Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-20, 10:51
Medlem
Tjena!
Ringde komplett.se och fick hjälp med att hitta RAM-minnen som skall passa min dator.
Min dator klarar max 16 gb i ram och jag köpte därför 4 st 4gb som Komplett.se sa skulle passa.
Fick hem dem och monterade och med de nya minnena så låser sig datorn och ibland startar den om. Har kört ett Windows diagnostiktest i windows 10 och inga fel hittades. Vad kan vara fel tro?
Har läst att andra har haft problem med Corsair XMS3 DDR3 minnen,

Länk till spec för min dator:
http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?calledBy=&ac.admitted=1394201513261.876444 892.492883150&docId=emr_na-c02711547-27&docLocale=

Länk till RAM-minnena:
https://www.komplett.se/product/599037/datorutrustning/minne/corsair-xms3-ddr3-1333mhz-8gb-cl9

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att få bukt på problemet. Komplett har sagt att jag får skicka tillbaka dem men de tror inte att det är fel på minnena.
Citera
2016-01-20, 11:00
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudfadern123
Tjena!
Ringde komplett.se och fick hjälp med att hitta RAM-minnen som skall passa min dator.
Min dator klarar max 16 gb i ram och jag köpte därför 4 st 4gb som Komplett.se sa skulle passa.
Fick hem dem och monterade och med de nya minnena så låser sig datorn och ibland startar den om. Har kört ett Windows diagnostiktest i windows 10 och inga fel hittades. Vad kan vara fel tro?
Har läst att andra har haft problem med Corsair XMS3 DDR3 minnen,

Länk till spec för min dator:
http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?calledBy=&ac.admitted=1394201513261.876444 892.492883150&docId=emr_na-c02711547-27&docLocale=

Länk till RAM-minnena:
https://www.komplett.se/product/599037/datorutrustning/minne/corsair-xms3-ddr3-1333mhz-8gb-cl9

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att få bukt på problemet. Komplett har sagt att jag får skicka tillbaka dem men de tror inte att det är fel på minnena.

Möjligt är att något av minnena är defekt. Om du kan starta Windows kan du köra Minnesdiagnostikverktyget mdsched.exe för att göra en minnestest. Om du inte hinner göra det, men Windows hinner detektera att det är ett problem via Crash Dump kan du starta mdsched.exe som en schemalagd start vid uppstart av datorn. Minnesdiagnostikverktyget körs automatiskt när du startar om Windows.

Om det grundläggande testet inte hittar något fel kan du trycka F1 vid uppstart av Minnesdiagnostikverktyget och välja det utökade alternativet.
Senast redigerad av Schulman 2016-01-20 kl. 11:07.
Citera
2016-01-20, 11:29
Medlem
Hur mycket RAM minne har du enligt BIOS och Windows då? Kan vara så att något eller flera minnen inte sitter som dom ska.
Citera
2016-01-20, 12:27
Medlem
mi:nes avatar
- Något minne som inte sitter i ordentligt? Öppna lådan, ta ut alla minnen och sätt i dem igen; se till att de låser sig ordentligt på båda sidor.

- Ej kompatibelt med dubbla minneskanaler. Alla minnen som köps i par skall vara det, men du skulle kunna prova att byta plats på en blå och en svart minnesslot för att testa de olika paren. Även stänga av flerkanalsminnen i BIOS-inställningarna för att se om det är felet.

