• 1
  • 2
2016-08-16, 15:28
Medlem
japanskbruds avatar
fräser först ½ dl finackad gul lök och lika mkt finhackad selleri i olja.. slänger ner ungefär ½ msk hackad vitlök + lika mkt riven ingefära .. häller på 1 dl röda linser .. blandar allt.. slår i ca 1 rågat kryddmått med mald spiskummin .. sen 2dl vatten och 1 tsk grönsaksfond .. slänger på locket låter det koka upp ,sätter på lägsta värmen och väntar 15-20 min. klart.
sen har jag på lite finmald svartpeppar när jag lagt det på tallriken ... och 5-6 droppar med konc grönsaksfond .. av någon anledning blir icas grönsaksfond bäst till det .
Senast redigerad av japanskbrud 2016-08-16 kl. 15:39.
Citera
2016-08-16, 16:42
Medlem
MeanMEs avatar
Gärna som soppa med kycklingbuljong, knaperstekt bacon, krossade tomater, stekt lök, vitlök.
Ner med mixern och soppan är klar.
Grovt bröd med olivolja och sallad, gurka och tomater på.

Ett glas mineralvatten till det och jag är helt nöjd.
Citera
2016-08-16, 18:31
Medlem
Korders avatar
Soppa som sagt. Chili, vitlök, lök/schalottenlök, vin, kycklingbuljong, tomatpuré. Hacka och blanchera lite hericot verts och släng i mot slutet tillsammans med riven ost. Servera med gräddfil & ramslök. Finfint.
Citera
2016-08-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag brukar äta det som ett tillbehör. Kokar linserna, sköljer av dem och sen har jag på salt, peppar, olivolja och en vinäger efter tycke och smak. Passar till det mesta men överkoka inte linserna. Gröna linser brukar hålla lite bättre än röda.
Hur länge ska man koka linserna och på vilken värme (samma som ris?). Mina blir alltid sönderkokta
Citera
2016-08-18, 16:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur länge ska man koka linserna och på vilken värme (samma som ris?). Mina blir alltid sönderkokta
Det enklaste är att provtugga dem för att kolla konsistensen. Koka på medelvärme (puttra) utan lock. Cirka 10 minuter för röda linser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in