Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-24, 09:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anekin
Vilka är era favoritöar i Grekland? Motivera!

Var i grekland i början av oktober en vecka. Bodde i Aten, men vi rörde oss också runtom. En dagsresa till Agistri bl.a.

Agistri var underbart. Liten ö med 1000 invånare och ca 5km tvärs över ön. Kristallklart vatten, sköna stränder, lite turister och mysiga cafen. Hyrde cykel som kostade 6€ och cyklade runt de 6h vi var där. Ca 1h med båt från Pireus.

Annars har jag också varit till Rodos för typ en 10 år sedan. Gillade det också. Men kanske endå mer att blanda storstadsliv, sevärdheter och nattliv med några dagsutflykter ut till mindre orter.
Citera
2016-12-07, 02:16
  #14
Medlem
Agistri.... låter som något man borde prova. Då kan man ju kombinera (relativt) billig flygresa till Athen och sedan även njuta av några dagar på en sömnig och halvöde ö. Det är just SÅ det ska vara.
Själv vill jag se mer av Joniska havet (västra Grekland). Har bara varit på Kefalonia men vill se alla de andra öarna också. Synpunkter på Joniska havet?
Citera
2016-12-07, 13:27
  #15
Medlem
sry dubbelpost.
__________________
Senast redigerad av KiimaKooma 2016-12-07 kl. 14:26.
Citera
2016-12-07, 13:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anekin
Agistri.... låter som något man borde prova. Då kan man ju kombinera (relativt) billig flygresa till Athen och sedan även njuta av några dagar på en sömnig och halvöde ö. Det är just SÅ det ska vara.
Själv vill jag se mer av Joniska havet (västra Grekland). Har bara varit på Kefalonia men vill se alla de andra öarna också. Synpunkter på Joniska havet?

Ja, Agistri var verkligen en perfekt dagstripp från kaoset och trafikrusningarna i Aten.

Båtar går från Pireus hamn typ varje timme. Alternativen är dock färre än till Aegina, som bara är 10min borta. Går att åka båttaxi därifrån också. Oftast så kallade Flying Dolphins som åker till båda ställen från Pireus.

Sen att Agistri är en liten ö märks också i t.ex. butikernas öppettider speciellt under offseason. De flesta turister som tar sig hit kommer för de utmärkta dykningsmöjligheterna.

Annars lär ju Hydra vara väldigt fint också... skulle gärna åka dit nästa gång jag är i Grekland.
Citera
2017-02-12, 15:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiimaKooma
Ja, Agistri var verkligen en perfekt dagstripp från kaoset och trafikrusningarna i Aten.

Båtar går från Pireus hamn typ varje timme. Alternativen är dock färre än till Aegina, som bara är 10min borta. Går att åka båttaxi därifrån också. Oftast så kallade Flying Dolphins som åker till båda ställen från Pireus.

Sen att Agistri är en liten ö märks också i t.ex. butikernas öppettider speciellt under offseason. De flesta turister som tar sig hit kommer för de utmärkta dykningsmöjligheterna.

Annars lär ju Hydra vara väldigt fint också... skulle gärna åka dit nästa gång jag är i Grekland.

Agistri och Hydra sommaren 2017 - here we come!
Tack för tipsen! Mycket bättre än turistbroschyrerna!
Citera
2017-02-13, 02:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anekin
Agistri och Hydra sommaren 2017 - here we come!
Tack för tipsen! Mycket bättre än turistbroschyrerna!

Låter som ett bra val! Agistri med sina stränder och hydra som total bilfri ö och vackra hus!

Flyg till Aten? Kommer du spendera tid där också? Har du något att fråga angående sevärdheter, restauranger, nattklubbsområden, transport osv i Aten, Piraeus, kusten eller Agistri så kan jag nog försöka svara iaf.

Fan längtar ju själv tillbaka nu
__________________
Senast redigerad av KiimaKooma 2017-02-13 kl. 02:44.
Citera
2017-06-28, 11:59
  #19
Medlem
Vad ligger priserna på runtom de grekiska öarna?

Misstänker att det är som Rom typ - dvs , precis som hemma? En middag ute för 15 euro?
Citera
2017-07-02, 22:34
  #20
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Vad ligger priserna på runtom de grekiska öarna?

Misstänker att det är som Rom typ - dvs , precis som hemma? En middag ute för 15 euro?
Japp, det är samma priser som i Sverige. Äter man ute så är prisbilden samma men ska du handla råvaror så kan det i vissa fall vara dyrare i Grekland.
Det är inget billigt land på något vis.
Citera
2017-07-04, 00:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Spenderade förra veckan i Halkidiki. Trots att Grekland befinner sig i en kris så är det lika dyrt att äta ute på restaurang som här i Sverige. Maten är ofta god men restaurangerna var jävligt spartanska. I Grekland kunde man ha det bra i på 90-talet innan Eurohelvetet förstörde allt. Flygplatsen i Thessaloniki var ju ett jävla skämt, jag har fan sett bättre standard på flygplatser i Sydamerika. Kommer nog aldrig sätta min fot i det där landet igen.

Käkade ute 3 gånger per dag vissa dagar när jag var en vecka i Aten, ute vid kusten och Agistri. Varenda en restaurang jag åt på var klart mycket billigare än i Stockholm t.ex. 2-3€ för Souvlaki och en öl, 7-12€ för huvudrätt, t.ex. lamm eller moussaka. Fisk var oftast lite dyrare, 10-15€ för huvudrätt. Och då var flesta av dessa restauranger vid turiststråken. Undvik dem och du kommer ännu billigare undan.

Restaurangerna och nattlivet var också bland det jag älskade mest av annars så kaotiska Aten. Atens nya flygplats var riktigt smidig och fräsch.
Citera
2018-11-07, 16:32
  #22
Avstängd
taxi i Grekland är billigare samma med cigg mat är samma som här typ.. beror på vad du ska äta såklart, skräpmat kostar ju 1,5 euro
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2676385

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback