• 1
  • 2
2016-01-23, 22:27
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Men ack så mycket bättre rakning, förutom att känslan av noll stubb är direkt beroendeframkallande så får i varje fall jag mycket mindre hudproblem - gillettes flerbladshyvlar är värsta lurendrejeriet har jag nu insett.

De är mentalsjukt dyra, ger taskigt rakresultat och leder till rodnad när man rakar sig med dem.

Egentligen kan man undra hur gillette lyckades få över folk från deras fantastiska säkerhetshyvlar som fatboy, superspeed, adjustables till plastmöget de säljer idag?

En fusion, mach3 eller liknande har egentligen ett enda legitimt användningsområde - det är vid flygresor utan incheckat bagage - man får inte ha riktiga rakblad i handbagaget tyvärr

Bekvämligheten favoriserade engångshyveln och gjorde att säkerhetshyvlarna föll ur tiden helt enkelt. Sedan kräver en double edge mer teknik för en ordentlig rakning och det fanns inget Internet på den tiden. Min far lärde mig aldrig hur man rakade sig så gott jag kan minnas i alla fall.
Citera
2016-01-25, 13:00
Medlem
Kryzeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du kan använda ett blad sisådär fyra gånger, men de är mycket billigare.

http://www.themodernman.co.uk/astra-....html?___SID=U
http://www.themodernman.co.uk/astra-....html?___SID=U

Angående hyveln så finns det Merkur-varianter (bra märke) för 20 pund där. Det där med borste tycker jag är överskattat, men det är väl en smaksak kanske. Raktvål lär hålla längre än en burk lödder i och för sig.

Var försiktig så att du inte skär dig och titta gärna på videos med instruktioner. Inte lika barnsäkert som en Fusion.

Skojar ni eller? Jag byter rakblad typ varannan månad. Derby heter bladen jag använder.
Citera
2016-01-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek
Skojar ni eller? Jag byter rakblad typ varannan månad. Derby heter bladen jag använder.

Byter efter 3 rakningar med derby, tycker det blir slött och ger sämre rakning. Kanske någon extra om jag har öppen kam på hyveln. Svårt att se en anledning att snåla när man lägger någon hunka på blad per år.
Citera
2016-01-27, 17:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek

Seriöst? Då är det inte ett blad utan en stålbit du rakar dig med...

Inget rakblad till säkerhetshyvel klarar mer än 4-5 rakningar utan att försämras markant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in