Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-21, 08:17
Medlem
Sephir0ths avatar
Hej!

Jag undrar hur man bygger ett så optimalt luftflöde i ovan nämnda chassi!

Jag har inga extra fläktar utan kör med de som följde med.

Datorn blir väldigt varm och tänkte köpa två fläktar och sätta i toppen och en i botten samt en på sidodörren.

Kan någon vänlig själ förklara hur exhaust och intake skall fördelas.

PS: Mitt nätaggregat blåser ut sin luft nedåt och inte upp i chassiet.
Citera
2016-01-21, 11:01
Medlem
Vad har du för temperaturer nu? Hur har du det med hårddiskburar fram? Vilka fläktar äre som gäller?
Citera
2016-01-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Hej!

Jag undrar hur man bygger ett så optimalt luftflöde i ovan nämnda chassi!

Jag har inga extra fläktar utan kör med de som följde med.

Datorn blir väldigt varm och tänkte köpa två fläktar och sätta i toppen och en i botten samt en på sidodörren.

Kan någon vänlig själ förklara hur exhaust och intake skall fördelas.

PS: Mitt nätaggregat blåser ut sin luft nedåt och inte upp i chassiet.

Överklockar du väldigt hårt?

Min låda har; 2st 120mm fram, 1st 200mm i sidan som alla är urkopplade, 2st 120mm bak som snurrar och öppning med nät i topp och botten.
Mitt nätagg ligger "rättvänt" och hämtar luft under lådan, jag verkar vara ensam om att ha min psu så?

Lådans temp ligger alltid omkring 25 grader, när jag spelar så vet jag inte.
Min cpu ligger alltid omkring 30 grader i idle, använder alltid original Intel fläkt med tillhörande kylpasta.

Jag överklockar inte, förutom moderkortets Turbo funktion.
Citera
2016-01-21, 15:44
Medlem
x12s avatar
Chassit ska i normalfallet dra in luft långt ner på frontpanelen, helst så luften passerar diskarna, därefter knuffas ut av en fläkt högt upp på bakstammen eller i chassitaket. Det är grundkonceptet i nästan alla chassin.

Om chassiet är trångt och grafikkortet långt, högt och bildar vägg i nedre delen så det inte blir nåt luftflöde där, då är det läge att sätta en fläkt i dörren och som förser nedre zonen med luft också (luftriktning inåt).

Den här artikeln
http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,3053-6.html
kan vara lite svårbegriplig eller lätt att misstolka, men den visar på en del olika lösningar. Läs gärna alla sidor, jag länkar bara en mitt i.
De har satt stor vikt vid om cpu-kylaren blåser luft uppåt, nedåt eller mot bakstammen, så håll koll på pilarna där. De visar inte alla tänkbara kombinationer heller, bara ett urval, så om chassit inte matchar nåt exempel får du försöka räkna ut med logik hur det ska vara.
Citera
2016-01-21, 15:59
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooligan-83
Vad har du för temperaturer nu? Hur har du det med hårddiskburar fram? Vilka fläktar äre som gäller?

Det är egentligen bara CPU:n som är varm men det skall fixas nu när lönen trillar in med en ny kylare, har en i5 2500k som jag aldrig bytt pasta och kör stockkylaren till.

Tänkte köra två 120mm i topp, en större rackare i dörren och en stor om plats finnes i botten. Skall luften sugas ut däruppe? Konstigt agg har jag också tycker jag som blåser nedåt, går inte att vända åt andra hållet heller, funderar på att byta det.
Citera
2016-01-21, 16:00
Medlem
Sephir0ths avatar
Grymt bra guide där, intressant läsning.

Jag har ju inte gjort något med kylningen men nu när jag kör ny kylare så kommer jag klocka upp processorn och då är det ju viktigt att flödet blir bättre.
Citera
2016-01-21, 16:09
Medlem
x12s avatar
Jag har aldrig sett ett ATX nätagg som blåser neråt. Inget jag kan erinra mig iaf.
Nåt special? Eller så har fabriken helt enkelt råkat montera fläkten upp&ner i det. Stressad, ofokuserad eller ny medarbetare kanske. Är det inget special så kan du kanske skruva isär det litegranna och vända fläkten, det brukar gå ta isär dem såpass mycket att man kan göra det.
Citera
2016-01-21, 16:21
Medlem
Sephir0ths avatar
Det kan även vara jag som klantat till det eventuellt, det kanske går att sätta agget på två olika sätt?

Fläkten blåser ut ur lådan nu iaf, jag bifogar en länk till vilket agg jag har.

https://www.google.se/search?q=ocz+fatal1ty+700w&espv=2&biw=1920&bih=979 &source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwigoNjXmbvKAh VFnnIKHaerAuwQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=vEsZ9JoWV3Jp2M% 3A
Citera
2016-01-21, 17:17
Medlem
x12s avatar
Det är ett standard atx. Den fläkten ska dra in luft, in i nätagget och sedan ut med värmen genom gallret på baksidan.

En del chassin har en extra monteringsram för nätagget, d.v.s det är 8 skruvar där, 4 för agget och 4 för ramen. På dem går det vanligtvis vända nätagget upp&ner och ändå få dit alla skruvar.
Fläkten ska vara på undersidan av agget. Är fläkten uppåt är hela agget felvänt.

Bilden överst på denna sida
http://www.pcper.com/reviews/Cases-and-Cooling/OCZ-Fatal1ty-Champion-Series-700W-PSU-Review/Under-Hood
indikerar att det är mycket lätt att vända fläkten rätt, om det är det som är fel.
Citera
2016-01-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Det är egentligen bara CPU:n som är varm men det skall fixas nu när lönen trillar in med en ny kylare, har en i5 2500k som jag aldrig bytt pasta och kör stockkylaren till.

Tänkte köra två 120mm i topp, en större rackare i dörren och en stor om plats finnes i botten. Skall luften sugas ut däruppe? Konstigt agg har jag också tycker jag som blåser nedåt, går inte att vända åt andra hållet heller, funderar på att byta det.
Köper du en rejäl kylare för cpun, sätter 2 fläktar fram som insug, 1 fläkt i botten som insug och 1 bak resp topp som utsug kommer du att klara dig. Fläkten i sidopanelen är enligt mig sällan nödvändig.

Det där chassit har väl stöd för 140 mm fläktar? Isf kör du på det.

Nätagget ska sitta precis som redan nämnts, med fläktgallret neråt mot botten av chassit.
Senast redigerad av Hooligan-83 2016-01-21 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in