- Korrupt? Går att kolla grundligt med MemTest. Märk dock att den bara kan testa vad den får för resultat av skriv/läs, inte EXAKT vad felet beror på, men det kan vara en hjälp på vägen. http://www.memtest.org/
Citera
2016-01-20, 14:35
Medlem
undrar det samma, har du kollat så alla sitter i ordentligt? Står det att du har 16gb?
Citera
2016-01-20, 15:22
Medlem
Alla minnena klickade fast ordentligt. Efter uppstart av datorn så gick jag in i prestandaövervakaren och där stod det att jag hade 16 gb. Ska testa programmen för att testa dem snarast. Komplett sa att de skulle testa dem när de fick dem tillbaka men hur eller hur så skulle jag få igen pengarna.
Citera
2016-01-21, 22:18
Medlem
Idag har jag på uppdrag av komplett testat att starta datorn med ett minne i taget. Detta för att se om något minne var defekt. Om så var fallet så skulle datorn inte starta med det minnet enligt komplett. Efter testet så har datorn startat med alla minnen ett i taget. Därefter har jag enbart monterat två av de fyra nya minnena i de blå portarna. Datorn fungerar då perfekt. Verka hända något när jag använder de svarta portarna eller att jag maximerar ramminnet till vad moderkortet klarar. Någon med fler tips utifrån dessa nya insikter?
Citera
2016-01-22, 00:44
Medlem
SKetchers avatar
1. Rengör de svara slotsen ordentligt, tryck-luft/sprit eller liknande. Om de inte använts innan bör de vara rätt dammiga.

2. Kör Mem-test och posta screens.

3. Om tidigare två inte funkar, plocka in och ut processorn. CMOS-batteri etc.
Citera
2016-01-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
1. Rengör de svara slotsen ordentligt, tryck-luft/sprit eller liknande. Om de inte använts innan bör de vara rätt dammiga.

2. Kör Mem-test och posta screens.

3. Om tidigare två inte funkar, plocka in och ut processorn. CMOS-batteri etc.

Tack för tipsen. Ska blåsa ur hela datorn med tryckluft.
Jag kör just nu memtest i windows. Men vad jag förstår så kan man boota datorn med en skiva med memtest? Mer info kring hur man går tillväga uppskattas.
Citera
2016-01-23, 00:14
Medlem
SKetchers avatar
Ladda ner 'pre-compiled iso' och bränn till skiva genom att högerklicka och välja 'bränn'. Eller hur man nu gör nu för tiden, har inte använt cd-skivor på åratal. Finns ett alternativ att ladda ner till usb-minne istället.

Starta om datorn med detta material instoppat. Om det inte startar automatiskt får du gå in i BIOS
(snabbt tryckande på typ 'F8', beroende på moderbrädan) och ändrar boot-order.
Citera
2016-01-23, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Ladda ner 'pre-compiled iso' och bränn till skiva genom att högerklicka och välja 'bränn'. Eller hur man nu gör nu för tiden, har inte använt cd-skivor på åratal. Finns ett alternativ att ladda ner till usb-minne istället.

Starta om datorn med detta material instoppat. Om det inte startar automatiskt får du gå in i BIOS
(snabbt tryckande på typ 'F8', beroende på moderbrädan) och ändrar boot-order.

Tack! Någon som vet om man måste använda alla fyra minnesportar när man uppgraderar ram minnen? Original satt två 2gb. Enligt HP så ska jag köra 4st 4gb om jag vill ha totalt 16gb. Kan jag inte köra med två 8gb istället och bara använda de två blå minnesportarna eller måste man använda alla portar? Hade det varit nödvändigt tycker man ju att det skulle suttit 4st 1gb per port original.
Citera
2016-01-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudfadern123
Tack! Någon som vet om man måste använda alla fyra minnesportar när man uppgraderar ram minnen? Original satt två 2gb. Enligt HP så ska jag köra 4st 4gb om jag vill ha totalt 16gb. Kan jag inte köra med två 8gb istället och bara använda de två blå minnesportarna eller måste man använda alla portar? Hade det varit nödvändigt tycker man ju att det skulle suttit 4st 1gb per port original.
Moderkortet har nog bara stöd för max 16 GB, på så vis äre max 4 GB per slot eftersom man ska kunna utnyttja alla. Bara kolla specen för moderkortet så ser du hur mkt ram det klarar av.
Senast redigerad av Hooligan-83 2016-01-23 kl. 12:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in