Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-21, 00:15
Medlem
bopbopbils avatar
Jag slog på tv:n igår och se till min förtjusning, sveriges första vegetariska matprogram! Jag älskar matlagning av alla former och vegatariskt nästan lite extra så jag tänkte; Yes nu kör vi!

Jag kände att jag gillade programmet och rätterna de gjorde, men ganska snart börjar det kännas extremt klyschigt och ibland skrattar jag rakt ut. Sitta på höbalen och äta frukosten man drömt om innan på natten och allt är supermysigt? Fnissa okontrollerat och titta lidelsefullt på champinjonerna i skålen? Yoga på fältet i solskenet? Skrubba potatisen i havet och hacka dem på stranden?? Sen kommer tjejernas hipsterpojkvänner och trummar på nån ståltrumma och allt är supermysigt. Precis så mysigt som det bara blir om man är en äkta vegan med slokhatt och lång kofta. Eller om man är kille; Manbun, randig tröja och sandaler. Drack de öl till burgarna då? Nej det var visst nåt hälsosamt te. De var hälsosamma, härliga, supermysiga och älskade livet löjligt mycket.

T.o.m jag som älskar vegetarisk mat och dessutom ägnar mig åt diverse hobbys med hipstervarning tyckte att det här var lite väl upplagt. Jag kanske tittar igen, men det hade nog varit grymt mycket bättre med en riktigt van och duktig tv-kock istället. Varför inte Tareq Taylor eller Tina Nordström? Skippa livsstilsgrejen och fokusera på maten istället.
Citera
2016-01-21, 02:07
Medlem
AlfaQhards avatar
Snarare mer kritisk till det sexistiska uttalandet av Lekberg, där han utan att skämmas säger att just äldre vita män är dumma i huvudet som inte tycker om programmet, när det har som målgrupp småflickor och kärringar när de gjorde programmet.

Eftersom det är vita mäns fel bryr sig ingen, men hade det varit tvärt om, då jävlar hade sexismkommunismmedia vrålat som apor i en bur om hur män får program som är utförmade för en målgrupp.
Citera
2016-01-21, 02:10
Medlem
MelTorments avatar
DN:s Kristofer Ahlström berättar hur det ligger till:
Citat:
Men där ”Min helg” provocerar genom sina finansiella utsvävningar och ett liv där inget hålls tillbaka i njutandets tjänst (trendkrogar! Tryffelpizza! Hus i skärgården!) så är det snarare friheten som framkallar hatet mot ”Vegorätt”.

Vi lever i en tidsekonomi. Allt fler saker pockar på vår uppmärksamhet, samhällets tempo accelererar konstant, det uppkopplade, enorma utbudet av upplevelser skänker ångest över oförmågan att hinna med. Vi äter frukostar stående över diskhon för att hinna med livspusslets allt fler fragment.

Men i ”Vegorätt” skildras ett liv där tidstillgången verkar så oändlig att man kan ägna flera minuter åt att älskvärt stirra på en handfull champinjoner eller njuta en frukost i ultrarapid ovanpå en höbal insvepta i zenitsolens strålar.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kristofer-ahlstrom-darfor-provocerar-vegoratt/

Så måste det vara! Kritiken mot programmet är naturligtvis bara en blandning av hat & avund över att man inte får sitta på höbalarna!

Om vi bara hade haft lite skarpare ögon och djupare reflektionsförmåga så kanske vi hade insett sanningen om oss själva och programmet?
Senast redigerad av MelTorment 2016-01-21 kl. 02:36.
Citera
2016-01-21, 02:31
Medlem
Inte höbal, det var en halmbal!
Citera
2016-01-21, 02:53
Medlem
Smala tjejen var ganska söt med sin konstiga dialekt. Tycker inte programmet var så hemskt som så många vill påskina. Något dramatiskt och väldigt tillrättalagt möjligtvis men vad är inte det idag?
Citera
2016-01-21, 08:03
Medlem
Neonights avatar
Matlagningprogram...DE MIXADE JU FÖR FAN ALLT!

