2016-01-20, 18:30
Medlem
Gunner23s avatar
Tja jag får lite finnar lite då och då i mitt ansikte och jag har en ganska oljig hy har nån något tips som verkligen funkar?
Tack
Citera
2016-01-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunner23
Tja jag får lite finnar lite då och då i mitt ansikte och jag har en ganska oljig hy har nån något tips som verkligen funkar?
Tack

Testa väteperoxid. Kolla hälsobutiker.

Finns även nämnt i en tidigare tråd här.

(FB) Stort problem med Pormaskar och finnar...
Citera
2016-01-20, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic

Finns på apotoket för 35 kr.
Tror att just din fettiga hy som gör att du får finnar.
Citera
2016-01-20, 18:42
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic

Finns även nämnt i en tidigare tråd här.

(FB) Stort problem med Pormaskar och finnar...
Tack för tipset
Citera
2016-01-20, 18:44
Medlem
Har du problem med finnarna så skall de bara utvisas, skicka dem med första plan hem till Finland
Citera
Medlem
Använd Basiron, som innehåller bensoyl peroxid, eller en produkt som innehåller salicylsyra.
Citera
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Finns på apotoket för 35 kr.
Tror att just din fettiga hy som gör att du får finnar.
Jag tror också det jag försöker att inte röra mig i ansiktet så ofta men ibland så måste jag klia mig då känner jag oljan jag får i mitt fingrar, vad kan man göra för att undvika fet och oljig hy?
Citera
2016-01-20, 18:50
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Använd Basiron, som innehåller bensoyl peroxid, eller en produkt som innehåller salicylsyra.
Har du testat den?
Citera
2016-01-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunner23
Tack

Hej, har haft acne hela tonåren och hade betydande problem med vuxenacne. Min acne är nu under kontroll, med 1-2 små blemmor per månad.

Här är några metoder jag arbetat fram genom åren som jag tycker fungerar,

1. Tvätta ansiktet morgon och kväll med acnetvätt som innehåller salicylsyra. Finns på alla apotek.

2. Tvätta huden extra direkt efter ordinarie tvätt med klorhexidin, t.ex:

https://www.apoteket.se/produkt/klor...plastfl-58020/

3. Återfukta huden efter tvätt. Torr hud kan orsaka utökad naturlig talgproduktion. Använd återfuktare specifikt för fet hy. Den ska vara oljefri och det ska framgå på förpackningen att den ej täpper porerna.

4. Torka av överflödigt fett och svett från ansiktet om du utför tung fysisk aktivitet under dagen. Använd steril tvättlapp. Använd inte ytterligare fukt på ansiktet då vatten torkar ut huden.

5. Fingra inte på ansiktet under dagen. Det tillför bakterier och fett.

6. Vid svår acne så tycker jag att antibiotikum är det enda som ger riktigt resultat.
Citera
2016-01-20, 21:52
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo
Hej, har haft acne hela tonåren och hade betydande problem med vuxenacne. Min acne är nu under kontroll, med 1-2 små blemmor per månad.

Här är några metoder jag arbetat fram genom åren som jag tycker fungerar,

1. Tvätta ansiktet morgon och kväll med acnetvätt som innehåller salicylsyra. Finns på alla apotek.

2. Tvätta huden extra direkt efter ordinarie tvätt med klorhexidin, t.ex:

https://www.apoteket.se/produkt/klor...plastfl-58020/

3. Återfukta huden efter tvätt. Torr hud kan orsaka utökad naturlig talgproduktion. Använd återfuktare specifikt för fet hy. Den ska vara oljefri och det ska framgå på förpackningen att den ej täpper porerna.

4. Torka av överflödigt fett och svett från ansiktet om du utför tung fysisk aktivitet under dagen. Använd steril tvättlapp. Använd inte ytterligare fukt på ansiktet då vatten torkar ut huden.

5. Fingra inte på ansiktet under dagen. Det tillför bakterier och fett.

6. Vid svår acne så tycker jag att antibiotikum är det enda som ger riktigt resultat.
Tack för tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in