Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-23, 17:06
Medlem
Headliness avatar
Har nyss overclockat min burk som har varit felfri de senaste 4 åren jag haft den. Gick all in och köpte top-notch delar till den för ca 4-5 år sedan iallafall.

Igår satte jag mig ned och overclockade min i5 2500k till 4,5Ghz (3,3Ghz vanligtvis). Allt verkar funka helt okej och har suttit och stresstestat CPU:n och märkt att under full load hamnar den mellan 85-95 grader celcius.

Min fråga till er är, att nu när jag hamnar på dessa höga siffror under spel och stresstesting... är det farligt för CPU:n? Vill även tillägga att jag kylen processorn med en Corsair vattenkylare. Vad kan jag göra för att motverka detta om det är skadligt?

Mina specs:
ASUS GTX 580
i5 2500k Sandy Bridge 3,3Ghz
8GB DDR3 Corsair RAM
Corsair H60 Liquid Cooler
Senast redigerad av Headlines 2016-01-23 kl. 17:54.
Citera
2016-01-23, 17:25
Medlem
du får använda en lägre multipel om du vill ha lägre temperatur.
Citera
2016-01-23, 17:28
Medlem
Headliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
du får använda en lägre multipel om du vill ha lägre temperatur.
Det svara inte direkt på min fråga
Citera
2016-01-23, 17:48
Medlem
sebnies avatar
Är det CPUn eller GPUn som går upp till 85-95 grader? Du är otydlig i ditt startinlägg.

Om det är GPUn så beror det i så fall på att du antagligen har fel riktning på radiatorfläktarna så att värmen blåser in i burken. Bara att fixa. Annars kommer du elda upp grafikkortet över tid.

Om det är CPUn så är det enkelt: Du överklockar ALLT FÖR MYCKET!. När man klockar så kan man inte förvänta sig att den ska gå att klocka över 1 GHz över standardfrekvens om man inte kör LN2-kylning.
Du kommer i så fall elda upp processorn över tid. Den kommer inte bli så speciellt långlivad och dessutom massa termisk stress och sådant kommer göra slarvsylta med innehållet i processorn. Dessutom kommer du få junction meltdown i processorn.

H60 är dessutom en av Corsairs mesigaste kylare som du i praktiken inte ska överklocka ett enda fjutt på. Vill man ha någorlunda OC så får man se till att ha åtminstonde h100-varianten eller h110-varianten. Skulle varmt rekommendera h110-varianten.
Senast redigerad av sebnie 2016-01-23 kl. 17:53.
Citera
2016-01-23, 17:56
Medlem
Headliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Är det CPUn eller GPUn som går upp till 85-95 grader? Du är otydlig i ditt startinlägg.

Om det är GPUn så beror det i så fall på att du antagligen har fel riktning på radiatorfläktarna så att värmen blåser in i burken. Bara att fixa. Annars kommer du elda upp grafikkortet över tid.

Om det är CPUn så är det enkelt: Du överklockar ALLT FÖR MYCKET!. När man klockar så kan man inte förvänta sig att den ska gå att klocka över 1 GHz över standardfrekvens om man inte kör LN2-kylning.
Du kommer i så fall elda upp processorn över tid. Den kommer inte bli så speciellt långlivad och dessutom massa termisk stress och sådant kommer göra slarvsylta med innehållet i processorn. Dessutom kommer du få junction meltdown i processorn.

H60 är dessutom en av Corsairs mesigaste kylare som du i praktiken inte ska överklocka ett enda fjutt på. Vill man ha någorlunda OC så får man se till att ha åtminstonde h100-varianten eller h110-varianten. Skulle varmt rekommendera h110-varianten.
Ändrade nu, det är CPU:n jag menade. Du må ha en poäng i att jag overclockar allt för mycket. Vad tycker du att jag ska göra då? Sänka "frekvensen", eller vad det kallas, till 4,3Ghz istället?
Citera
2016-01-23, 17:57
Medlem
svampdamps avatar
Jag har samma uppsättning, kör min i5-2500K på 4.8Ghz med samma kylare. Ligger ca 80-85C vid load.
Citera
2016-01-23, 17:59
Medlem
sebnies avatar
Gå ner till 3,8.
Att köra processorn konstant på temperaturer över 75 grader kommer att smälta lödningarna inuti processorn över tid, det är det som kallas för "junction meltdown", som bekant så behöver ju metallen inte helt smälta för att dess strukturella integritet skall bli förstörd, utan det räcker med att metallen (dvs lödtennet) blir upphettad tillräckligt att det mjuknar.
Citera
2016-01-23, 18:00
Medlem
Du bränner CPUn - en i5 kan du ha som "skötare" i tex en mediabox -