Allt mixades ned i nån form av gröt och så skrattades det lite och tafsades på varandra. Lite långsamma bilder på brun natur. Klart!
Citera
2016-01-21, 08:22
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag såg t.o.m negativa reaktioner från inbitna veganer i går.

Till och med? Jag tycker det är de som mest kritiska. Inte hört dem säga ett positivt ord.

Någonstans kan jag känna lite glädje över att fler människor får en slev av SVT:s sjunkande kvalité.
Citera
2016-01-21, 08:49
Medlem
core_s avatar
Hur fan kan de kalla den där blodfyllda högen med avföringen för en smoothie? Smoothie är en dryck, inte fan något man måste sleva i sig med sked.

Det såg uppriktigt sagt vidrigt ut, och dem där swirlen hon var så sjukt stolt över gjorde bara att det såg ut ännu mer som en klassisk serietidningsvariant av en hundskit. Usch och fy Fan

SUPPERBEEER
Citera
2016-01-21, 09:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag kollade på det - var tvungen efter att ha läst den här tråden. Dessutom har jag ju ett intresse för vegetarisk mat, även om jag inte är vegetarian (än?).

Är det matlagning man är ute efter så har programmet verkligen inget värde alls - bokstavligt talat noll. Är man ute efter något feel-good-program man kan ha på i bakgrunden, och om man är 14-18 år gammal (förmodligen tjej) så funkar det. Produktionen var fruktansvärt amatörmässig - till den grad att man nästan skämdes lite emellanåt.

Trist att man valt denna vägen; hade gärna kollat på ett matlagningsprogram som handlade om vegetarisk mat. Då gärna med råvaror som man inte behöver åka till andra sidan planeten för att införskaffa, samt grejer som faktiskt funkar att göra lite snabbt i vardagen, inte något man behöver yoga på en åker eller springa barfota i strandvattnet för att genomgöra.
Citera
2016-01-21, 09:47
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Oj, det var verkligen så dåligt och klyschigt som ni beskriver det.
Allt detta överanvändande av att hälla i saker i slow-motion. Inte bara det att man filmar i slow-motion, idioterna häller i alla ingredienser i slow-motion.....känner mig våldtagen, smutsig på något sätt.
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2016-01-21 kl. 09:50.
Citera
2016-01-21, 10:03
Medlem
cosmic_dancers avatar
Kunde inte hålla mig och kollade lite på programmet. Ja jösses vad tillrättalagt och "mysigt" det ska vara. Äta frukost ute på höbalarna, en frukost som man dessutom drömt om i flera dagar. Jo tjena.

Skuttar och vevar med armarna i luften och allt är så mysigt och härligt. Man bara älskar livet...

När de satt på stranden med pojkvännerna, ja jösses. Det är inte att ni sitter där själva, det är tv. Sitt inte och fnittra intimt med varandra och tindra med ögonen. Tack älsklingen och ja jag vet, tihi.

Fy fan säger jag bara. Sen är säkert maten god, men det är för tillrättalagt och "mysigt" för att jag ska kunna kolla på det.
Citera
2016-01-21, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Snarare mer kritisk till det sexistiska uttalandet av Lekberg, där han utan att skämmas säger att just äldre vita män är dumma i huvudet som inte tycker om programmet, när det har som målgrupp småflickor och kärringar när de gjorde programmet.

Eftersom det är vita mäns fel bryr sig ingen, men hade det varit tvärt om, då jävlar hade sexismkommunismmedia vrålat som apor i en bur om hur män får program som är utförmade för en målgrupp.
Var kan man läsa detta?

Har personligen inte sett programmet då jag aldrig skulle titta på sådan skit som pk-samhället vill att vi skall följa! Älskar grönsaker, men då ihop med kött eller fisk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in