• 1
  • 2
2016-01-21, 15:32
Medlem
Jag vet att det här är en löjligt dum fråga, men när jag vill ändra namnet på en nyskapad mapp eller ett vanligt foto så lyckas jag inte få den lilla texte i det markerade stadiet när man kan ändra texten.

Det är alltså en så enkel och dum fråga som ni tror jag ställer.

Jag klickar och har mig, och ibland så kommer det i det rätta läget så jag kan döpa om texten. Vad gör jag för fel? Jag är egentligen mest van vid PC, men har försökt gå över till Mac.
Citera
2016-01-21, 15:39
Bannlyst
Du har ändå haft din mac bra länge dessutom. Det rör sig inte om ett par dagar eller några veckor, kan du något om mac alls? Vad är fördelen med att just du har en mac? Har barnbarnen lurat i dig nått?

när jag sökte på google kom detta fram .

Citat:
Du kan byta namn på de flesta filer, mappar och skivor, inklusive den inbyggda hårddisken (som från början heter Macintosh HD). Om du byter namnet på datorns skiva visas den fortfarande med originalnamnet i ett nätverk.
Byta namn på ett objekt
Markera objektet du vill byta namn på och tryck på returtangenten.

Skriv in ett nytt namn.

Du kan använda siffror och de flesta symboler. Du kan inte ta med kolon ( eller börja namnet med en punkt (.). Vissa program tillåter inte att filnamnet innehåller snedstreck (/).

Tryck på retur.

Byta namn på flera objekt
Markera objekten och kontroll-klicka på ett av dem.

Välj Byt namn på objekt från kontextmenyn.

Välj mellan att ersätta text i namnen, lägga till text till namnen eller byta namnformat i popupmenyn under Byt namn på mappobjekt.

Ersätt text: Skriv in texten som ska tas bort i fältet Sök och texten som ska läggas till i fältet Ersätt med.

Lägg till text: Skriv in texten som ska läggas till i fältet och välj sedan mellan att lägga till texten före eller efter det nuvarande namnet.

Format: Välj ett namnformat på filerna och välj om indexet, löpnumret eller datumet ska läggas före eller efter filnamnet. Ange ett namn i fältet Anpassat format och sedan det tal som du ska inleda med.

Klicka på Byt namn.

Det finns några objekt som du inte bör byta namn på:

Programmappar och de objekt som följde med systemet, t.ex. mappen Bibliotek. (Om det uppstår problem när du har bytt namn på ett objekt byter du tillbaka till det ursprungliga namnet. Om det inte hjälper kan du behöva installera om programmet.)

Filnamnstillägg – punkten som följs av några bokstäver eller ord i slutet på vissa filnamn (t.ex. .jpg). Om du ändrar ett filnamnstillägg kanske du inte längre kan öppna filen med samma program som den skapades i.
Citera
2016-01-21, 15:49
Medlem
Tack snälla!
Jag förstår verkligen att du är sarkastisk, det är ju riktigt pinsamt att det var så lätt. Det förstod jag ifs att de skulle vara men det hjälpte liksom inte.
Jag tänker ändå som så att det är bra att man försöker, och att man faktiskt har rätt att fråga fast frågan är urdum. Jag hade iaf förnuft nog att inse att det här var en extremt dum fråga, det får bli min tröst och att jag lärt mig något nytt.

Tack igen för svaret!
Citera
2016-01-21, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Tack snälla!
Jag förstår verkligen att du är sarkastisk, det är ju riktigt pinsamt att det var så lätt. Det förstod jag ifs att de skulle vara men det hjälpte liksom inte.
Jag tänker ändå som så att det är bra att man försöker, och att man faktiskt har rätt att fråga fast frågan är urdum. Jag hade iaf förnuft nog att inse att det här var en extremt dum fråga, det får bli min tröst och att jag lärt mig något nytt.

Tack igen för svaret!

Jag är mest förvånad över att du skapade tråden först nu.
Samtidigt så undrar jag verkligen vad som drev dig till så okända marker att skaffa en mac om du är van vid pc.

