Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 18:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vilka möjligheter finns det egentligen att bygga ihop en egen router som krypterar allting utan att behöva punga ut 3000kr ?

Lite som att bygga ihop en egen dator. Har tittat på PfSense och liknande men där verkar det också rätt så dyrt.

Förslag ?
I detta avseende så är det ju inget hokus-pokus med en router.
Det ÄR en dator helt enkelt.
En specialbyggd/dedicerad hårdvara kan visserligen ha ett antal fördelar, men upplagan gör att en generell dator i nästan alla situationer klår den i en prestanda-per-krona-jämförelse.

Så om du hittar h/w-specen på en router för ditt behov och sedan letar upp / bygger en PC med:
  • Samma/bättre mängd RAM
  • Samma/bättre minnesbandbredd
  • Samma/bättre cpu-hastighet (gärna två eller fler kärnor)
  • Tillräckligt bra nätverkskort
Då har du ju nått målet!
Förslagsvis skaffar du:
  1. en begagnad(avlagd?) laptop som uppfyller ovanstående
  2. en minst 4-port VLAN-(manageable)-gigabitswitch
  3. en bra/lämplig mjukvara
Till pkt 3 så är sannolikt PfSense det vassaste i klassen open-source/gratis och RouterOS det billigaste kommersiella.
Båda kan göra precis ALLT du behöver.

Priser:
  1. Från 0:- till ...
  2. Ca 350:- - 700:- och uppåt
  3. Från 0:- till ...
Behöver du riktigt mycket prestanda så väljer du en stationär (lågpristips: Sök en gamer's urvuxna dator). Komplettera med ett PCI-Ex1 GE-NIC.
Citera
2017-02-05, 19:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
I detta avseende så är det ju inget hokus-pokus med en router.
Det ÄR en dator helt enkelt.
En specialbyggd/dedicerad hårdvara kan visserligen ha ett antal fördelar, men upplagan gör att en generell dator i nästan alla situationer klår den i en prestanda-per-krona-jämförelse.

Nja, om en massproducerad bredbandsrouter som stödjs av t ex Openwrt eller LEDE uppfyller kraven så är det chans att den blir billigare, speciellt med tanke på att en vlan-switch och wifi (normalt) ingår i hårdvaran.
Citera
2017-02-06, 14:58
  #15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
I detta avseende så är det ju inget hokus-pokus med en router.
Det ÄR en dator helt enkelt.
En specialbyggd/dedicerad hårdvara kan visserligen ha ett antal fördelar, men upplagan gör att en generell dator i nästan alla situationer klår den i en prestanda-per-krona-jämförelse.

Så om du hittar h/w-specen på en router för ditt behov och sedan letar upp / bygger en PC med:
  • Samma/bättre mängd RAM
  • Samma/bättre minnesbandbredd
  • Samma/bättre cpu-hastighet (gärna två eller fler kärnor)
  • Tillräckligt bra nätverkskort
Då har du ju nått målet!
Förslagsvis skaffar du:
  1. en begagnad(avlagd?) laptop som uppfyller ovanstående
  2. en minst 4-port VLAN-(manageable)-gigabitswitch
  3. en bra/lämplig mjukvara
Till pkt 3 så är sannolikt PfSense det vassaste i klassen open-source/gratis och RouterOS det billigaste kommersiella.
Båda kan göra precis ALLT du behöver.

Priser:
  1. Från 0:- till ...
  2. Ca 350:- - 700:- och uppåt
  3. Från 0:- till ...
Behöver du riktigt mycket prestanda så väljer du en stationär (lågpristips: Sök en gamer's urvuxna dator). Komplettera med ett PCI-Ex1 GE-NIC.

Låter ju helt suveränt. Jag har en stationär som jag inte använder med 16GB RAM, 8 cores och SSDs.

Vad för programvara behöver jag nu för att skapa min egna krypterade router och köra igång (samt hårdvara) ?

Vore du vänlig och länka en lista för vart jag kan köpa dessa direkt på Dustin och så?

Vi har 100/10 hemma och vill gärna att routern ska vara så kraftig som möjligt.

Mvh
Citera
2017-02-06, 18:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vi har 100/10 hemma och vill gärna att routern ska vara så kraftig som möjligt.

Mvh

Då räcker det med en liten router som klarar VPN. Den drar mindre ström och är lättare att placera.
Citera
2017-02-06, 18:58
  #17
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Då räcker det med en liten router som klarar VPN. Den drar mindre ström och är lättare att placera.

Jo, men vilken då ? Samt hur installerar jag mjukvaran som är kompatibel med OVPN t.ex ?
Citera
2017-02-06, 19:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jo, men vilken då ? Samt hur installerar jag mjukvaran som är kompatibel med OVPN t.ex ?

En MikroTik router skulle vara en bra och billig lösning, till exempel en RB750Gr3.


Mikrotiks hemsida


MikroTik Wiki - OpenVPN


Butik i Sverige som säljer produkten
Citera
2017-02-07, 03:39
  #19
Medlem
Dubbelpost på grund av att länkarna inte fungerar i ovanstående inlägg (spara denna).

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jo, men vilken då ? Samt hur installerar jag mjukvaran som är kompatibel med OVPN t.ex ?


En MikroTik router skulle vara en bra och billig lösning, till exempel en RB750Gr3.


Mikrotiks hemsida


MikroTik Wiki - OpenVPN


Butik i Sverige som säljer produkten
Citera
2017-03-18, 19:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Låter ju helt suveränt. Jag har en stationär som jag inte använder med 16GB RAM, 8 cores och SSDs.

Vad för programvara behöver jag nu för att skapa min egna krypterade router och köra igång (samt hårdvara) ?

Vore du vänlig och länka en lista för vart jag kan köpa dessa direkt på Dustin och så?

Vi har 100/10 hemma och vill gärna att routern ska vara så kraftig som möjligt.

Mvh
Vad menar du med krypterad router,
en router med VPN (krypterad anslutning) eller en router med krypterad system-partition?
Har du inhandlat någon programvara/hårdvara än?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback