2016-01-19, 11:09
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det är dålig information, men det ser ut som att delar av trafiken kommit igång. Med vissa förseningar och störningar. Så jag tror man kommer fram iallafall. I annat fall är det skönt promenadväder. Vitt och fint, nollgradigt, vindstilla.

Jo, visst, men jag har en bit till jobbet (30 minuter med vagnen). Förstod nu att det var fel på appen, det står 53 minuters förseningar på en av vagnarna, resten på samma linje står att de gått och ska gå i tid och det innebär med andra ord att de är inställda.
Citera
2016-01-19, 11:12
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag betalar en stor del av min inkomst för att kunna gå upp på morgonen och åka till jobbet. Vi lever i ett, hör o häpna, vinterland! I Norrland är detta vardagsmat i 6 månader, och inte fan blir det såhär illa.
Så är det men folk verkar tro att plogförarna arbetar samma tid som alla andra 8-17-arbetare. Plogförarna i Göteborg gör allt de kan med alla tillgängliga resurser, sedan att politikerna inte lägger ned mer resurser på snöröjning är inte förarnas fel. Sedan kan ma inte jämföra en stad i Norrland med Sveriges nästa största stad, det handlar inte om att stadsbor är dummare eller liknande.
Citera
2016-01-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Så är det men folk verkar tro att plogförarna arbetar samma tid som alla andra 8-17-arbetare.

Vägarna plogas nog fint. Min parkering är dock 40 cm oplogad snö. Gatan som leder ut till vägen är inte plogad alls sen det började snöa.
Citera
2016-01-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jo, visst, men jag har en bit till jobbet (30 minuter med vagnen). Förstod nu att det var fel på appen, det står 53 minuters förseningar på en av vagnarna, resten på samma linje står att de gått och ska gå i tid och det innebär med andra ord att de är inställda.

Rullar en del vagnar nu, men med låg turtäthet, framkomligheten på linjerna varierar verkar det som. I väst verkar det vara kört, bättre ruljans i öst.
Citera
2016-01-19, 11:22
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vägarna plogas nog fint. Min parkering är dock 40 cm oplogad snö. Gatan som leder ut till vägen är inte plogad alls sen det började snöa.
Ta en snöskyffel och skotta ut till vägen då? Sluta vara så handlingsförlamad. Sedan kan en normal bil köra i 3 dm snö utan problem.
Citera
2016-01-19, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Folk som inte förstår att det är ekonomisk idioti att hålla beredskap för en händelse som kanske händer nån gång per 2-5e år bör avgå. Såklart är det bättre att ha en snöröjningskapacitet för normalfallet och acceptera att det blir problem nån enstaka dag då och då.

Att det alltid dyker upp norrländska idioter i dessa diskussioner som inte förstår att deras snöröjning är dimensionerad för deras normaltillstånd är också ofattbart. Gävle som är utmärkt på att hantera de snömängder gbg nu fick blev ju nedstängt en vecka på 90-talet pga snö. Att det också finns folk som inte förstår att trafiksituationen är lite mer komplex i våra storstäder än i Norrbotten är också mycket märkligt.

Men fortsätt ni för all del att bli upprörda och förvånade. Ni kommer få fortsätta i resten av era liv för Stockholm, Göteborg och Malmö kommer aldrig lägga de pengar som skulle krävas för att ha motsvarande Kirunas snöbetedskap.
Tänkte precis skriva samma sak. Bor själv i GBG och det går inte ha ständig hög beredskap för sådana här dagar som inträffar vart 10:e år. Skulle bli jävligt dyrt.
Citera
2016-01-19, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Folk som inte förstår att det är ekonomisk idioti att hålla beredskap för en händelse som kanske händer nån gång per 2-5e år bör avgå. Såklart är det bättre att ha en snöröjningskapacitet för normalfallet och acceptera att det blir problem nån enstaka dag då och då.

Att det alltid dyker upp norrländska idioter i dessa diskussioner som inte förstår att deras snöröjning är dimensionerad för deras normaltillstånd är också ofattbart. Gävle som är utmärkt på att hantera de snömängder gbg nu fick blev ju nedstängt en vecka på 90-talet pga snö. Att det också finns folk som inte förstår att trafiksituationen är lite mer komplex i våra storstäder än i Norrbotten är också mycket märkligt.

Men fortsätt ni för all del att bli upprörda och förvånade. Ni kommer få fortsätta i resten av era liv för Stockholm, Göteborg och Malmö kommer aldrig lägga de pengar som skulle krävas för att ha motsvarande Kirunas snöbetedskap.

Gävle! Den värsta snöstaden i mellersta Sverige har en klart undermålig väghållning. Det är stopp på E4 ett antal gånger per år bara för att tokpolitruckerna skurit ner på allt inklusive vinterväghållningen.

Det är nåt med Gävlebukten som gör att snöfallet blir lite jävligare än medel i Sverige och det är allmänt känt. Det går inte ens att jämföra med Göteborg.
Citera
2016-01-19, 11:38
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Rullar en del vagnar nu, men med låg turtäthet, framkomligheten på linjerna varierar verkar det som. I väst verkar det vara kört, bättre ruljans i öst.

Öst? Ska med någon av vagnarna 6 och 7 från Bergsjön/Kortedala. Någon som sett en sån vagn trafikera spåren? Enligt reseplaneraren verkar det vara över en timma bort innan någon vagn dyker upp och alla taxibolag är såklart fullbokade.
Citera
2016-01-19, 11:41
Medlem
Har det kommit så attsingens mycket snö i Göteborg? Här har det plogats, ända ner till byn. Var tvungen att skrapa rutor idag men vägen är körbar.
Senast redigerad av praktjakt 2016-01-19 kl. 11:45.
Citera
2016-01-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Själv kommer jag inte ens ut på vägen med min bil eftersom plogaren dröjer. Efterlyser lite bättre information om läget i kollektivtrafiken. Min resrutt är komplicerad och ställer mig inte på chans och väntar på spårvagnar och bussar på linjer som kanske inte ens trafikeras.

15 cm nysnö stämmer exakt med prognosen. Vinterdäck och snöskovel är väl normal utrustning. Hur många 100 meter behöver du skotta?
Citera
2016-01-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
15 cm nysnö stämmer exakt med prognosen. Vinterdäck och snöskovel är väl normal utrustning. Hur många 100 meter behöver du skotta?

200x2m 40cm snö för att komma ut på gatan som även den var ofarbar i morse. Tog semester istället.

15 cm nysnö hade även min lilla bil klarat.
Citera
2016-01-19, 12:00
Medlem
No.90-Kleists avatar
Alltid lika kul att se storstadsmänniskor få panik över några centimeter snö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in