Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Jag har nu fått för mig att det egentligen är sativa som gör en riktigt sänkt, eftersom det innehåller en övervägande mängd THC, som ju står för merparten av ruseffekten. Indica innehåller CBD som kompenserar med en medicinsk effekt.
Det man brukar kalla "uppåt" kanske är milda, balanserade rus mellan det man brukar kalla "nedåt" är en rejäl THC-smocka.
Här är en intressant uppgift: "Studies have shown cannabidiol decreases activity of the limbic system [19] and decreases social isolation induced by THC in rats."
Man skulle kunna tolka ovanstående som att CBD motverkar couchlock-effekten dvs att man zonar iväg i ruset och blir totalt ointresserad av omvärlden.
Hur låter det? Någon som har erfarenhet av kända kvantiteter och proportioner mellan THC och CBD?
THC:t i sig är tvärtom ganska "clean" i ruset, man blir inte särskilt dimmig i huvudet utan snarare lite mer åt det småtrippiga hållet. En bra sativastrain kan mer jämföras med en mycket svag version av en uppåt drog som kokain.
Så som jag förstått det är det till stor del CBD som ger neråtkänslan, stor del av de medicinska och avslappnande effekterna, och även couchlock-effekten. På en bra uppåt sativa känner man oftast ingenting i kroppen, man känner sig mer bara glad och lite skön. På t.ex vissa bruningsorter känner man nästan inget i huvudet förutom ett "tryck", i övrigt nästan bara i kroppen som avslappning och att man känner sig lite seg.
THC ger vissa negativa biverkningar som paranoia och lite social fobi, CBD är anti-psykotiskt och verkar på motsatt sätt. Därför bidrar troligen högre CBD halter till att råttorna är mer sociala i allmänhet, även om det blir mer neråtkänsla.