• 1
  • 2
2016-01-21, 02:50
Medlem
TornedalskSysters avatar
Jag skriver i ren desperation..

Jag har länge haft magkrångel, haft konstant illamående sedan flera år tillbaka. Det började väl egentligen redan i 7 års åldern. Besvären förvärrades avsevärt när jag var 18-20 år (nu 25 år). Dagligen illamående (både före, under och efter graviditet - nu ej gravid).

Jag har utretts för inflammatorisk tarmsjukdom, men efter gastro- och koloskopi som gjordes under hösten så visade det inte på något anmärkningsvärt. Allt såg helt normalt ut, alla prover var likaså helt normala. Biopsi togs, som även de var normala. Prov på Helicobacter pylori har även tagits (bakterie som kan orsaka magsår) var negativt.

Trots detta har jag krångel med magen.

Senaste månaden har varit hemsk. Som sagt har jag besvär med dagligt illamående, detta är nu extremt. Ulkar konstant (ej kräkts), hostar upp slem (allt från genomskinligt, till gult, grönt och brunt), sura uppstötningar, halsbränna, besvärande yrsel och uttalad trötthet. Känner mig allmänt risig.

Jag har ett fysiskt krävande arbete, som innebär tunga lyft, promenader långa korridorer (arbetar i en stor byggnad), arbete som kräver att jag står på huk till arbete med armarna högt uppe. Stressigt till och från. Har arbetat med detta i tre år. Inga problem på arbetet, inga känningar av utbrändhet. Familjelivet med mitt 2 åriga barn fungerar bra.

Problemen kvarstår.
Jag äter Esomeprazol (syrahämmande), Ondansetron (mot illamående) och Novaluzid (mot halsbränna), det mesta utan effekt.

Jag har sprungit så mycket hos läkaren hela hösten. Vet inte om jag orkar med det igen. Dessutom har min tidigare läkare sagt upp sig vid årsskiftet och börjat på en arbetsplats på andra sidan landet, så har ej möjlighet att "lista om mig" på annan VC för att boka tid hos honom igen. Kvar på min VC finns i princip enbart stafettläkare som jag inte känner..

Vad är era tankar kring mina besvär?
Står inte ut med detta!

Som sagt;
Ulkar konstant (ej kräkts), hostar upp slem (allt från genomskinligt, till gult, grönt och brunt), sura uppstötningar, halsbränna, besvärande yrsel och uttalad trötthet. Känner mig allmänt risig.

Tacksam för tips, råd och idéer!
Citera
2016-01-21, 14:22
Medlem
Har du fått dina järnvärden kollade? Man kan tro att man får i sig tillräckligt genom maten och genom att ta multivitaminer med järn, men det räcker oftast inte och extra järntabletter behövs utöver dem.
Som sagt, kolla upp dina järvärden hos en VC!
Har man dessutom tarmproblem tar kroppen upp järnet mycket sämre och kvinnor som menstruerar behöver betydligt mer järn än man kan tro för att komma upp i bra värden i järndepån. Trött, håglös, omotiverad, ingen aptit. Dessa får du garanterat inte ont i magen av. Har också hört någonstans att vissa magsårsmediciner (Omeprazol etc) försvårar järnupptaget ytterligare, kan vara värt att kolla upp det också.
Och ett annat tips när du har såna kraftiga magproblem - sluta drick/ät sura matvaror, som apelsinjuice, apelsiner, citroner, tomatjuice. Jag behöver bara dricka en C-vitamin brustablett för att kicka igång magsaften med sura uppstötningar!
Citera
2016-01-21, 17:22
Medlem
GROTTULFs avatar
Har du några värden på din senaste blodstatus?

Hur ser din kost ut en vanlig vecka? Kan du ge ett par exempel på vad du äter till frukost, lunch, middag m.m. Hur mkt kaffe dricker du? Alkohol?
Citera
2016-01-21, 22:54
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornedalskSyster
Jag skriver i ren desperation..

