• 1
  • 2
2005-11-12, 11:59
Medlem
pjtrs avatar
Varför är Amerikanerna i Bibelbältet så Kristna?

Det är ju fan störigt, gör de något annat än ber till gud, odlar spannmål och klagar på de gudlösa kuststaterna.
Citera
2005-11-12, 13:44
Medlem
De flesta människor vill tro på något som ger livet en större mening, och som ger form åt viljan att leva ett strävsamt liv enligt etiska principer. Det känns väldigt skönt och befriande när 'det goda' kommer in på allvar i ens liv. Religioner är ett av flera sätt att uppnå detta. Jag har träffat många frikyrkliga, både i USA och Sverige, och har t o m frikyrkliga släktingar. Många av de är verkligen goda, generösa engagerade människor... riktiga föredömen skulle jag vilja säga. Trots att jag inte tror ett dyft på jesus, har de mycket att lära mig. Men de är ändå bara människor, och många har (tycker jag) för konservativa synpunkter på krig, Bush, abort och annat. En del är t o m riktigt tragiska figurer som kräver väldigt hög moral av andra men lever som svin själva. Som sagt, de är bara människor ändå.
Citera
2005-11-12, 13:52
Medlem
Jag tror att bristen på finkultur gjort att den gammla kristna kulturen dröjt sig kvar längre ju glesare befolkat ett område är.

Att folket där stödjer Irakkriget är för att de inte litar på någon annan än sin politiker, då de ser hans kristenhet som ett bevis för att denne har rätt. Abortfrågan är mycket bunden till en gammal kristen tradition och att man var i opposition till kvinnofrigörelsen.

Att folk har en politisk åskådning brukar inte påvärka deras "trevlighet". Amerikaner är mycket trevliga, dock saknar de ljupet som en svensk har.
Citera
2005-11-12, 14:16
Medlem
Jodå, det är min och många andras uppfattning att amerikaner är lättare att lära känna, men svårt att nå riktigt på ljupet. Naturligtvis pratar vi generellt.
Citera
2005-11-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Jodå, det är min och många andras uppfattning att amerikaner är lättare att lära känna, men svårt att nå riktigt på ljupet. Naturligtvis pratar vi generellt.

Svårt att nå på djupet... ja du... hur mycket tid energi och engagemang har du lagt ner på att nå dem? Och du väntar väl inte den där djupa kontakten med alla hoppas jag. Där precis som här, känner man djupkontakt med dem som på något sätt passar ihop med en, där det finns beröringspunkter. Det är alltid bara ett utsnitt ur befolkningen som helhet, var man än lever tror jag.

Jag säger detta eftersom jag tror du tagit upp en seglivad myt som bör avlivas med detsamma.
Citera
2005-11-13, 11:57
Medlem
Sun Rulers avatar
Tråd flyttas till 'Religion'. May God be with the Moderators there...
Citera
2005-11-13, 17:57
Medlem
1. Den amerikanska södern har länge varit ett underutvecklat område (något som dock håller på att ändras), och religionen frodas alltid där folk är fattiga och obildade.

2. Det kan också ha att göra med att man i Sydstaterna gärna sett sig som i opposition mot Nordstaterna, så när Nordstaterna präglats av industrialisering och materialism har man byggt upp sin identitet kring motsatta värden.

(För övrigt kan tipsas om Douglas Kennedys bok In God's Country: Travels in Bible Belt USA där den amerikanska sydstatsreligiositeten skildras på ett intressant och relativt objektivt sätt. Recension finns på min blogg - se nedan!)
Citera
2005-11-14, 17:01
Bannlyst
Bibelbälten!

Ja visst är det störigt att de tar till en religion för att styra med, man såg ju inför valet hur den amerikanska kristna högern satte press på folket. Och ska sanningen fram så är det likadant i Svenska bibelbältet Jönköping "lilla Jerusalem"därifrån styrs en myckenhet faktiskt.

Men vad alla de som styr med religioners hjälp har glömt är, du skall inte missbruka Herren din Guds namn. frid
Citera
2005-11-14, 17:43
Medlem
dåligtsällskaps avatar
Kuststaterna är undantaget

Det är inte bara i "bibelbältet" amerikanerna är troende, utan i praktiken hela landet. Det är storstäderna på öst- och västkusten som är undantagen som bekräftar denna regel.

För större delen av övriga USA är kristenhet, konservatism och strävsamhet naturliga byggstenar i livet. Nio av tio amerikaner går i kyrkan regelbundet. Tron går inte att lösgöra från den amnerikanska drömmen eller från det som gjort USA så rikt, de är varandras förutsättningar.

Apropå boktips skulle jag vilja rekommendera:
1. "The Right Nation, Why America is Different" (Micklethwait & Wooldridge), ett måste för den som vill förstå den kristna högern och den folkliga konservatism som möjliggjorde Bush jordskredsseger.

2. "With God on our Side" (William Martin), om den kristna högerns historia och framväxten av den religiösa gräsrotsrörelsen i USA.

Det fenomen som ofta lite nedsättande beskrivs som några få knäppskallar i "bibelbältet" är i praktiken en avgörande del av den amerikanska folksjälen. Utan den hade USA inte varit så framgångsrikt som det är idag.
Citera
2005-11-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dåligtsällskap
Nio av tio amerikaner går i kyrkan regelbundet.

Bullshit. Snarare 40-50 %.
Citera
2005-11-15, 13:53
Medlem
Aleksanders avatar
Ett annat boktips är "The last crusade" av Barbara nånting. Handlar om hennes tid med de evangeliska eller "pånyttfödda" kristna, dom uppgår till
50-60 miljoner i USA.
Citera
2005-11-20, 14:02
Medlem
Visst, kristendomen är utbredd i hela det amerikanska samhället, även i storstäderna, men det handlar ju långt ifrån alltid om den väckelsekristendom som är så stark i södern och som har politiska anspråk. Sydstaterna är definitivt speciella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in