2016-01-21, 08:28
Medlem
Hej

Jag tjnar pengar vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag fr pengar frn ett fretag i USA som stter ver pengar till mitt Paypal-konto.

Hur gr jag fr att f ut pengarna utan att riskera att skatta fr dom? Jag kan sklart gra verfring till mitt bankkonto men hur mycket vgar man fra ver den vgen innan ngon undrar var pengarna kommer ifrn? Tips?
Citera
2016-01-21, 08:43
Medlem
Fr att minimera risken att skatteverket fr veta om pengarna s vill du minimera antalet aktrer som knner till pengarna.
Med tanke p att det gr att betala med paypal i ganska mnga ntbutiker numera s skulle jag i frsta hand betala saker med paypal.
Citera
2016-01-21, 09:18
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Kp bitcoins fr pengarna. Slj sedan bitcoinsen.
Citera
2016-01-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F85G31X5ISo212p
Hej

Jag tjnar pengar vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag fr pengar frn ett fretag i USA som stter ver pengar till mitt Paypal-konto.

Hur gr jag fr att f ut pengarna utan att riskera att skatta fr dom? Jag kan sklart gra verfring till mitt bankkonto men hur mycket vgar man fra ver den vgen innan ngon undrar var pengarna kommer ifrn? Tips?
Du kan anvnda pengarna om mottagaren har ett paypalkonto, dessa pengar kommer inte att synas i landet, har mottagaren inget paypalkonto kan du inte betala med pengar p ditt paypalkonto. Enda sttet att f fysisk tillgng till pengarna r i s fall att fra ver dom till banken. Banken har anmlningsplikt om dom misstnker att det frekommer olagligheter s det blir aldrig riskfritt. Funkar ven som andra skriver hr inne, att kpa bitcoins men egentligen underlttar det inte s mycket eftersom du fortfarande mst gra pengarna omsttningstillgngliga. Varfr inte bara betala skatt fr dessa pengar istllet fr att hlla p och mygla? Du tjnar nd p det i lngden.
Citera
2016-01-21, 10:15
Medlem
Hur pass stora inkomster rr det sig om? Har tidigare sjlv stllt en liknande frga d jag ocks var i samma situation fr ngra r sedan med vanligt heltidsjobb i Sverige och samtidigt inkomster frn internetjobb p upp till 7000 kr i mnaden som kom in via paypal.

Som ngon skrev s r det aldrig helt riskfritt att fra ver pengarna till ditt bankkonto (s e-handel och liknande dr du kan betala med paypal r alltid att fredra) men vore jag dig skulle jag inte oroa mig alltfr mycket. Kan sga att jag under totalt 1 1/2 r frde ver mer n 60 000 kronor frn paypal till mitt konto p handelsbanken utan att ngra frgor stlldes ngon gng. Gjorde ett par verfringar i mnaden av olika storlek (1 000-3 000:- per gng oftast).

MEN om du r tidigare dmd fr t.ex. ekonomisk brottslighet eller liknande s skulle jag vara mer frsiktig, mycket mjligt att de r mera vaksamma d.
Citera
2016-01-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du kan anvnda pengarna om mottagaren har ett paypalkonto, dessa pengar kommer inte att synas i landet, har mottagaren inget paypalkonto kan du inte betala med pengar p ditt paypalkonto. Enda sttet att f fysisk tillgng till pengarna r i s fall att fra ver dom till banken. Banken har anmlningsplikt om dom misstnker att det frekommer olagligheter s det blir aldrig riskfritt. Funkar ven som andra skriver hr inne, att kpa bitcoins men egentligen underlttar det inte s mycket eftersom du fortfarande mst gra pengarna omsttningstillgngliga. Varfr inte bara betala skatt fr dessa pengar istllet fr att hlla p och mygla? Du tjnar nd p det i lngden.

P vilket stt tjnar han p det i lngden? Skattesatsen p den hr typen av inkomster r horribelt hg. Eftersom arbetsgivaren r utlndsk och inte betalar skatt/arbetsgivaravgifter i Sverige r det upp till TS att fixa f-skattsedel och sedan snllt betala skatt + sociala avgifter o.dy. vilket innebr att 50-70% av inkomsten frsvinner, inte mycket kvar d.

Hade inget problem med att motivera "myglet" p den tid jag gjorde samma sak som TS. Vafan, om man redan har ett heltidsjobb som man skattar fr och sedan istllet fr att slappa p fritiden som alla andra tjnar lite extra cash fr att kunna shoppa fr r det d moraliskt att behva skatta bort 70 % av det? I s fall r det ingen id att tjna in extra pengar verhuvudtaget, staten fr d fortfarande ingen skatt och pengarna som man skulle kunna konsumera fr i Sverige blir kvar i utlandet.
Citera
2016-01-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
P vilket stt tjnar han p det i lngden? Skattesatsen p den hr typen av inkomster r horribelt hg. Eftersom arbetsgivaren r utlndsk och inte betalar skatt/arbetsgivaravgifter i Sverige r det upp till TS att fixa f-skattsedel och sedan snllt betala skatt + sociala avgifter o.dy. vilket innebr att 50-70% av inkomsten frsvinner, inte mycket kvar d.