Men du har fått ditt svar, hoppas de går bra med macandet!
Citera
2016-01-21, 18:04
Medlem
Det märkliga är väl att man vad jag vet kan göra på samma sätt på både Windows-PC och Mac-OSX när man byter namn på mappar och bilder.

T ex klickar en gång på så objektet markeras, sen ett till klick på namnet så blir det markerat och man kan skriva in nytt namn, sen ett klick eller trycka Enter, klart.

Så att man inte lyckas med detta om man är van med Win känns lite märkligt
Citera
2016-01-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det märkliga är väl att man vad jag vet kan göra på samma sätt på både Windows-PC och Mac-OSX när man byter namn på mappar och bilder.

T ex klickar en gång på så objektet markeras, sen ett till klick på namnet så blir det markerat och man kan skriva in nytt namn, sen ett klick eller trycka Enter, klart.

Så att man inte lyckas med detta om man är van med Win känns lite märkligt

Det är så jag brukat göra, men ofta har jag fått klicka flera gånger innan "ändra namn" läget kommit fram. Men i dag så gick det bara inte. Så jag kollade snabbpt på nätet, men insåg att frågan var så enkel och dum så jag hittade inget svar.

Men tack vara svaret och med den nyupptäckta returkampen så gick dagens omdöpande väldigt mycket snabbare.
Egentligen så har jag en till lika pinsam fråga. Får se om någon svarar.
Om jag vill markera flera bilder samtidigt, som inte ligger bredvid varandra, för att sedan flytta dem. Vilken knapp ska jag hålla ner då när jag markerar?
Citera
2016-01-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Det är så jag brukat göra, men ofta har jag fått klicka flera gånger innan "ändra namn" läget kommit fram. Men i dag så gick det bara inte. Så jag kollade snabbpt på nätet, men insåg att frågan var så enkel och dum så jag hittade inget svar.

Men tack vara svaret och med den nyupptäckta returkampen så gick dagens omdöpande väldigt mycket snabbare.
Egentligen så har jag en till lika pinsam fråga. Får se om någon svarar.
Om jag vill markera flera bilder samtidigt, som inte ligger bredvid varandra, för att sedan flytta dem. Vilken knapp ska jag hålla ner då när jag markerar?

Håll ner command (cmd ”kringla”) som ligger till vänster om mellanslag, och klicka på de bilder eller annat du vill markera, sen kan dy flytta dem genom att dra släppa dem dit du vill
Citera
2016-01-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag är mest förvånad över att du skapade tråden först nu.
Samtidigt så undrar jag verkligen vad som drev dig till så okända marker att skaffa en mac om du är van vid pc.

Men du har fått ditt svar, hoppas de går bra med macandet!

Jag hade först tänkt ljuga och skriva att jag just köpt datorn, men så tänkte jag att jag får stå med nerdragna byxor och skämsmössan på, och så trodde jag så klart att ingen skulle vata när jag köpte den...
Trots att jag inte kan Macen så bra, så är jag nöjd med bytet. Gillar estetiken och så slipper man virus. Hade väldiga problem tidigare.
Jag använder inte datorn i jobbet så man blir rätt mycket efter på allt då.
Citera
2016-01-21, 23:29
Medlem
systems avatar
Ja, returtangenten är fin. Lilla filnamnsbytarskolan följer här.

Retur = markera all text, därefter ...
pil vänster = markören i början av texten
pil höger = markören i slutet av texten
pil ner = markören efter suffix
pil höger/vänster + alt = markören flyttar sig ett ord i taget
Retur igen = klart
Citera
2016-01-22, 00:43
Medlem
Jag tackar ödmjukast för svaren.
Citera
2016-01-22, 07:25
Medlem
EckiEckis avatar
Hur tänkte du när du valde forum? /mod

Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2016-01-22, 13:32
Medlem
Menar du FB, eller att jag lagt den under fel rubrik?
FB valde jag eftersom jag ofta är här inne och har hjälpt andra med att svara på deras frågor, och tänkte att någon säkert kunde hjälpa mig, jag fick ju svar också.
La jag det under fel rubrik så ber jag om ursäkt, jag har dålig koll var den här frågan skulle läggas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in