantmäteriet tar ut en avgift på 375 SEK och banker som hanterar detta kan ta ut högre avgifter på upp mot 825 SEK.

Lantmäteriet tar ut en avgift för pantbrevet på 2 % av pantbrevsbeloppet. Denna avgift går till statskassan och är inte relaterad till hanteringen av lånet. Pengarna finansierar statens organisation. Avgiftens storlek och existens bestäms av regeringen.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...-och-avgifter/
Citera
2016-01-24, 12:18
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

För att man ska kunna låna på ett hus måste det finnas pantbrev.

Man kan inte låna mer på ett hus än vad det finns pantbrev.

Så i dagsläget kan du bara låna 500 tsk på huset.

Men man kan ta ut mer pantbrev på huset dock max vad huset är taxerat till.

Det kostar dock 2 procent av summan du tar ut.

Så om du tar ut pant brev på 100 kr får du betala 2 kr extra utöver de 100 kr.
Citera
2016-01-24, 12:36
Medlem
rolemodels avatar
En fråga också till TS också, hur i helsike fick du för dig att kpa hus när du inte har en aning om vad det innebär och hur det går till?

Känns som du inte riktigt tänkt igenom dettta
Citera
2016-01-24, 13:01
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Men man kan ta ut mer pantbrev på huset dock max vad huset är taxerat till.

Nej, upp till 85% av värdet. Vid köp normalt sett köpeskilling, så 1827500 precis som Eerie skriver.
Citera
2016-01-24, 13:23
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Nej, upp till 85% av värdet. Vid köp normalt sett köpeskilling, så 1827500 precis som Eerie skriver.

Ja bostadslånet är ju max 85 % av värdet sedan övriga 15 procent antingen egen insats eller privatlån.

Hade bara för mig att för att kunna få ta ut pantbreven så var de kopplade på något sätt till taxeringsvärdet också men kommer nog ihåg fel då.
Citera
2016-01-24, 17:50
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Hade bara för mig att för att kunna få ta ut pantbreven så var de kopplade på något sätt till taxeringsvärdet också men kommer nog ihåg fel då.

Ja, du kommer ihåg fel.

Lagfartskostnaden däremot, kan påverkas av taxeringsvärdet eftersom denna stämpelskatt baseras på det högsta av antingen priset eller taxeringsvärdet året innan lagfarten beviljas.
Citera
2016-01-24, 18:45
Medlem
gniff754s avatar
Nu är det inte så vanligt, men teoretiskt så kan du låna ihop till köpeskillingen hos olika banker. Pantbreven och hur gamla de är avgör då i vilken ordning de har rätt till pengarna vid en försäljning. Det kreditinstitut som har äldsta pantbrevet får pengar först och så vidare. När du tar lån "ger" du normalt samtliga pantbrev till banken. Om du betalat tillbaka lånet helt får du tillbaka pantbreven, dvs du registreras som ägare till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in