2016-01-19, 22:33
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Har ett antal frågor om Nobelmenyerna, som jag skulle vilja ställa till er som är kunniga inom matlagning.

1. Hur "lyxiga" är Nobelmenyerna, jämfört med vad som serveras på de mer välrenommerade restaurangerna? Vid nobelfesten sätter ju antalet gäster, logistiken och annat en del begränsningar för vad som går att laga, så vore intressant få höra vad ni säger om nivån på det som serveras i jämförelse med vad finare restauranger serverar.

2. Hur svåra skulle du säga att Nobelmenyerna är att tillaga för en genomsnittlig Svensson, jämfört med finkrogarnas rätter?

3. Vad tycker du om förra årets Nobelmeny? Länk: http://www.dn.se/mat-dryck/har-ar-kvallens-nobelmeny/

4. Hur står sig förra årets Nobelmeny jämfört med tidigare årgångar? Vilka årgångar tycker du verkar godast, vilka verkar lättare/svårare att laga och vilka skulle du helst bjuda gäster på? Finns det någon årgång som du anser, eller som allmänt anses, vara ett misslyckande?
Länk till förteckning över alla menyer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...banketten#2014
Citera
2016-01-19, 23:30
Medlem
klybans avatar
Det svåra med Nobelmiddagen är storleken.
Och då pratar vi mer än själva tillagningen.

Har inte följt dessa middagar med nått större intresse genom åren.
Men så mycket jag sett, så är det inte speciellt svåra saker för den som kan sina saker i köket.
Som nybörjare, så är det nog inte alltid kanske så lätt.
Men går säkert med bra instruktioner laga det mesta för en nybörjare.
Citera
2016-01-20, 10:03
Medlem
Hamnkakas avatar
1. Åker man in till Östermalm, en riktigt fin och uppbokad restaurang på Östermalm, är det ingen särskilt stor skillnad egentligen...

2. 4/5 Skulle jag säga (beror självklart från rätt till rätt), vill du bli klar på kort tid, få till ett fint upplägg och få denna kulinariska maträtt att smaka P-E-R-F-E-K-T så måste du krydda rätt och ha tålamod med att steka/pochera/grilla/koka etc. Är du bra på smaker, upplägg och hur man hanterar situationer med stress (och tidspress?) kanske det går ner till en trea.

Update (glömde svara på fråga tre och fyra):

3. Du menar från 2014? Jag är inget stort fan av blomkål, saltade gulbetor och saffranspannacotta. Men vem vet? Det kanske smakar himmelskt.

4. Förrätterna har alltid haft inslag av något från havet, huvudrätterna har oftast haft lammkött, kronhjort eller älg (anklever något år) som huvudingrediens. Fint kött, men tycker att lamm inte riktigt hör hemma på Nobel. Det är ganska vanligt ändå? Sen har efterrätterna oftast varit någon glass/sorbet. Tråkigt!!! Lite spännande med pannacotta tyckte jag, men tråkig smak kan jag tänka mig. Måste smaka som saffransglass som i sin tur smakar som mosad, flytande och kalla lussekatter. Blä!
Senast redigerad av Hamnkaka 2016-01-20 kl. 10:15.
Citera
2016-01-26, 22:30
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
2. Hur svåra skulle du säga att Nobelmenyerna är att tillaga för en genomsnittlig Svensson, jämfört med finkrogarnas rätter?

Svårigheten är mest utrustningen, har du utskärarna, formarna, ångungnarna, salamandrarna etc så är det nog inte så svårlagat.

Det svåraste är kompositionen, att komma på vad som skall lagas och hur.
Citera
2017-12-11, 02:37
Medlem
Bunnys avatar
Eftersom det var nobelfest igår igen, sparkar jag liv i den här gamla tråden.
- Vad tycker du om årets meny - vad vill du hissa och vad vill du dissa i den?
- Hur står sig årets meny mot tidigare års Nobelmenyer?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...lens-nobelmeny
Citera
2017-12-11, 11:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Eftersom det var nobelfest igår igen, sparkar jag liv i den här gamla tråden.
- Vad tycker du om årets meny - vad vill du hissa och vad vill du dissa i den?
- Hur står sig årets meny mot tidigare års Nobelmenyer?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...lens-nobelmeny
Förrätten såg trevlig ut när den gjordes. (Visades på TV)
Trendigt vegetariskt med.

Huvudrätten, lammsadel är vad det är och har ätits så många gånger nu att det känns lite som rostbiff, krävs en jäkla smaksensation för att den ska lyfta. Det tycker jag inte den verkar göra här med mindre än att äppelsalladen är något alldeles extra.

Efterrätten, glass med maränger.
Tja, det var ju trendigt lime med i alla fall...

Säkert gott men ingen höjdare tycker jag.
Citera
2017-12-13, 14:43
Medlem
Det är nog jävligt svårt att hitta på något riktigt special när det ska serveras på fat. Hela "visionen i upplägget på tallriken" funkar ju inte längre. Så då blir det ju förfinad kött och potatis.

Det jag tar med mig från årets meny är:
Panko blandad med rostad lammkappa(har jag för mig att det var) och rosmarin. Det såg riktigt bra ut att använda som topping på diverse kött.

Inlagd mandelpotatis. Funkar säkert jättebra på förrätter också
Citera
2017-12-13, 15:23
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Det är nog jävligt svårt att hitta på något riktigt special när det ska serveras på fat. Hela "visionen i upplägget på tallriken" funkar ju inte längre. Så då blir det ju förfinad kött och potatis.

Det jag tar med mig från årets meny är:
Panko blandad med rostad lammkappa(har jag för mig att det var) och rosmarin. Det såg riktigt bra ut att använda som topping på diverse kött.

Inlagd mandelpotatis. Funkar säkert jättebra på förrätter också

Medhåll!

Sen borde man jobba mer med gjutformar - jag som glad amatör gör ju aldrig sånt, på sin höjd någon färdig muffinform. Men att skulptera ut något, göra gipsform och sedan gjuta silokionformar är liksom näst-näst-nästa nivå! :-)

Under TV visningen och vid förrätten fick jag intrycket att hela middagen skulle vara vegetarisk så blev lite paff att de kallade lamm för vego... :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in