Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-24, 00:25
Medlem
Till hösten vill jag påbörja en kompletterande pedagogisk utbildning för att erhålla en gymnasielärarexamen. Efter den pågående vårterminen kommer jag att ha läst 120 hp i Historia, och min tanke är att läsa in ytterligare ett ämne vid sidan om den kompletterande pedagogiska utbildningen. Har sedan tidigare även läst 30 hp Svenska språket, 30 hp Socialt arbete, 15 hp Juridik, 15 hp Latin.

Undrar dock hur antagningen till dessa utbildningar går till?
Den KPU jag är intresserad av är den vid Högskolan i Gävle eftersom det är den enda på distans som antar i historieämnet. HT 2015 var det inga reserver i varken urval 1 eller 2. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 156. Vad innebär detta? I urval 2 HT 2014 var det dock 40 reserver till utbildningen. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 165.

Bör jag oroa mig för att inte komma in trots att jag har behörigheten (vilket är minst 90 hp i något av Biologi, Engelska, Fysik, Geografi, Historia, Kemi, Matematik, Naturkunskap, Religionsvetenskap, Svenska, Svenska som andraspråk, Teknik), eller hur ser läget ut? Antar att gymnasiebetyg och högskoleprov inte har någon inverkan vid antagning till denna typ av utbildning.
Senast redigerad av Varenna 2016-01-24 kl. 00:40.
Citera
2016-01-25, 00:11
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2016-01-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varenna
Till hösten vill jag påbörja en kompletterande pedagogisk utbildning för att erhålla en gymnasielärarexamen. Efter den pågående vårterminen kommer jag att ha läst 120 hp i Historia, och min tanke är att läsa in ytterligare ett ämne vid sidan om den kompletterande pedagogiska utbildningen. Har sedan tidigare även läst 30 hp Svenska språket, 30 hp Socialt arbete, 15 hp Juridik, 15 hp Latin.

Den KPU jag är intresserad av är den vid Högskolan i Gävle eftersom det är den enda på distans som antar i historieämnet. HT 2015 var det inga reserver i varken urval 1 eller 2. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 156. Vad innebär detta? I urval 2 HT 2014 var det dock 40 reserver till utbildningen. Urvalsgrupp HPGR, antagningspoäng: 165.

Bör jag oroa mig för att inte komma in trots att jag har behörigheten (vilket är minst 90 hp i något av Biologi, Engelska, Fysik, Geografi, Historia, Kemi, Matematik, Naturkunskap, Religionsvetenskap, Svenska, Svenska som andraspråk, Teknik), eller hur ser läget ut? Antar att gymnasiebetyg och högskoleprov inte har någon inverkan vid antagning till denna typ av utbildning.

Har du hört talas om google? Det är rätt awesome, och ger vid handen att HPGR betyder "HP på grundnivå", alltså upp till kandidatnivå. Som vanligt i antagningsstatistik (vilket man också lätt kan googla sig till) så innebär "HPGR 156" att den sista antagne hade 156 högskolepoäng på grundnivå.

Jag antar då att jag också måste förklara för dig att om det endast finns en enda urvalsgrupp så finns det endast en enda urvalsgrupp. Denna är inte HP (högskoleprov) eller BI (gymnasiebetyg). With me so far? Det finns alltså inget i din frågeställning som inte är självklar från en enkel google och all den info du själv har hängivit oss.
Senast redigerad av EG 2016-01-25 kl. 22:42.
Citera
2016-01-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varenna

Har du läst det som står på hemsidan om behörighet? "Behörig att antas till programmet är den som har - minst 90 hp i något av följande ämnen: ... varav minst 15 hp är ett självständigt arbete (examensarbete) ". Du måste alltså ha gjort minst ett kandidatarbete för att bli antagen. Har du inte gjort det så känns det för min del smartare att du kollar med ditt universitet om en antagning till senare delen av lärarprogrammet.
Citera
2016-04-12, 08:20
Medlem
Är det för enkelt eller för svårt att komma in på KPU?

Jag har ett intresse för hur utbildning organiseras i Sverige, men jag har så klart inte gått alla utbildningar som finns i landet själv. Och jag har upptäckt att informationen kring Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp är lite motsägande när man går in på universitets och högskolors hemsidor. För att inte säga förvirrande. Exempelvis står det i förkunskapskraven vid Karlstads högskola inget om att man måste skrivit uppsats i ett ämne för att bli antagen som behörig i det ämnet, men det står under "frågor" att man måste skrivit ett självständigt arbete om 15 hp innan antagning, det verka kvitta i vilket ämne sett till vad som är skrivet.