Jag har länge haft magkrångel, haft konstant illamående sedan flera år tillbaka. Det började väl egentligen redan i 7 års åldern. Besvären förvärrades avsevärt när jag var 18-20 år (nu 25 år). Dagligen illamående (både före, under och efter graviditet - nu ej gravid).

Jag har utretts för inflammatorisk tarmsjukdom, men efter gastro- och koloskopi som gjordes under hösten så visade det inte på något anmärkningsvärt. Allt såg helt normalt ut, alla prover var likaså helt normala. Biopsi togs, som även de var normala. Prov på Helicobacter pylori har även tagits (bakterie som kan orsaka magsår) var negativt.

Trots detta har jag krångel med magen.

Senaste månaden har varit hemsk. Som sagt har jag besvär med dagligt illamående, detta är nu extremt. Ulkar konstant (ej kräkts), hostar upp slem (allt från genomskinligt, till gult, grönt och brunt), sura uppstötningar, halsbränna, besvärande yrsel och uttalad trötthet. Känner mig allmänt risig.

Jag har ett fysiskt krävande arbete, som innebär tunga lyft, promenader långa korridorer (arbetar i en stor byggnad), arbete som kräver att jag står på huk till arbete med armarna högt uppe. Stressigt till och från. Har arbetat med detta i tre år. Inga problem på arbetet, inga känningar av utbrändhet. Familjelivet med mitt 2 åriga barn fungerar bra.

Problemen kvarstår.
Jag äter Esomeprazol (syrahämmande), Ondansetron (mot illamående) och Novaluzid (mot halsbränna), det mesta utan effekt.

Jag har sprungit så mycket hos läkaren hela hösten. Vet inte om jag orkar med det igen. Dessutom har min tidigare läkare sagt upp sig vid årsskiftet och börjat på en arbetsplats på andra sidan landet, så har ej möjlighet att "lista om mig" på annan VC för att boka tid hos honom igen. Kvar på min VC finns i princip enbart stafettläkare som jag inte känner..

Vad är era tankar kring mina besvär?
Står inte ut med detta!

Som sagt;
Ulkar konstant (ej kräkts), hostar upp slem (allt från genomskinligt, till gult, grönt och brunt), sura uppstötningar, halsbränna, besvärande yrsel och uttalad trötthet. Känner mig allmänt risig.

Tacksam för tips, råd och idéer!

Hej! Det har kan jag sätta en diagnos på direkt, det är ett magmunnsbråck hiatus hernia. För mig tog det 4 gastroskopier innan de hittade bråcket då magsäcken måste ha åkt upp en bit i magmunnen för att det ska synas på bild. Precis som för mig så hjälper nte alltid syradämpande utan det är bråcket i sig som gör ont. Bråcket trycket på hjärta och lungornoch gör sig oftast påmint när man lyfter tungt och när man ligger ner. Vanligast är att man får problem med att det läcker upp magsyra i strupen. När man sover kan detta även åka ner i lungorna. Det kan ofta ge en könsla av att man får svårt att andas, att man blir yr, tryck över bröstet och 100 symtom till. Ff
Citera
2016-01-21, 22:57
Medlem
pearsons avatar
Läs tråden om magmunsbråck reflux så ska du se att du känner igen dig, det är vidrigt men går att operera det gjorde jag och mår nu bra. Ersta sjukhus är experer på detta
Citera
2016-01-22, 02:05
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memory62
Har du fått dina järnvärden kollade? Man kan tro att man får i sig tillräckligt genom maten och genom att ta multivitaminer med järn, men det räcker oftast inte och extra järntabletter behövs utöver dem.
Som sagt, kolla upp dina järvärden hos en VC!
Har man dessutom tarmproblem tar kroppen upp järnet mycket sämre och kvinnor som menstruerar behöver betydligt mer järn än man kan tro för att komma upp i bra värden i järndepån. Trött, håglös, omotiverad, ingen aptit. Dessa får du garanterat inte ont i magen av. Har också hört någonstans att vissa magsårsmediciner (Omeprazol etc) försvårar järnupptaget ytterligare, kan vara värt att kolla upp det också.
Och ett annat tips när du har såna kraftiga magproblem - sluta drick/ät sura matvaror, som apelsinjuice, apelsiner, citroner, tomatjuice. Jag behöver bara dricka en C-vitamin brustablett för att kicka igång magsaften med sura uppstötningar!

