• 1
  • 2
2016-01-20, 05:59
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22118614.ab

Brott där migranter är inblandade beläggs med särskild sekretess. Det enda positiva jag kan se är att man, med rätt behörighet, kan filtrera fram all sådana brott (kod 291, enligt artikeln) och komma fram med sanningsenlig statistik.
Citera
2016-01-20, 06:11
Medlem
LinaLaDahlias avatar
Ett sätt att sätta press på en myndighet som behandlar allmänna handlingar felaktigt är att överklaga myndighetens beslut om att inte lämna ut handlingen/informationen. Alternativt JO-anmäla.
Ytterst allvarligt att polisen benämner det som arbetsmaterial, dvs ej färdigställd handling som enligt polisen inte finns eftersom den förmodligen aldrig blir klar och kan lämnas ut. Riktigt obehagligt myndighetsmissbruk!
Citera
2016-01-20, 06:28
Medlem
Mer om detta ämne på DN
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/p...lyktingarbete/
Citera
2016-01-20, 09:17
Medlem
DickeFixs avatar
Jag är så förbannad på dessa duktiga idioter som medvetet valt att negligera, censurera och vinkla relevanta nyheter av rädsla att integrationsproblemen, som ju ändå är uppenbara för alla och envar, ska leda till rasism. Detta elitistiska förmynderi har varit mycket, mycket kontraproduktivt! Det är just detta omyndigförklarande av oss vuxna medborgare som väckt irritation, misstro mot etablissemanget och gjort att allt fler har radikaliseras i sina åsikter när det gäller invandring och integration. Dessutom så förvärras problem som inte hanteras utan avsiktligt sopas under mattan. De som håller på med sådant är huvudansvariga till att polariseringen och främlingsfientligheten ökat i samhället.

Man måste se verkligheten som den är, utan skönmålning eller svartmålning. Vi medborgare som betalar migrationsnotan har all rätt att få veta hur stora problem migrationen skapar för polisen. Samtidigt har vi alla ett individuellt ansvar att se till att sådan statistik inte leder till ökade fördomar och rasism. Människor är olika och ska alltid betraktas som individer. Oskyldiga människor i en grupp ska inte behöva lida för att andra i gruppen inte uppför sig. Om vi bara kunde komma överens om denna grundprincip så skulle media och myndigheter våga debattera invandring och integration sakligt och öppet, utan att vara rädda för att helt oskyldiga invandrare ska drabbas.
Citera
2016-01-20, 09:21
Medlem
bax88s avatar
ÄR detta på order av kroknäsan Dan Eliasson?
Han gillar väl att trixa med information
Citera
2016-01-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
ÄR detta på order av kroknäsan Dan Eliasson?
Han gillar väl att trixa med information

I bästa fall, JA!

I värsta fall, på order från ministernivå! Och då är vi illa ute. Riktigt illa ute!!!!!!
Citera
2016-01-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinaLaDahlia
Ett sätt att sätta press på en myndighet som behandlar allmänna handlingar felaktigt är att överklaga myndighetens beslut om att inte lämna ut handlingen/informationen. Alternativt JO-anmäla.

Bra tips på hur man kan aktivt reagera på detta maktmissbruk. Kan man som privatperson göra detta, och vad innebär det i så fall i fråga om kostnad och engagemang?

Jag tycker det är dags att agera, men famlar i hur...
Citera
2016-01-20, 10:40
Medlem
LinaLaDahlias avatar
Hej
Vem som helst kan begära ut handlingar av en myndighet (och vissa offentliga bolag). Myndigheten är tvungen att genast ta tag i förfrågan och om de inte väljer att lämna ut handlingen eller anser att det inte är en allmän handling "arbetsmaterial" som här så måste myndigheten fatta ett överklagbart beslut.

Ett beslut på att inte lämna ut handlingen överklagas till Kammarrätten.
Allt är helt gratis och kostar endast om man själv vill betala ett ombud typ jurist.
Myndigheterna är skyldiga att hjälpa den enskilde så även en icke juridiskt kunnig bör kunna överklaga själv.

Kolla t.ex. "Vad är allmänna handlingar? - riksdagen.se"
Riksdagens, regeringens och myndigheternas offentliga maktutövning ska ske under insyn och kontroll. En garanti för insyn är offentlighetsprincipen. Den innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga.

Offentlighetsprincipen står inskriven i tryckfrihetsförordningen och innebär att var och en kan vända sig till en myndighet och begära ut en allmän handling, till exempel ett myndighetsbeslut.

Den som begär ut en handling behöver inte säga sitt namn eller vad hon eller han ska använda handlingen till.

Alternativ anmäla till JO, luktar myndighetsmissbruk att polisen anser att uppgifterna är "arbetsmaterial". Blanketter finns på JO:s hemsida.
Citera
2016-01-20, 11:20
Medlem
Jag är reporter och har också pratat en hel del med polisen om det här. Vet inte om det här lugnar någon, men det låter som om de snart, typ inom någon vecka eller så, kommer att släppa på sekretessen. Vad som kan bidra till att de klarar sig undan att lämna ut information om brott och händelser under kod 291 i form av "offentlig handling" är det faktum att informationen på ett sätt inte ÄR någon handling. För att ta fram data måste man ju göra körningar, så på det sättet existerar det inte någon "handling" i ordets egentliga bemärkelse innan man gjort en sådan körning. Visst, det låter ju som ett svepskäl, men kanske kan vara värt att ha i åtanke.
Citera
2016-01-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyhetsmannen
Jag är reporter och har också pratat en hel del med polisen om det här.

Intressant svar - tack!
Har det i din dialog med polisen framkommit vem som beordrat sekretessen?
Citera
2016-01-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyhetsmannen
Jag är reporter och har också pratat en hel del med polisen om det här. Vet inte om det här lugnar någon, men det låter som om de snart, typ inom någon vecka eller så, kommer att släppa på sekretessen. Vad som kan bidra till att de klarar sig undan att lämna ut information om brott och händelser under kod 291 i form av "offentlig handling" är det faktum att informationen på ett sätt inte ÄR någon handling. För att ta fram data måste man ju göra körningar, så på det sättet existerar det inte någon "handling" i ordets egentliga bemärkelse innan man gjort en sådan körning. Visst, det låter ju som ett svepskäl, men kanske kan vara värt att ha i åtanke.

Du är alltså "reporter" och vet inte att även "körningar" (potentiella handlingar) kan resultera i att myndigheten måste lämna ut resultatet? Något mer du vill desinformera allmänheten om när du ändå håller på?
Citera
2016-01-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Du är alltså "reporter" och vet inte att även "körningar" (potentiella handlingar) kan resultera i att myndigheten måste lämna ut resultatet? Något mer du vill desinformera allmänheten om när du ändå håller på?

Oj... varför detta konfrontatoriska tonläge? Nej det visste jag inte. Jag får erkänna att jag inte huvudsakligen är inriktad på rapportering kring svenska myndigheter, så här har jag kanske missat nåt. Men det var så en polis trodde att resonemanget går internt. Men vad menar du med "kan resultera i" att man måste lämna ut? Är det huvudregeln då eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in