Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Vad har du för horisont på ditt sparande? Du verkar uppenbarligen inte riktigt veta ens vad du vill göra med pengarna. Bestäm dig först för vad du vill göra med pengarna. Spara till en lägenhet? Resa? Ha pengarna på kontot som en buffert för någonting annat?
Sen bestämmer du dig för när i framtiden du tänkt göra detta. Om ett år? Om 10 år?
Efter det kan vi hjälpa dig. Att valutor varierar i värde är självklart, men i det här fallet beror förlusten inte på det utan på att du själv inte har en aning om vad du håller på med. Inte heller har du någon koll på vad du vill göra.
Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så ska du inte betala tillbaka CSN-lånet. Det är det absolut dummaste du kan göra.
Dum eller? Har nämnt att planen var att hålla mig till deras lägsta betalningsplan. Det betyder att jag vill ha de så länge jag kan, vad jag gör under tiden som jag betalar tillbaka är upp till mig. Om något ska köpas då är det något förnuftigt.
Betalningsplanen ser ut såhär och den sträcker sig över 17 år:
http://oi66.tinypic.com/2mouie1.jpg
Om valutan håller sig stabil tjänar jag inte spesielt mycket på att betala den på 10 år mot 17 år, det jag jag räknat på. Räntan är ju otroligt låg som sagt och därför håller jag gärna i allt så länge som möjligt. Gör man inte det är man dum, vilket du också har konstaterat.
Jag har heller inga problem med att öka direkt till 10 000 kr per år om jag så vill.
Poängen med denna tråd är att jag undrar vad som är bäst med tanke på att den norska kronan faller så snabbt.
Betala av snabbare än lägsta planen? Öka på den direkt? Betala av allt direkt? Som sagt, jag vill hålla i allt, men det är inte kul när kronan faller ytterligare, f.eks. till 0,8, då har jag gått back 30K+.