Citat:
Ursprungligen postat av
Varenna
Till hösten vill jag påbörja en kompletterande pedagogisk utbildning för att erhålla en gymnasielärarexamen. Efter den pågående vårterminen kommer jag att ha läst 120 hp i Historia, och min tanke är att läsa in ytterligare ett ämne vid sidan om den kompletterande pedagogiska utbildningen. Har sedan tidigare även läst 30 hp Svenska språket, 30 hp Socialt arbete, 15 hp Juridik, 15 hp Latin.
Undrar dock hur antagningen till dessa utbildningar går till?
Den KPU jag är intresserad av är den vid Högskolan i Gävle eftersom det är den enda på distans som antar i historieämnet. HT 2015 var det inga reserver i varken urval 1 eller 2. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 156. Vad innebär detta? I urval 2 HT 2014 var det dock 40 reserver till utbildningen. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 165.
Bör jag oroa mig för att inte komma in trots att jag har behörigheten (vilket är minst 90 hp i något av Biologi, Engelska, Fysik, Geografi, Historia, Kemi, Matematik, Naturkunskap, Religionsvetenskap, Svenska, Svenska som andraspråk, Teknik), eller hur ser läget ut? Antar att gymnasiebetyg och högskoleprov inte har någon inverkan vid antagning till denna typ av utbildning.
Har du hört talas om google? Det är rätt awesome, och ger vid handen att HPGR betyder "HP på grundnivå", alltså upp till kandidatnivå. Som vanligt i antagningsstatistik (vilket man också lätt kan googla sig till) så innebär "HPGR 156" att den sista antagne hade 156 högskolepoäng på grundnivå.
Jag antar då att jag också måste förklara för dig att om det endast finns en enda urvalsgrupp så finns det endast en enda urvalsgrupp. Denna är inte HP (högskoleprov) eller BI (gymnasiebetyg). With me so far? Det finns alltså inget i din frågeställning som inte är självklar från en enkel google och all den info du själv har hängivit oss.