Du väljer att förstöra den. Du måste välja en lägre multipel - du måste få ner temperaturen - högst 60 i min värld.

Ingen kylare i världen kan rädda din gamla fina i5K -möjligen direktkylning - men det kommer att uppstå hotspots som ödelägger allt.
Citera
2016-01-23, 18:11
Medlem
Headliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har samma uppsättning, kör min i5-2500K på 4.8Ghz med samma kylare. Ligger ca 80-85C vid load.
Du lyckas ju iallafall hamna runt 80-85C, jag får ju upp det ända till 97 ibland... Får ta och sänka min Ghz tills vidare antar jag.
Citera
2016-01-23, 18:19
Medlem
Headliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Gå ner till 3,8.
Att köra processorn konstant på temperaturer över 75 grader kommer att smälta lödningarna inuti processorn över tid, det är det som kallas för "junction meltdown", som bekant så behöver ju metallen inte helt smälta för att dess strukturella integritet skall bli förstörd, utan det räcker med att metallen (dvs lödtennet) blir upphettad tillräckligt att det mjuknar.
En fråga till, varför just 3,8? Sänkte nyss ned den till 3,8 och ligger fortfarande på ca 85-90 grader under full load... förstår verkligen inte varför det blir så j*vla varmt?
Senast redigerad av Headlines 2016-01-23 kl. 18:36.
Citera
2016-01-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headlines
Har nyss overclockat min burk som har varit felfri de senaste 4 åren jag haft den. Gick all in och köpte top-notch delar till den för ca 4-5 år sedan iallafall.

Igår satte jag mig ned och overclockade min i5 2500k till 4,5Ghz (3,3Ghz vanligtvis). Allt verkar funka helt okej och har suttit och stresstestat CPU:n och märkt att under full load hamnar den mellan 85-95 grader celcius.

Min fråga till er är, att nu när jag hamnar på dessa höga siffror under spel och stresstesting... är det farligt för CPU:n? Vill även tillägga att jag kylen processorn med en Corsair vattenkylare. Vad kan jag göra för att motverka detta om det är skadligt?

Mina specs:
ASUS GTX 580
i5 2500k Sandy Bridge 3,3Ghz
8GB DDR3 Corsair RAM
Corsair H60 Liquid Cooler

Vill minnas att en CPU vanligtvis har spärrar på omkring 100 grader, men att den generellt klarar lite mer än så. Det sliter mer på processorn i de temperaturerna du kör i, men din dator lär ändå behövas byta ut inom ett par år. Jag hade inte oroat mig om jag var du. Håll lite koll över sommaren bara eftersom relativa temperaturen påverkar kylningen en del.
Senast redigerad av Motherofgod 2016-01-23 kl. 18:40.
Citera
2016-01-23, 18:43
Medlem
Headliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vill minnas att en CPU vanligtvis har spärrar på omkring 100 grader, men att den generellt klarar lite mer än så. Det sliter mer på processorn i de temperaturerna du kör i, men din dator lär ändå behövas byta ut inom ett par år. Jag hade inte oroat mig om jag var du. Håll lite koll över sommaren bara eftersom relativa temperaturen påverkar kylningen en del.
Betyder det att du i mitt fall skulle dragit ned processorn till 3,8, eller köra på hela 4,5 och landa på 95C under full load? Spelar kanske vanligtvis 15-20 timmar i veckan, så det är ungefär hur många timmar jag kommer utsätta datorn för den typen av värme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in