Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-21, 01:38
Medlem
Tjena..

Nu börjar jag bli less på att alltid spara, så innan man får ihop allt så har den första produkten redan hunnit blivit dålig för de tar längre tid om man alltid skall betala kontant.

Historia, jag köpte en lgh 2012 utan lån (inte i någon storstad) som var i stort renoveringsbehov. Utan några lån så har jag gjort om allt. Nytt golv, gips, färg/tapet, socklar, lister, foder, kök, vitvaror osv utan några lån.. Har gjort de mesta arbete själv förutom EL/VVS.

Nu börjar de sakta men säkert bli klart, och nu vill jag faktiskt ha nytt. Har köpt de mesta från blocket förutom säng/kläder/skor osv såklart. Men soffor, elektronik, skrivbord mm. Tog nyligen ett bolån för att investera i en till lgh som är till för uthyres. Dock så har det ett eget konto då alla pengar som kommer in ska även vara som en budget om något skulle hända på hyres lgh (kyl, frys & spis mm). Men har aldrig lånat för konsumtion..

Varför jag säger detta är för att påpeka att jag inte slösar och att jag har någorlunda bra koll på min ekonomi. Har väldigt bra koll på in/utgifter.

Nu när jag kommer till inredningen så har jag redan "cashat" soffan (howard från Mio), Klipsch golvhögtalare, matta, tv-bänk, soffbord på en kostnad av ca: 30000:- mm. Men nu vill jag ha en ny TV då min gamla är från 2009, endast 42". Nu har jag hittat en tv jag verkligen vill ha, en LG, 4k UHD, 60" för 10,000kr.

Egentligen ingen jätte stress att beställa då soffan har inte kommit än och inte receivern häller. Men skulle tro i slutet på månaden ev början på februari.

Men är det dumt att ta en avbetalning på en TV för 10000:- på kanske 5-6 månader?

Kan även tillägga att jag inte har några andra krediter eller betalningsanmärkningar.
Citera
2016-01-21, 02:27
Medlem
FridgePacks avatar
Kort och sammanfattat: -Ja det är alltid idiotiskt att köpa tv och allehanda hemelektronik på avbetalning. Med undantag för kyl/frys om den nuvarande pajjar och man inte hunnit få fram en buffert. (Nu har ju du det så är inte ett påhopp på dig)

Har man inte råd skall man inte ha. Alternativt så får man prioritera.
Citera
2016-01-21, 02:56
Medlem
shadow666s avatar
Ja håller lite med föregående talare, att det är "alltid dumt men avbetalning" pga ränta osv. Helst bör man bara lägga upp en avbetalning ifall man behöver köpa något pga telefonen, tvn är helt trasig. Och ditt fall så har du faktiskt en fungerade tv, DOCK, Skulle jag välja på att vänta 6månader och spara eller välja del-betalning, så hade jag valt del-betalning pga 6månader är inte jätte lång tid att del-betala. Nackdelen är ju att tvn blir något dyrare, men är värt enligt mig. Och du verkar ha koll på din ekonomi också.
Citera
2016-01-21, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridgePack
Kort och sammanfattat: -Ja det är alltid idiotiskt att köpa tv och allehanda hemelektronik på avbetalning. Med undantag för kyl/frys om den nuvarande pajjar och man inte hunnit få fram en buffert. (Nu har ju du det så är inte ett påhopp på dig)

Har man inte råd skall man inte ha. Alternativt så får man prioritera.

Jo, normalt fall så skulle jag säga desamma! Ta aldrig kredit/lån för konsumtion, undantag bostad. Men nu är det så att jag har stenhård koll på min ekonomi, visst skulle jag kunna spara ihop tvn på några månader, men är ganska dålig på att spara till en så liten sak.. Käkar lunch ute varje dag, även helger. Middagar blir oftast också ute, ibland hemma. Så skulle jag bara äta hemma, kanske minska snus/cigg så har jag tvn inom kort. Kommer ju aldrig stå utan pengar eller hamna i någon dålig sits där jag inte kan betala.. Även om företaget skulle gå i KK så kan jag alltid jobba i farsans..

