2016-01-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Oerhört märkligt.
Varför vill JÅ sammarbeta med ett parti, som uttryckligen hatar SD.
Ett parti som dessutom snabbt minskar i samma takt som man själv växer.

Någon som kan förklara, för jag förstår ingenting.

Även om jag hoppas det så tror jag inte att SD kommer att få mer än 50% av rösterna inom överskådlig framtid, och då får man kohandla. Det är inte frågan om vad man vill utan vad man tvingas att göra. Politik du vet.
En SD+M-regering är vad jag hoppas på 2018, om nu inte SD får mer än 50% av rösterna.
Batra har svassat för Löfven ett bra tag nu, kan hon inte svassa lite för Åkesson.
Citera
2016-01-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Hade övergivit M om de kan tänka sig SD. Många här blir säkert ledsna men SD står för ren idioti, alla som kan tänka sig ta dem på allvar hör inte hemma i en någorlunda vettig situation.

Till skillnad från M som är ett ideologiskt parti så är SD ett rent intresseparti, ett parti som sätter det svenska folkets väl och ve i det första rummet. Om man låter det ideologiska tänket gå före i alla lägen, ja då blir det som ACDC sjunger, Highway to hell!
Citera
2016-01-29, 18:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ingen som röstar på SD kan väl efter detta överväga att rösta på M? Ett M som, om alliansen skulle bli större än vänstern nästa val, därefter kan skylla på C för att de inte får igenom sin migrationspolitik. Kräken. När det går upp för populasen hur M resonerar kan det knappast betyda någonting annat än att SD fortsätter sin ökning i opnionen.

Det är ju skitlöjligt under kriget var varannan moderat Nazist.
Dessutom så har vänstern helt horrbibla rötter.
Citera
2016-01-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
M verkar inte vilja

http://nyheteridag.se/moderaterna-no...tsatta-regera/

Lever alla politiker uppe i det blå? Om de inte ses som seriösa - vågar de riskera att de får egen majoritet i nästa ordinarie val?
Vilka M-reformer skulle SD ge stöd till?

Finns det någon skillnad för M mellan att luta sig mot V eller SD?
I så fall vilken?

Hur ofta har M visat intresse av att ingå i en regering som förutsätter stöd från vänsterpartiet?
Varför skulle man nu svänga om och börja med sådant?
Citera
2016-01-29, 20:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilka M-reformer skulle SD ge stöd till?

Finns det någon skillnad för M mellan att luta sig mot V eller SD?
I så fall vilken?

Hur ofta har M visat intresse av att ingå i en regering som förutsätter stöd från vänsterpartiet?
Varför skulle man nu svänga om och börja med sådant?

Det får någon mer insatt än mig svara på.
Citera
2016-02-01, 14:57
Medlem
Moderaterna tycks på sikt ha goda chanser att spela ut mittenpartierna mot SD. M kan av nuvarande opinionssiffror att döma erbjuda sig att regera med stöd av antingen C+L+KD eller med
SD. M behöver bara vänta in anbuden från dels SD dels mittenpartierna. M ser ut att hamna i en stark vågmästarposition.Bästa budet ur M:s synvinkel vinner.
Situationen skulle sannolikt ytterligare påskynda SD:s pågående "normalisering", genom att det politiska initiativet ännu mer hamnar hos partiets riksdagsgrupp, samtidigt som den ganska brokiga medlemsskaran förlorar ytterligare inflytande.
En riktigt spännande utveckling.
Senast redigerad av menelik 2016-02-01 kl. 15:00.
Citera
2016-02-01, 18:18
Medlem
M talar ju nu också om restriktioner i bidragen. Det blir alltmer SD politik. Ms parti sekreterare var i lördagsintervjun tydlig med att dörren till SD var stängd. Men jag tror den kan öppnas.

Majoriteten M medlemmar ute i riket är positiva till samarbete.

