2016-01-19, 12:52
Medlem
Mjälls avatar
Jag har nu fått för mig att det egentligen är sativa som gör en riktigt sänkt, eftersom det innehåller en övervägande mängd THC, som ju står för merparten av ruseffekten. Indica innehåller CBD som kompenserar med en medicinsk effekt.

Det man brukar kalla "uppåt" kanske är milda, balanserade rus mellan det man brukar kalla "nedåt" är en rejäl THC-smocka.

Här är en intressant uppgift: "Studies have shown cannabidiol decreases activity of the limbic system [19] and decreases social isolation induced by THC in rats."

Man skulle kunna tolka ovanstående som att CBD motverkar couchlock-effekten dvs att man zonar iväg i ruset och blir totalt ointresserad av omvärlden.

Hur låter det? Någon som har erfarenhet av kända kvantiteter och proportioner mellan THC och CBD?
Citera
2016-01-19, 16:53
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag har nu fått för mig att det egentligen är sativa som gör en riktigt sänkt, eftersom det innehåller en övervägande mängd THC, som ju står för merparten av ruseffekten. Indica innehåller CBD som kompenserar med en medicinsk effekt.

Det man brukar kalla "uppåt" kanske är milda, balanserade rus mellan det man brukar kalla "nedåt" är en rejäl THC-smocka.

Här är en intressant uppgift: "Studies have shown cannabidiol decreases activity of the limbic system [19] and decreases social isolation induced by THC in rats."

Man skulle kunna tolka ovanstående som att CBD motverkar couchlock-effekten dvs att man zonar iväg i ruset och blir totalt ointresserad av omvärlden.

Hur låter det? Någon som har erfarenhet av kända kvantiteter och proportioner mellan THC och CBD?

THC:t i sig är tvärtom ganska "clean" i ruset, man blir inte särskilt dimmig i huvudet utan snarare lite mer åt det småtrippiga hållet. En bra sativastrain kan mer jämföras med en mycket svag version av en uppåt drog som kokain.

Så som jag förstått det är det till stor del CBD som ger neråtkänslan, stor del av de medicinska och avslappnande effekterna, och även couchlock-effekten. På en bra uppåt sativa känner man oftast ingenting i kroppen, man känner sig mer bara glad och lite skön. På t.ex vissa bruningsorter känner man nästan inget i huvudet förutom ett "tryck", i övrigt nästan bara i kroppen som avslappning och att man känner sig lite seg.

THC ger vissa negativa biverkningar som paranoia och lite social fobi, CBD är anti-psykotiskt och verkar på motsatt sätt. Därför bidrar troligen högre CBD halter till att råttorna är mer sociala i allmänhet, även om det blir mer neråtkänsla.
Citera
2016-01-19, 16:57
Medlem
THC gör dig hög. CBD och CBN och flera andra cannabinoider gör dig sänkt.

indica har oftast högre CBD och CBN än sativa.

skulle du röka cannabis utan THC skulle det bli mer som att ta opiater/smärtstillande, dvs det händer inget i skallen men du blir sänkt i kroppen.
Citera
2016-01-19, 17:12
Medlem
En stark indica klistrar fast dig i soffan likt inget annat. En stark sativa gör att du vill ut på äventyr.
Citera
2016-01-19, 18:53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
THC ger vissa negativa biverkningar som paranoia och lite social fobi, CBD är anti-psykotiskt och verkar på motsatt sätt. Därför bidrar troligen högre CBD halter till att råttorna är mer sociala i allmänhet, även om det blir mer neråtkänsla.

Blir förvirrad för enligt min erfarenhet så är de tunga sänkande rusen också de som ger mycket paranoia och introversion. Röker jag något riktigt tungt så tycker jag att det blir helt onödigt att använda ord för att förmedla saker till andra människor och börjar tro att alla spionerar på mig, undviker internet osv.

Kanske bara nåt jag fått för mig men vore kul med konkret input från någon som testat strains med belagda kvantiteter av olika cannabinoider.
Citera
2016-01-20, 01:00
Medlem
Citat:
Blir förvirrad för enligt min erfarenhet så är de tunga sänkande rusen också de som ger mycket paranoia och introversion. Röker jag något riktigt tungt så tycker jag att det blir helt onödigt att använda ord för att förmedla saker till andra människor och börjar tro att alla spionerar på mig, undviker internet osv.

Kanske bara nåt jag fått för mig men vore kul med konkret input från någon som testat strains med belagda kvantiteter av olika cannabinoider.

Låter märkligt, högt CBD som det oftast är i sänkande rus brukar betyda att man blir lugn som fan
Citera
2016-01-20, 01:33
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerilousBird
Låter märkligt, högt CBD som det oftast är i sänkande rus brukar betyda att man blir lugn som fan

Jo det är ju det man lärt sig.

Kanske jag som är lite konstig.

Men spännande tanke.
Citera
2016-01-22, 02:40
Medlem
breeze420s avatar
Citat:

Som regel har Indica-strains även högre THC, även om det inte är lika högt THC i förhållande till andra cannabinoider. Sativa har alltså mindre THC ofta, men även längre procent av t.ex CBD. Det är alltså egentligen sämre än indica på alla sätt och vis, förutom att ruset blir mer "klart" och lite annorlunda. Kan vara värt ändå med tanke på effekten. Annars är Indica som regel starkast.
Citera
2016-01-22, 03:38
Medlem
Baskis avatar
http://theleafonline.com/c/science/2...lis-get-wrong/

Bilda en egen uppfattning
Citera
2016-01-23, 13:43
Medlem
elmerengues avatar
De flesta blir mer sänkta av indica än sativa men det är ändå personligt. Vissa påverkas helt tvärtemot så i slutändan är det individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in