• 1
  • 2
2016-01-22, 17:39
Medlem
minthen1s avatar
Har nog snusat i ett halvår nu, alltid på vänster sida. Men jag märkte nyligen att det gör jävligt ont i mitt tandkött, precis runt tänderna så att säga.

Har testat att byta sida nu, och det funkar lite bättre. Flyttar dessutom snuset lite längre bak mot kindtänderna då det känns bättre.

Varför blir det såhär? Har du upplevt liknande?

Jag snusar LD original (portion).
Citera
2016-01-22, 17:46
Medlem
LD är ett jävla skitsnus som man både får huvudvärk och att det svider så in i helvete.

mitt råd är att gå över till general XR.

men skippa snuset i ett par dagar och kör nikotin tuggumi så får slemhinnan läka
Citera
2016-01-22, 17:47
Citat:
Ursprungligen postat av minthen1
Har nog snusat i ett halvår nu, alltid på vänster sida. Men jag märkte nyligen att det gör jävligt ont i mitt tandkött, precis runt tänderna så att säga.

Har testat att byta sida nu, och det funkar lite bättre. Flyttar dessutom snuset lite längre bak mot kindtänderna då det känns bättre.

Det kan bero på vilket snus du nyttjar.

Sorry såg inte att du nyttjade LD
Citera
2016-01-22, 21:00
Medlem
har snusat i över 10 år och jag brukar själv få samma sak 1 gång/år. brukar för min del gå över efter ett par dagar, byt sida o låt tandköttet vila ett par dagar så är du fit for fight snart igen.

min teori är att man får dåligt ph värde i munnen och att iallafall jag upplever torr mun ett par dagar innan det börjar svida, blir som att snusen ligger och skaver.
Senast redigerad av fluffarn 2016-01-22 kl. 21:02.
Citera
2016-01-24, 03:57
Medlem
minthen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
har snusat i över 10 år och jag brukar själv få samma sak 1 gång/år. brukar för min del gå över efter ett par dagar, byt sida o låt tandköttet vila ett par dagar så är du fit for fight snart igen.

min teori är att man får dåligt ph värde i munnen och att iallafall jag upplever torr mun ett par dagar innan det börjar svida, blir som att snusen ligger och skaver.

Håller med din teori där. Vaknade tidigt på morgonen dagen innan smärtan kom och var snustorr om munnen, känns som snuset skaver som sagt, och river upp tandköttet.

Det har gått 1-2 dagar nu, har börjat använda tandtråd. Ingen skillnad alls, bara mer ömt om tandköttet nu.
Citera
2016-01-26, 10:02
Medlem
-lynx-s avatar
appropå ämnet, ingen av er som känner igen er i att tandköttet ovanför kindtänderna flyttat på sig pga jävla massa snusande?
Citera
2019-01-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -lynx-
appropå ämnet, ingen av er som känner igen er i att tandköttet ovanför kindtänderna flyttat på sig pga jävla massa snusande?

Jo så blir det för alla. Det är för att saltet fräter upp tandköttet. Vissa kan peta upp det fan till ögat
Citera
2019-01-25, 22:24
Medlem
eremitkraftans avatar
Mitt tips är att hitta en snus som känns bekväm, först och främst. Själv varvar jag höger, mitten och vänster och kör dessutom både överläpp och underläpp (oftast inte samtidigt dock ) Det funkar bra och jag har snusat väldigt länge.
Citera
2019-01-26, 00:46
Medlem
TragiskPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minthen1

har snusat sen jag var runt 11 och runt 13-14 började jag få ''receding gums'', minns att det sved som in i helvete i nån vecka, mitt tips är att kolla tandköttet i spegeln och kanske ta en paus med att snusa på vänster-sidan.
Citera
2019-01-26, 00:55
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Det blödde dagligen, under lång tid.
Så jag insåg att jag kommer nog börja tappa tänder snart, så jag slutade vid nyår.. men nu är det kanonbra, känns onödigt att börja igen, även om man är sugen.
Citera
2019-01-26, 01:15
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det blödde dagligen, under lång tid.
Så jag insåg att jag kommer nog börja tappa tänder snart, så jag slutade vid nyår.. men nu är det kanonbra, känns onödigt att börja igen, även om man är sugen.

Blödande tandkött har inte mycket med själva snusningen att göra utan är snarare relaterad till dålig munhygien. Tandtråd och grundlig tandborstning råder bot på problemet. Däremot så är frätskador på tänderna samt tillbakadraget tandkött ett problem för snusare. Blöder tandköttet dagligen låter det fan som skörbjugg eller en infektion.
Citera
2019-01-26, 01:19
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Blödande tandkött har inte mycket med själva snusningen att göra utan är snarare relaterad till dålig munhygien. Tandtråd och grundlig tandborstning råder bot på problemet. Däremot så är frätskador på tänderna samt tillbakadraget tandkött ett problem för snusare. Blöder tandköttet dagligen låter det fan som skörbjugg eller en infektion.

Visst, munhygienen är väl inte den bästa, men jag äter inte tandskadliga grejer heller t.ex mediciner och läsk.
Men det blödde alltid värre när jag toksnusade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in