• 1
  • 2
2016-01-20, 06:45
Bannlyst
Hur många gånger ska man skölja sin rakhyvel? Jag gör det tills tvålen försvinner, alltså den tvålen som jag gnuggar in på ansiktet. Men jag har för mig att sköljer man den ofta så blir den sämre? Jag använder gillette fusion och power. Stämmer detta?
Citera
2016-01-20, 10:07
Medlem
-lynx-s avatar
ofta har dom ju någon slags gel i en tunn remsa på hyveln, brukar kännas lite strävt när den remsan blivit sliten men heldre det än massa gamla tvålrester och skit! skölj på säger jag!
Citera
2016-01-20, 12:16
Medlem
Skölj på och sedan torka av bladen efteråt. (Förlänger livstiden)
Citera
2016-01-21, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Skölj på och sedan torka av bladen efteråt. (Förlänger livstiden)
Jag har typ rakat mig 10 gånger med den hyveln som jag har nu, märker att den är sämre men vem bryr sig? Jag vill liksom ha bort mitt hår bara. Skiter i bekvämheten, kan detta skada mig på något sätt?
Citera
2016-01-21, 09:50
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsplatsbajsare
Jag har typ rakat mig 10 gånger med den hyveln som jag har nu, märker att den är sämre men vem bryr sig? Jag vill liksom ha bort mitt hår bara. Skiter i bekvämheten, kan detta skada mig på något sätt?
Hur kan du ens tro det? Hur är det ens rimligt att föreställa sig att man kan ta skada av en slö rakhyvel?
Citera
2016-01-21, 09:51
Medlem
Citat:

Risken är att du måste trycka och därmed skadar din hud. Och får en dålig rakning. Men annars är det lugnt. Går även att slipa flerbladsrakhyvlar.
Citera
2016-01-21, 09:55
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Risken är att du måste trycka och därmed skadar din hud. Och får en dålig rakning. Men annars är det lugnt. Går även att slipa flerbladsrakhyvlar.
Eller så slänger man det där plastskräpet från Gilette och skaffar sig en riktig hyvel dvs en gammal hederlig safety razor.
Citera
2016-01-22, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Eller så slänger man det där plastskräpet från Gilette och skaffar sig en riktig hyvel dvs en gammal hederlig safety razor.
Hur länge kan man använda en sådan? Vad är skillnaden? Hur ofta måste man byta?
Citera
2016-01-22, 04:14
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ett par gånger kanske 3-4 sen bör du byta blad.
Du använder bara ett blad istället för flera,sen så får man träna att hålla rätt vinkel och lagom tryck.
En safetyrazor kan du ha hela ditt liv.
Senast redigerad av oyegie 2016-01-22 kl. 04:17.
Citera
2016-01-22, 08:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Ett par gånger kanske 3-4 sen bör du byta blad.
Du använder bara ett blad istället för flera,sen så får man träna att hålla rätt vinkel och lagom tryck.
En safetyrazor kan du ha hela ditt liv.
Ett bra blad tex Feather kan du säkert använda 10 rakningar utan några som helst problem.
Citera
2016-01-23, 00:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Du kan använda ett blad sisådär fyra gånger, men de är mycket billigare.

http://www.themodernman.co.uk/astra-....html?___SID=U
http://www.themodernman.co.uk/astra-....html?___SID=U

Angående hyveln så finns det Merkur-varianter (bra märke) för 20 pund där. Det där med borste tycker jag är överskattat, men det är väl en smaksak kanske. Raktvål lär hålla längre än en burk lödder i och för sig.

Var försiktig så att du inte skär dig och titta gärna på videos med instruktioner. Inte lika barnsäkert som en Fusion.
Senast redigerad av Pust 2016-01-23 kl. 01:08.
Citera
2016-01-23, 06:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du kan använda ett blad sisådär fyra gånger, men de är mycket billigare.

Var försiktig så att du inte skär dig och titta gärna på videos med instruktioner. Inte lika barnsäkert som en Fusion.

Men ack så mycket bättre rakning, förutom att känslan av noll stubb är direkt beroendeframkallande så får i varje fall jag mycket mindre hudproblem - gillettes flerbladshyvlar är värsta lurendrejeriet har jag nu insett.

De är mentalsjukt dyra, ger taskigt rakresultat och leder till rodnad när man rakar sig med dem.

Egentligen kan man undra hur gillette lyckades få över folk från deras fantastiska säkerhetshyvlar som fatboy, superspeed, adjustables till plastmöget de säljer idag?

En fusion, mach3 eller liknande har egentligen ett enda legitimt användningsområde - det är vid flygresor utan incheckat bagage - man får inte ha riktiga rakblad i handbagaget tyvärr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in