• 1
  • 2
2011-06-26, 10:36
Bannlyst
Om det är pormaskar finnar du har och inte bekräftad acne så kommer här ett litet tips.
Ett väl beprövat sådant är att inhandla en ansiktsscrub, själv använder jag Neutrogena blackhead eliminating, finns att köpa i de flesta varuhus och kostar ca 65:- samt väteperoxid 3% från apoteket.
Ta ett ångbad (fungerar perfekt med kokat vatten i handfatet och ett handduk över huvudet ) sitt i ca 10-15 min och tvätta därefter med scrub, då du gjort detta kan du hälla väteperoxid på en bomullspad och stryka över de besvärliga områdena, denna kommer nu att "koka" ut orenheterna, inget som känns men ser lite läskigt ut tvätta därefter med vatten..sedan klart!
Tänk på att bara använda väteperoxiden ett par ggr i veckan eftersom denna har en mkt uttorkande effekt, ansiktsscrub däremot används med fördel varje dag
Lycka till!
/M
Citera
2011-06-27, 04:30
Medlem
stör mig själv på mina pormaskar på näsan, började googla lite och hamnade på forum där de tar upp "alvedon ansiktsmask". man ska tydligen krossa 3-4 alvedon till pulver och blanda med lite vatten så att det blir en smörja och sedan ska man gnida in detta över pormaskarna, låta torka helt och sedan skölja bort. verkar inte ta bort pormaskarna för alla (vissa vart jättenöjda på den punkten dock) men alla instämde om en lenare hud.

vad säger ni om detta, är det värt ett försök eller skulle jag bara bli besviken?
Citera
2011-06-27, 12:42
Medlem
Rackartusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pritt
Men snälla,

Har du aldrig hört talas om hudvårdsrutin??? Rutinen består av att rengöra och återfukta.

Gå till närmaste kicks butik och köp dig en rengöring och återfuktningskräm från antingen Weleda eller DR hauschka och rengör huden morgon och kväll. Rengöring är det viktigaste. Köp också masker från någon utav dessa serier och en bra skrubb där du skrubbar ansiktet 2-3 ggr i veckan. Boka en ansiktsbehandling och du är god to go. Ha tålamod.

Tydligen har han ju det, eftersom han berättar att han dagligen rengör ansiktet och återuktar efteråt.

TS: Det du bör ha i åtanke är att det inte kommer ske några snabba förändringar. Räkna med att det i början blir värre, och efter ett par veckor/månader ger märkbart resultat. Acnen blir du troligtvis inte av med genom vanlig rengöring, där behöver du en behandlande salva. Det får du lättast av en läkare. Sedan skaffar du dig ordentliga produkter att rengöra och återfukta med, som är anpassade för din hudtyp. Och sedan är det bara att vara tålmodig.
Citera
2011-06-28, 17:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Testa att göra egen djuprengöring. Den kallas OCM (oil cleansing method) och jag vet flera personer som blivit av med svår acne efter att de börjat med det.

Sluta använda en massa produkter som innehåller kemikalier, det gör det bara värre. Sluta tvätta ansiktet med tvål, det är sällan tvålen har rätt ph-värde för huden i ansiktet. Den sabbar mer än den hjälper.

OCM gör du så här:
Blanda olivolja eller rapsolja med ricinolja. Ricinolja kan man köpa på apoteket, fråga efter det i kassan. Blanda olika andel beroende på hur din hud är i övrigt, gå ungefär efter dessa mått:
Torr hy –*10 % ricinolja, 90 % oliv/rapsolja
Normal hy – 15 % ricinolja, 85 % oliv/rapsolja
Fet hy – 20 % ricinolja, 80 % oliv/rapsolja

Blanda oljorna i en liten burk, häll lite olja i handen och massera in oljan i ansiktet när huden är torr. Massera länge över hela ansiktet tills huden är helt insmord. Ibland kan man känna som små korn under fingrarna när man masserar in oljan, kornen är smuts som tryckts ut ur porerna.

När du masserat in oljan i huden, blöt en handduk i hett vatten och vrid ur. Lägg handduken över ansiktet och ha den kvar tills handduken har svalnat. Blöt handduken i varmt vatten igen och upprepa 3-4 gånger. Det är viktigt att ånga ansiktet ordentligt så man får bort all olja. Överflödet kan man torka bort med handduken varje gång innan man blöter om den.

Detta är en djuprengöring och kan göras förslagsvis en gång i veckan, gör man det för ofta kan det få motsatt effekt om man har otur. För många är det rena mirakelkuren. Övriga dagar får du hitta något annat att rengöra med, men försök att undvika kemikalier som sagt. Någon föreslog Dr Hauschka och Weleda och det låter som bra förslag.

Jag har aldrig haft acne, men har kört med OCM i iallafall två år och min hud blir mycket mjukare och hudtonen blir jämnare av det.

Hoppas du vågar ge dig på detta, även om det känns tveksamt att tvätta med olja. Lycka till!
Citera
2011-06-28, 19:05
Medlem
Emelisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hearmeout
Om det är pormaskar finnar du har och inte bekräftad acne så kommer här ett litet tips.
Ett väl beprövat sådant är att inhandla en ansiktsscrub, själv använder jag Neutrogena blackhead eliminating, finns att köpa i de flesta varuhus och kostar ca 65:- samt väteperoxid 3% från apoteket.
Ta ett ångbad (fungerar perfekt med kokat vatten i handfatet och ett handduk över huvudet ) sitt i ca 10-15 min och tvätta därefter med scrub, då du gjort detta kan du hälla väteperoxid på en bomullspad och stryka över de besvärliga områdena, denna kommer nu att "koka" ut orenheterna, inget som känns men ser lite läskigt ut tvätta därefter med vatten..sedan klart!
Tänk på att bara använda väteperoxiden ett par ggr i veckan eftersom denna har en mkt uttorkande effekt, ansiktsscrub däremot används med fördel varje dag
Lycka till!
/M

Jag ska bannemej prova detta.
Citera
2011-06-28, 19:06
Medlem
BallsofSteels avatar
Jag använder alla neutrogenas produkter, tycker de fungerar väldigt bra.
Renar huden, klart det är mycket jobb men vadfan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in