2016-01-20, 14:13
Medlem
Hur vanligt är detta fanomen? vilka ligger troligen bakom detta? hemlösa? förortskids? smågäng? flyktingar?

Hur löser man situationen enklast? genom att stänga ner Nordstan efter 22?

Citat:
Något måste göras. Situationen i Nordstan är ohållbar. Så avslutar en polisman en rapport från ett arbetspass. I en hiss hittades flera knivar gömda. Nu vill polisen begränsa Nordstans öppettider.

I rapporten, som är skriven i slutet av november förra året, beskriver polisen en arbetshelg i och omkring Nordstan. Den speglar i mångt i mycket den frustration som många poliser känt och känner över vad som händer i Nordstan, säger Anders Börjesson chef för citypolisen.

Polismannen skriver: ”//...// av en ren slump uppmärksammade jag och x att det fanns en avsats i hisstaket mellan väggen och taket i hissarna. Och vid kontroll påträffades knivarna/mejseln på bilden.”
Åtta timmar senare uppgav vakterna i Nordstan att de hittat ytterligare fyra knivar på samma ställe, enligt polismannen

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....tad-i-nordstan

Undra hur mycket vapen och tillhyggen det ligger gömt runt centrala Göteborg
Citera
2016-01-20, 14:34
Medlem
Illegala, nordafrikanska ensamkommande. Precis det som skrivs i artikeln. Nattetid har ju alltid Nordstan varit ett tillhåll för diverse olika outcasts. En hyfsad andel av dessa bor inte på hem, de står helt utanför asylprocessen.

Citat:
– Det är främst i Nordstan vi haft problem med unga människor som uppehåller sig där. Vi kommer att öka närvaron med fler poliser, eftersom vi har ordningsbekymmer som är relaterade till nordafrikanska gatubarn.

Citypolisen vill även att öppettiderna i Nordstan begränsas eftersom området under kvällar blivit en samlingsplats för unga som begår brott. Stämningen i Nordstan på dagtid och under kvällar är väsensskild, säger Anders Börjesson.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.....2DZwLXUR.dpuf
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-01-20 kl. 14:38.
Citera
2016-01-20, 14:47
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Nordstan är Göteborgs rövhål och en samlingsplats för utomeuropéer utan dess like. Mer bazaar än köpcentrum snart. Det är smidigt att samla alla dessa löske män och kvinnor på ett ställe som är enkelt att undvika.

Dom skyldiga är antagligen marockanska gatubarn och/eller personer inblandade i narkotikahandel.
Citera
2016-01-20, 16:01
Medlem
Grottgretas avatar
Det är väl bara att sätta span på hissen i fråga? Eller sätt upp en väl gömd kamera?
Om jag får spekulera fritt så skulle jag säga att det är de Nordafrikanska gaturåttorna som förbereder sig för något. Kanske ett stort slagsmål? Är ju inte bara marockaner som säljer knark och rånar folk.. Man vill väl pissa in sitt revir eller något.

Som boende i Göteborgsregionen så håller jag även med föregående skribent, Nordstan har blivit ett riktigt rövhål. En hobby jag och min far har är att samla på gamla bilder på Göteborg. Därför skär det extra mycket i hjärtat varje gång jag är där eller åker förbi. Fyfan, hur kunde det gå så här jävla illa?!
Citera
2016-01-20, 18:39
Gör som i Indien. På störra köpcentrum har dem ID-kontroll och metalldetektorer. Medtagna väskor checkas in i en garderob och alla måste gå igenom metalldetektor. Överdrivet? Ja, men Nordstan MÅSTE städas upp.
Senast redigerad av Hetsmongo 2016-01-20 kl. 18:43.
Citera
2016-01-20, 18:41
Medlem
Då tråden ligger i abok och jag kanske är en smula trög måste jag bara fråga.

Vilket brott är det egentligen som begåtts?
Citera
2016-01-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmongo
Gör som i Indien. På störra köpcentrum har dem ID-kontroll och metalldetektorer. Medtagna väskor checkas in i en garderob och alla måste gå igenom metalldetektor. Överdrivet? Ja, men Nordstan MÅSTE städas upp.

Det är efter butiksstängning som normala människor undviker stället, det är öppet hela jävla natten, så det har alltid hängt mycket skumma människor där. Knarkare, alkisar och urspårade kids, och såklart en del fältarbetande socialarbetare. I min ungdom(inte så länge sedan), när jag gick på gymnasiet, och haffat min första, "riktiga", flickvän, som råkade bo ute i Floda, så fick jag hänga med ner X antal gånger för att hon skulle med nattåget eller tidiga morgontåget(när hon inte sov över hos mig). För att komma till skott, så var det redan då, rätt mycket intressanta karaktärer som hängde i Nordstan på den tiden av dygnet!

Man kan säga mycket om Nordstan, men, det går onekligen ganska bra, de omsätter väl ca 5 miljarder(exklusive alla företag som sitter i kontor i fastigheterna, och det är rätt många), så det är nog en av Sveriges absolut mest aktiva marknadsplatser.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-01-20 kl. 19:36.
Citera
2016-01-23, 15:54
Medlem
Jag har ganska länge undrat över situationen i Nordstan. Jag är där rätt ofta och vart man än kollar hänger det ungdomar, i små grupper, och bara verkar ganska sysslolöst hänga. Framför allt vid ingången bredvid Hemköp, och utanför där de står och röker. Står ofta en polisbil där också. Som de skriver i GP är det runt 30-50 hemlösa barn från nordafrika, men resten är helt vanliga svenska ungdomar. Jag undrar i mitt stilla sinne vad de egentligen gör. Verkar mest som de väntar på att något spännande ska hända.

Jag är inte så gammal, snart 30, men när jag var tonåring gjorde vi aldrig det. Vi "hängde" inte runt. Vi var hemma hos varandra, på café, bio etc. men vi stod aldrig och bara hängde. Är det en generationsfråga, klassfråga, eller något annat?

Polisen vill stänga ner Nordstan efter att apoteket stänger för dagen kl 22. Idag är Nordstan öppet 05-02. "Allmän plats" är det tydligen och går därför inte att stänga, förutom när de städar.

Vad krävs för att ändra detta? Kan kommunpolitiker helt enkelt fatta beslut om det, eller är det ännu mer komplicerat?
Citera
2016-01-23, 17:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmongo

Det är ju bara ett ställe man passerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in