Citat:
Ursprungligen postat av
rattvisaebra
Ja du lilla Sauvage, han hamnar i samma situation som 100 000-tals personer som driver enskild firma gr, han fr betala skatt och egenavgifter, men fr gldjen av att avnjuta vra frmner som vi har i landet, dessutom fr han hgre pension nr det vl r dags. Att jobba svart knns lnsamt nr man gr det, men det r som att pissa i byxan nr man fryser, det blir varmt i brjan, sedan fryser man nnu mer.
Ditt resonemang du fr i slutet hller inte, varfr ska vi betala skatt verhuvudtaget d? Varfr har vi inte det som i USA och mnga andra lagar, lg skatt men all offentlig verksamhet r svindyr. Fr att du ska komma upp i 70% skatt d krvs det ganska hg inkomst, r inte s jttemnga i landet som faktiskt betalar statlig inkomstskatt.
Men du lilla rattvisaebra, om du lser TS nogrannt s ser du att det handlar om en inkomst
vid sidan om sitt vanliga jobb som jag antar r hederligt, pensionsgrundande och dr han betalar skatt som alla andra. Mitt resonemang utgr ocks frn att det rr sig om inkomst i ungefr samma storleksordning som den jag hade d det begav sig (r den mycket strre n s blir det en annan femma), allts maximalt ngra tusenlappar i mnaden. Det betyder att du inte kan jmfra med det stora flertalet av de 100 000-tals personer som driver enskild firma d 1) till skillnad frn de s har han ett vanligt pensionsgrundande lnearbete och betalar skatt dr, och 2) det rr sig om en aktivitet som ger en blygsam sidoinkomst och som han inte kommer att bedriva under ngon lngre tid.
Att d registrera sig som egenfretagare (vilket r krnligt att gra och tar tid) och bli av med lngt mer n hlften av inkomsten r inte vrt det, din kommentar om pension r bara ljlig, ngra tusenlappar mer eller mindre inbetalat i skatt under ngot r har en knappt mtbar inverkan p en pension som betalas ut decennier senare.
Om man dremot enbart har den hr typen av inkomster och tjnar mycket pengar p det s hller jag absolut med dig om att man br skaffa F-skattsedel och betala skatt, dels drfr att man d har pensionsgrundande inkomst och bidrar till samhllet, och dels drfr att man frr eller senare ker dit om man har en inkomst p 100 000-tals kronor svart och d handlar det om grovt skattebrott med fngelse i straffskalan = absolut inte vrt det.
Exemplet som jag gav p 50-70 % inkluderar bde skatt och sociala avgifter p runt 20-25 % samt andra avgifter och r det som dras av p egenfretagares inkomster och det ven om det rr sig om en blygsam sdan.