Eftersom jag har vänner som är lärare eller ska bli, läser upp via VAL respektive går KPU, så hör man hela tiden om andra saker också, som exempelvis att man kan bli bedömd som behörig ämneslärare på en ort, men bedömas som obehörig på en annan... samma person, vid samma intagningstillfälle. Jag hör också att det är helt olika hur ämnet teknik bedöms från lärosäte till lärosäte... Allt detta får mig att undra, är kraven för att bli antagen till KPU för höga eller för låga? Beror en del av bristyrkesproblematiken på organisation kring antagning?
Citera
2016-04-13, 09:29
Medlem
JehovasFittslems avatar
Jag har egentligen inte så mycket att tillföra, vill mest bumpa tråden. Men rent allmänt verkar det vara en djungel det här med KPU, särskilt för "skolämnen" som inte är "akademiska ämnen" t ex Teknik, Naturkunskap osv. En del ämnen hamnar också mittemellan "ämneslärarämnen" och yrkesämnen (tex datakurser som ges på både teknik- och elprogrammet) och då verkar det stört omöjligt att hitta en lärarutbildning för dem. Sen har vi också problematiken kring det som kallas för "vissa ämnen" i gymnasieskolan där utbildade ämneslärare på något magiskt sätt förväntas ha läst ytterligare 90 hp i ett smalt specialämne för att bli behöriga.

Sammanfattningsvis, finns det inte vettiga utbildningsvägar för lärare så är det inte så konstigt att det råder akut brist på behöriga. Just nu tror jag att det funkar enbart för att Skolverket inte följer reglerna så hårt för legitimation utan bedömer de flesta som att de "på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser".
Citera
2017-09-20, 09:46
Medlem
Svårt att komma in på KPU?

Kraven för kpu, kompletterande pedagogisk utbildning, är 120 hp inklusive c-uppsats i ett ämne. Jag har komponerat ihop en egen studieplan som uppfyller dessa krav. Varken mer eller mindre. Det blir alltså inte en kandidatexamen. Ämnet som avses är matematik. Frågan är hur riskfritt det är. Det står att urval görs baserat på hp och tillgång till praktikplats. Någon här som fått avslag på sin ansökan? Eller tror ni alla potentiella mattelärare blir antagna utan problem?

Bakgrund:
Jag har redan läst 1 år matematik, tänkte plugga 75% i fortsättningen och jobba samtidigt. Inget csn-lån och klar lärare på 4 år istället för 5.5 (medveten om att det bara blir i ett ämne). Hade liksom gått att tryckt ihop till 3.5 år men vill verkligen jobba samtidigt. Låter för bra för att vara sant enligt mig så vill gärna höra andra åsikter!
Citera
2017-09-20, 18:23
Medlem
Kebabfysikers avatar
Har du ingen kandidatexamen men uppfyller kraven?
Citera
2017-09-20, 19:04
Medlem
Nej precis, är inte klar än men då är det tänkt att jag ska ha 120 hp matematik inklusive C-uppsats. Så det är väl inte en kandidatexamen eftersom jag inte har något biområde? Men enligt kraven för KPU ska det räcka, hoppas jag.
Citera
2017-09-22, 07:14
Medlem
Det lär funka bra. Matematik prioriteras vid antagningen till KPU eftersom mycket få civilingenjörer klarar kraven för behörighet i matematik som förstaämne på gymnasiet.
Citera
2017-09-22, 08:02
Medlem
De flesta skolor kräver 2 ämnen.

Om du inte gillar studier kanske du inte ska bli lärare? Eller du kanske är av skolan att utbildning inte är så viktigt utan det mest handlar om personlig lämplighet?
Citera
2017-09-22, 11:49
Medlem
Haha nejdå! Snarare att jag vill bli lärare så fort som möjligt och komma tillbaka till gymnasiet/högstadiet. DÄR trivdes jag och pluggade hur mycket som helst. Men ja, känns kanske lite fusk att läsa lärare på kortare tid. Dock är det inte en genväg, bara att jag hoppar över biområdet. Och det tänker jag läsa in sen när jag vet 100 procent vad jag vill. Jag har liksom redan pluggat massa annat så mitt csn håller på att ta slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in