I höstas har jag, som jag skrev i trådstarten, genomgått gastro- och koloskopi. I samma veva togs flera prover. Kommer inte ihåg alla, var bland annat blodstatus (Hb inkluderat men även en kontroll av hela blodbilden på "cellnivå"), Natrium, Kalium, njurvärden, B12, sköldkörtelprover, leverprover... Allt normalt. Har även lämnat avföringsprov, både prov om jag har blodig avföring (vilket jag inte har), kalprotektin har jag också kollat i avföringen. Den var lite förhöjd, vilket tydligen kan indikera på att jag har inflammation i tarmen. Tog även helicobakterprov (bakterie som orsakar magsår), den var också negativ. Således var alla prover normala, förutom provet som visar på inflammation i tarmen. Gastroskopi och koloskopi var normala.

Äter/dricker inte mycket juice/apelsiner. Dricker heller inte mycket kolsyrade produkter.
Citera
2016-01-22, 02:06
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Har du några värden på din senaste blodstatus?

Hur ser din kost ut en vanlig vecka? Kan du ge ett par exempel på vad du äter till frukost, lunch, middag m.m. Hur mkt kaffe dricker du? Alkohol?

Blodstatus (till och med blodstatus med diff) kontrollerades i höstas. Minns inte exakta värden mer än att alla värden var helt normala. Såklart....

Kosten är nog ganska normal.

Frukost brukar jag skjuta på, mår så fruktansvärt illa och har ont i magen (oavsett om jag äter frukost eller ej). Stiger upp ca 05:30. Går till jobbet 06:15. Äter "frukost" på jobbet (ca 07:30-08:00) i form av fil, yoghurt eller kvarg. Ibland någon skorpa eller saltinerkex. Illamåendet är lite bättre om jag väntar ett tag efter uppstigning.

Lunch brukar vara soppa eller sallad. Annars mår jag riktigt dåligt på jobbet.

Middag varierar. Kyckling brukar gå bra. Olika tillbehör, ibland ris, ibland sallad, ibland potatis. Beror på vad jag känner för. Ibland äter jag knappt något till middag, då blir det fil igen. Beror på hur jag mår/om jag kan äta.

Kaffe dricker jag inte. På sin höjd 1/2 kopp på jobbet om jag är riktigt trött. Dricker ungefär 1 kopp te om dagen.

Alkoholkonsumtionen är låg. 2-3 gånger/år ungefär.

Ickerökare, ickesnusare.
Senast redigerad av TornedalskSyster 2016-01-22 kl. 02:13. Anledning: Tillägg
Citera
2016-01-22, 02:18
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Hej! Det har kan jag sätta en diagnos på direkt, det är ett magmunnsbråck hiatus hernia. För mig tog det 4 gastroskopier innan de hittade bråcket då magsäcken måste ha åkt upp en bit i magmunnen för att det ska synas på bild. Precis som för mig så hjälper nte alltid syradämpande utan det är bråcket i sig som gör ont. Bråcket trycket på hjärta och lungornoch gör sig oftast påmint när man lyfter tungt och när man ligger ner. Vanligast är att man får problem med att det läcker upp magsyra i strupen. När man sover kan detta även åka ner i lungorna. Det kan ofta ge en könsla av att man får svårt att andas, att man blir yr, tryck över bröstet och 100 symtom till. Ff

Jag har själv funderat på om det kan röra sig om ett bråck. Gastron i höstas var ju normal, men kanske den "gled tillbaka"? Dessutom tyckte jag att läkaren och assisterande sjuksköterska var väldigt nonchalanta, hade ingen god upplevelse av undersökningarna, så jag funderar på om jag ska begära ny remiss hon annan vårdgivare. Undersökningen gjordes på en privat mottagning (som samarbetar med mitt landsting), men kanske jag kan få en ny undersökning på landstingssidan..