Om det sen gynnar SD är jag tveksam till. Jag är rädd att nuvarande SD representanter i riksdagen kommer att bli nertrampade av regeringsvana M.

Om M vill inkludera C och L i regering, förutom SD, blir det trubbel. Det skulle innebära stor intern mobbingfaktor. De skulle fortsätta i inkörda vanor.
Citera
2016-02-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
M talar ju nu också om restriktioner i bidragen. Det blir alltmer SD politik. Ms parti sekreterare var i lördagsintervjun tydlig med att dörren till SD var stängd. Men jag tror den kan öppnas.

Majoriteten M medlemmar ute i riket är positiva till samarbete.

Om det sen gynnar SD är jag tveksam till. Jag är rädd att nuvarande SD representanter i riksdagen kommer att bli nertrampade av regeringsvana M.

Om M vill inkludera C och L i regering, förutom SD, blir det trubbel. Det skulle innebära stor intern mobbingfaktor. De skulle fortsätta i inkörda vanor.
Tror också att det finns en risk att naiva SD lockas att få ett lillfinger av M, och stå där blåsta på konfekten. Å andra sidan tycker jag nog att SD skött det mesta fram till nu ganska så snyggt och väl avvägt.
Citera
2016-02-01, 19:53
Medlem
MeanMEs avatar
Problemet blir ju att knegarna som röstat SD saknar anledning att göra det längre.

SD blir ju genom att söka sig höger ut som vilket högerextremt/socialkonservativt parti som helst. Varför skulle en knegare ens överväga att rösta på ett sådant parti?

Sossarna behöver bara anamma en mycket konservativ invandringspolitik så är SDs väljarbas bland knegarna som bortblåst.

Tror det är en stor strategisk miss man gör när man söker sig än mer höger ut.
Man skulle ha lagt sig politiskt mellan Liberalerna och Sossarna istället.
Då hade man fortsatt kunnat ta väljare från båda blocken.
Nu kommer man fightas med Moderaterna och evt KD om de konservativa väljarna och den fighten kommer man förlora tror jag då Moderaterna nu tagit till sig en restriktiv invandringspolitik.
Citera
2016-02-01, 21:11
Medlem
Varför högerEXTREMT? Att de ligger höger om S har de alltid gjort.
Läser man deras politikförklaring, så ser man att knegarna kan leva med det. Jag skulle inte lita på S. De sätter främlingarna före det betalande svenska folket. Och det gör förresten de andra också.

Jimmie ämnar göra en rundtur i Sverige under våren och besöka de flesta länen. Han vill träffa M- kommunpolitiker. Vi får väl se om det blir något resultat.

Det bästa hade varit x-val, då kanske SD fått betydligt fler mandat och större pondus. För jag tror inte valresultatet blir under 13%.
Citera
2016-02-02, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Moderaterna tycks på sikt ha goda chanser att spela ut mittenpartierna mot SD. M kan av nuvarande opinionssiffror att döma erbjuda sig att regera med stöd av antingen C+L+KD eller med
SD. M behöver bara vänta in anbuden från dels SD dels mittenpartierna. M ser ut att hamna i en stark vågmästarposition.Bästa budet ur M:s synvinkel vinner.
Situationen skulle sannolikt ytterligare påskynda SD:s pågående "normalisering", genom att det politiska initiativet ännu mer hamnar hos partiets riksdagsgrupp, samtidigt som den ganska brokiga medlemsskaran förlorar ytterligare inflytande.
En riktigt spännande utveckling.

Vad är det för spännande i det?

Det är ju bara fortsättningen av flera års SNAFU-politik.

(Situation Normal, All Fucked Upp).
Citera
2016-02-02, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Sossarna behöver bara anamma en mycket konservativ invandringspolitik så är SDs väljarbas bland knegarna som bortblåst.

Men klarar S av att anamma och "administrera" en konservativ invandringspolitik?

Tills vidare har dom ju inte ens klarat av att frigöra sig från flumideologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in