Hade inget problem med att motivera "myglet" p den tid jag gjorde samma sak som TS. Vafan, om man redan har ett heltidsjobb som man skattar fr och sedan istllet fr att slappa p fritiden som alla andra tjnar lite extra cash fr att kunna shoppa fr r det d moraliskt att behva skatta bort 70 % av det? I s fall r det ingen id att tjna in extra pengar verhuvudtaget, staten fr d fortfarande ingen skatt och pengarna som man skulle kunna konsumera fr i Sverige blir kvar i utlandet.
Ja du lilla Sauvage, han hamnar i samma situation som 100 000-tals personer som driver enskild firma gr, han fr betala skatt och egenavgifter, men fr gldjen av att avnjuta vra frmner som vi har i landet, dessutom fr han hgre pension nr det vl r dags. Att jobba svart knns lnsamt nr man gr det, men det r som att pissa i byxan nr man fryser, det blir varmt i brjan, sedan fryser man nnu mer.
Ditt resonemang du fr i slutet hller inte, varfr ska vi betala skatt verhuvudtaget d? Varfr har vi inte det som i USA och mnga andra lagar, lg skatt men all offentlig verksamhet r svindyr. Fr att du ska komma upp i 70% skatt d krvs det ganska hg inkomst, r inte s jttemnga i landet som faktiskt betalar statlig inkomstskatt.
Citera
2016-01-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Ja du lilla Sauvage, han hamnar i samma situation som 100 000-tals personer som driver enskild firma gr, han fr betala skatt och egenavgifter, men fr gldjen av att avnjuta vra frmner som vi har i landet, dessutom fr han hgre pension nr det vl r dags. Att jobba svart knns lnsamt nr man gr det, men det r som att pissa i byxan nr man fryser, det blir varmt i brjan, sedan fryser man nnu mer.
Ditt resonemang du fr i slutet hller inte, varfr ska vi betala skatt verhuvudtaget d? Varfr har vi inte det som i USA och mnga andra lagar, lg skatt men all offentlig verksamhet r svindyr. Fr att du ska komma upp i 70% skatt d krvs det ganska hg inkomst, r inte s jttemnga i landet som faktiskt betalar statlig inkomstskatt.

Men du lilla rattvisaebra, om du lser TS nogrannt s ser du att det handlar om en inkomst vid sidan om sitt vanliga jobb som jag antar r hederligt, pensionsgrundande och dr han betalar skatt som alla andra. Mitt resonemang utgr ocks frn att det rr sig om inkomst i ungefr samma storleksordning som den jag hade d det begav sig (r den mycket strre n s blir det en annan femma), allts maximalt ngra tusenlappar i mnaden. Det betyder att du inte kan jmfra med det stora flertalet av de 100 000-tals personer som driver enskild firma d 1) till skillnad frn de s har han ett vanligt pensionsgrundande lnearbete och betalar skatt dr, och 2) det rr sig om en aktivitet som ger en blygsam sidoinkomst och som han inte kommer att bedriva under ngon lngre tid.

Att d registrera sig som egenfretagare (vilket r krnligt att gra och tar tid) och bli av med lngt mer n hlften av inkomsten r inte vrt det, din kommentar om pension r bara ljlig, ngra tusenlappar mer eller mindre inbetalat i skatt under ngot r har en knappt mtbar inverkan p en pension som betalas ut decennier senare.

Om man dremot enbart har den hr typen av inkomster och tjnar mycket pengar p det s hller jag absolut med dig om att man br skaffa F-skattsedel och betala skatt, dels drfr att man d har pensionsgrundande inkomst och bidrar till samhllet, och dels drfr att man frr eller senare ker dit om man har en inkomst p 100 000-tals kronor svart och d handlar det om grovt skattebrott med fngelse i straffskalan = absolut inte vrt det.

Exemplet som jag gav p 50-70 % inkluderar bde skatt och sociala avgifter p runt 20-25 % samt andra avgifter och r det som dras av p egenfretagares inkomster och det ven om det rr sig om en blygsam sdan.
Senast redigerad av Sauvage 2016-01-21 kl. 13:30. Anledning: ndrar stavfel
Citera
2016-01-21, 15:15
Medlem
S om pengarna finns p paypal s har jag i praktiken bara tv val:
1) handla fr dom
2) verfra dom till mitt bankkonto.

Och en variant p nr1 r att handla bitcoin fr dom vilket fr mig r ointressant om det inte frn bitcoin finns en vg till kontanter i SEK utan sprbarhet?

Om jag verfr dom till bankkonto, och jag gr detta en gng i kvartalet t ex, hur mycket pengar kan jag fra ver t gngen innan det lyser en rd lampa hos Skatteverket? 100:-, 1000, 10000, 100000?
Citera
2016-01-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F85G31X5ISo212p
S om pengarna finns p paypal s har jag i praktiken bara tv val:
1) handla fr dom
2) verfra dom till mitt bankkonto.

Och en variant p nr1 r att handla bitcoin fr dom vilket fr mig r ointressant om det inte frn bitcoin finns en vg till kontanter i SEK utan sprbarhet?

Om jag verfr dom till bankkonto, och jag gr detta en gng i kvartalet t ex, hur mycket pengar kan jag fra ver t gngen innan det lyser en rd lampa hos Skatteverket? 100:-, 1000, 10000, 100000?

Har svrt att tro att ngon hr sitter p information som gr det mjligt att ge ett exakt svar p den frgan. Inte s att Skatteverket r dumma nog att g ut och informera allmnheten om hur du arbetar d det skulle gra det lttare fr folk att undvika att betala skatt. Utifrn egen erfarenhet skulle jag dock sga att det r bttre att fra ver mnga sm summor ofta en strre summor vid enstaka tillflle, men det baseras som sagt bara p egen erfarenhet jag har inte jobbat p Skatteverket.
Citera
2016-01-24, 10:55
Medlem
icecools avatar
Du skulle kunna minska risken genom att ha fler banker s att frekvensen p verfringarna blir s lg som mjligt.

Hur vanligt r det att man anvnder PayPal nr man kper saker via Blocket? Kanske gr att gra en annons med en bt fr 150 k som man sedan tar bort - fr att ha en bra urskt om det dyker upp en frga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in