Ett eventuellt bråck förklarar dock inte mina övriga magkrångel. Ej nämnt det ovan, men har haft långvariga problem (även här talar vi om flera år) med lösa avföringar omväxlat med förstoppning, slemblandat samt att avföringen ser blank ut (vilket jag förstår kan handla om"fettdiarré").
Ursäkta intima infon.

Berätta gärna om bråckoperationen. När jag läst om det så har jag förstått att man kan ha svårigheter att rapa och kräkas efter det. Är det besvärande? Blir magen som en ballong med tanke på att man inte kan rapa? Hur är det vid eventuell magsjuka/matförgiftning?
Senast redigerad av TornedalskSyster 2016-01-22 kl. 02:20. Anledning: Tillägg
Citera
2016-01-22, 02:26
Medlem
TornedalskSysters avatar
Jag har även den senaste tiden börjat anteckna vad som orsakar mer besvär.

- Lök (alla sorter)
- Friterat/fettrik kost
- Vissa fisk- och skaldjurssorter
- Stark mat (bl.a. curry och chili)
- Morötter och övriga "trådiga" grönsaker
- Pasta (en liten portion kan gå bra, t.ex. blandat i pastasallad då det inte är större mängder)
- Vissa brödsorter (med frön, grovt bröd, surdegsbröd)
- Ost (vissa dessertostar går bättre)
- Feta mjölkprodukter som grädde
- Bönor/ärtor
- Sötningsmedel som är sockeralkoholer, värst är sorbitol

Ovanstående matprodukter orsakar lite olika besvär. Det kan vara allt från illamåede, halsbränna, sura uppstötningar, svullen mage, gasig (från båda hållen), magkramper, diarré.
Citera
2016-01-25, 03:18
Medlem
Ulcerös colit?
Citera
2016-01-26, 20:15
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornedalskSyster
Jag har även den senaste tiden börjat anteckna vad som orsakar mer besvär.

- Lök (alla sorter)
- Friterat/fettrik kost
- Vissa fisk- och skaldjurssorter
- Stark mat (bl.a. curry och chili)
- Morötter och övriga "trådiga" grönsaker
- Pasta (en liten portion kan gå bra, t.ex. blandat i pastasallad då det inte är större mängder)
- Vissa brödsorter (med frön, grovt bröd, surdegsbröd)
- Ost (vissa dessertostar går bättre)
- Feta mjölkprodukter som grädde
- Bönor/ärtor
- Sötningsmedel som är sockeralkoholer, värst är sorbitol

Ovanstående matprodukter orsakar lite olika besvär. Det kan vara allt från illamåede, halsbränna, sura uppstötningar, svullen mage, gasig (från båda hållen), magkramper, diarré.

Knepigt!

Med tanke på att både gastro- och koloskopi, tunntarmsbiopsi, odling för HP- mfl känns det svårt att ge något diagnostiskt råd.

Först och främst; det superbra att du börjat kartlägga din vardag och din kost, vad som fungerar och inte fungerar. Fortsätt med det. Vidare skulle jag försöka få en remiss till någon vass gastroenterolog och "lämna över" allt material som du samlat på om dig själv.

En fråga, hur funkar dina Esomeprazol vid olika doser? Vad tar du för dos?
Citera
2016-01-27, 00:47
Medlem
Håller med, låter som magmunsbråck. Opererat mitt och mår så mycket bättre. Jobbade på lager innan och det gjorde allt värre innan op
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in