Har visserligen råd att cascha tvn nu, men vill alltid ha lite pengar på kontot om något skulle ske..
Citera
2016-01-21, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Ja håller lite med föregående talare, att det är "alltid dumt men avbetalning" pga ränta osv. Helst bör man bara lägga upp en avbetalning ifall man behöver köpa något pga telefonen, tvn är helt trasig. Och ditt fall så har du faktiskt en fungerade tv, DOCK, Skulle jag välja på att vänta 6månader och spara eller välja del-betalning, så hade jag valt del-betalning pga 6månader är inte jätte lång tid att del-betala. Nackdelen är ju att tvn blir något dyrare, men är värt enligt mig. Och du verkar ha koll på din ekonomi också.

Jag håller faktiskt med. Vet också att det är dumt och att det blir dyrare. Visst, vänta ett par månader och titta på gamla skit tvn. Eller ta en kort avbetalning, och njuter varje sekund man hinner titta

Tar nog en avbetalning faktiskt. Blir min första sådan, och skulle de hända fler gånger skulle jag aldrig ha flera avbetalningar på olika materiella saker.

Sparkontot är liksom tomt efter alla nya inköp + renovering för ca 150-200k Men fint är det
Citera
2016-01-21, 04:23
Medlem
Finns ju faktiskt erbjudanden ibland där man får avbetala räntefritt i 6 månader, så då betalar du inget extra.
Citera
2016-01-21, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Finns ju faktiskt erbjudanden ibland där man får avbetala räntefritt i 6 månader, så då betalar du inget extra.

Kostar dock en UC i 12 månader.
Citera
2016-01-21, 11:01
Medlem
Citat:

Brukar alltid vara uppläggningsavgift och nån idiotisk fakturaavgift man inte kan komma undan ändå.

TS, eftersom du har råd med tv:n så är det väl bättre att du köper den nu och i värsta fall använder dig av kortkrediten om något händer, om nu alternativet är att köpa den på avbetalning istället för att vänta tills du har råd plus har kvar din buffert. Om det nu inte är så att du saknar kortkredit då förstås.
Citera
2016-01-22, 17:03
Medlem
bajskorvsanuss avatar
Jag tycker inte man ska handla tv osv på kredit eller avbetalning OM INTE man gör som jag gjorde, använde MediaMarkts 10mån helt kostnadsfria avbetalning.

Köpte ett hemmabio för 6000kr. Delbetalning 10 mån = 600kr/mån. Inga räntor (förutsatt att du betalar i tid), inga aviavgifter, ingen uppläggningsavgift. Ingenting.

Varför betala 6000kr direkt istället för 600kr i månaden i 10 månader? Finns ingen anledning enligt mig.

Nu är detta runt ett år sedan och anläggningen är betalad. Jag ringde igår till Nordea Finans och sa upp min kredit jag var tvungen att ta. UC-sökningen är borta i februari månad.

Perfekt!
Citera
2016-01-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Kostar dock en UC i 12 månader.

Har man en bra ekonomi betyder inte en UC förfrågan ett piss...

Vidare gällande "räntefritt" kan sägas att man ofta får betala en aviavgift... Hos åtminstone Resurs Bank kan man begära att få samtliga avier utskickade vid ett och samma tillfälle och därmed spara in på aviavgifterna.
Citera
2016-01-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har man en bra ekonomi betyder inte en UC förfrågan ett piss...

Vidare gällande "räntefritt" kan sägas att man ofta får betala en aviavgift... Hos åtminstone Resurs Bank kan man begära att få samtliga avier utskickade vid ett och samma tillfälle och därmed spara in på aviavgifterna.

Nu var det ju så att TS inte hade råd med en TV på 10.000 och det anser jag inte är att ha en god ekonomi. Det kostar fortfarande en UC och i TS fall kan det eventuellt vara kostsamt.
Citera
2016-01-24, 10:58
Medlem
Citat:

Räntefritt ja, men du får betala uppläggningsavgift och administrativa avgifter så helt utan extra kostnad är det sällan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in