2016-01-19, 23:05
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Är det ett vanligt färdigdatorpaket från Komplett eller är det något special för just dig? Paketen brukar väl inte ha flera tusen i rabatt?
Det är kampanjpris med 2500:- rabatt. Januarirea kallar komplett det. Det är Kompletts vanliga paket som man kan modifiera en hel del efter egen smak och tycke.
Citera
2016-01-19, 23:09
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inrage
Jag gillar inte att kalla folk för idioter. Men här bara måste jag kliva in och rätta till saker. Det finns saker som man inte ska spara in på vid ett bygge. Ström och en bra kylning för processorn. Båda för både livslängd och stabilitet. En evo 212 kostar nålpengar och är dödstyst i jämförelse av den dammsugare till kylare du har i paketet.

Jag vill inte låta arrogant. Men jag har över 30 års erfarenhet. Och torrt på fötterna i saken.
Om man tittar på vad jag stoppar in i burken så räcker strömenheten till med mycket stor marginal. Evo 212 får inte ens plats i burken så det är ju uteslutet och den kylare som följer med har fått gott betyg av användarna. Skulle jag finna kylaren dålig så får jag helt enkelt byta ut den.
Citera
2016-01-19, 23:14
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jag skulle definitivt råda dig till att satsa på et lite starkare nätagg för framtida utbyggnadsmöjligheter.

Dessutom skulle du få upp prestandan en hel del genom att slänga in en M2 SSD för system och cache!

Många har åsikter om MSI GTX 970. Min erfarenhet är faktiskt bara bra, men det kan ju bero på tur, jag har bara haft ett ex av detta kort!

Lycka till med datorn!
Det finns alltid bättre grejer, men det finns en budget också. Den SSD jag valt har fått mycket fina recensioner. Jag kommer inte att bygga ut datorn i framtiden annat än möjligen en till SSD och möjligen med mer RAM (32GB i så fall). Jag har läst att många som köpt MSI GTX 970 av senare datum varit väldigt nöjda och de som köpt i tidigt ofta haft problem med oljud, men i övrigt nöjda.

Tack!
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 23:22.
Citera
2016-01-20, 02:11
Medlem
x12s avatar
Den här tråden är såpass rörig att jag inte ser om nåt egentligen har ändrats från specen i post 1.
För att ta shoppinglistan i post 1 i den ordning de står;

Chassiet har bara en enda medföljande fläkt. Det bör kompletteras med ytterligare en, så luft dras in i framkant och skjuts ut i bakkant. Utan extra fläkt blir det nog lite varmt, även med tämligen strömsnåla grejor.

Nätagget duger.

Processorn är 6700 utan "K". Den MED tilläggsbokstaven kör i högre hastighet. Är det inte värt mellanskillnaden?

Den valda processorkylaren duger, men inte mer. Det skulle verkligen inte skada att välja en som är åtminstone ETT litet nummer effektivare.

Moderkortet, det kan man säga en del om. Det har ganska få anslutningar på baksidan, bara 4 usb, ingen usb 3.1, däremot två ps/2 som väl knappt nån använder längre, det ser ganska fattigt ut där. Dessutom en halvpanel för ljud och ingen optoutgång. Säkert att du kommer vara nöjd med det där i 6-7 år? Moderkortet har bara headers för två chassifläktar, det kunde funnits nån fler.
Asus kan komma med otrevliga överraskningar i form av dålig firmware/drivrutiner.
https://www.youtube.com/watch?v=sbNzjw2fN0A
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1390575-corsair-ddr4-pa-asus-z170-p-vagrar-kora-2400mhz
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=149795 osv.
Rekommenderar gigabyte eller msi istället.

Vidare då till minnena. Du har ändrat paketets standardminnen till 2666, precis de som det där moderkortet verkar ha väldiga problem med (och många andra z170 också). Det är ganska många som haft strul med minnen över 2133, så byt helst tillbaka till 2133-minnen.

Grafikkortet, helt ok
SSD, säkerligen ok
HDD saknas, finns ingenstans att lagra platskrävande saker som t.ex film, musik, backup, bilder mm på.

Priset? Dom har höjt det till 14999.-, det är dyrare än det behöver vara.
Det går knåpa ihop en likvärdig (i allt väsentligt) dator hos inet, fixa till alla påpekanden ovan, d.v.s ändra till K-processorn, bättre moderkort med fler anslutningar, bättre processorkylare, chassi med 3 fläktar+fläktkontroll, en 2tb mekanisk disk för lagring, korrekta minnen, windowslicens, montering osv, och det kostar fortfarande inte mer än kompletts nuvarande 14999.-

Är detta intressant? eller har TS bestämt sig för komplett-paketet ändå?
Citera
2016-01-20, 02:38
Medlem
saganshuss avatar
Lådan ska ha två medföljande fläktar. Inte en. En fram och en bak. Båda på 120mm. Flera hävdar dessutom att det kommer ytterligare en fläkt med. Tre alltså.

Jag kommer att köpa paketet för reapriset som ligger 1000:- lägre, jag har en offert som gäller till på söndag.

Moderkortet ska stödja minnet enligt all information jag fått. Den har stöd för 2 USB 3.0 och för två USB 2.0. Den har även stöd för USB-c.

Men jag kan ändra till ASUS Z170K som har stöd för USB 3.1, det är inte stor prisskillnad.

Lagring? Jag har flera externa HD, jag har molntjänst och två HD från min nuvarande PC på 1TB vardera. Det går att stoppa in om jag får lust.

Stort tack för ditt inlägg!
Senast redigerad av saganshus 2016-01-20 kl. 03:25.
Citera
2016-01-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Den här tråden är såpass rörig att jag inte ser om nåt egentligen har ändrats från specen i post 1.
Jag tycker mest att den har tagit en väldigt trist vändning.
Citat:
För att ta shoppinglistan i post 1 i den ordning de står;

Chassiet har bara en enda medföljande fläkt. Det bör kompletteras med ytterligare en, så luft dras in i framkant och skjuts ut i bakkant. Utan extra fläkt blir det nog lite varmt, även med tämligen strömsnåla grejor.
Du tror inte luft tar sig in i lådan varhelst det finns hål om man har en fläkt som suger ut luft?
Du tror inte luft tar sig ut varhelst det finns hål om man har en fläkt som suger in luft?
Konceptet med en (eller flera) in och en (eller flera) ut har ju om något möjligheten att man lite mer kan påverka hur luften rör sig i lådan men det är ju en trade-off mot mindre luftflöde iställe.

Säg att man har två hål bak och ett fram, sätter man bara en fläkt bak så kommer det ju kanske in luft såg från hålet under. Sätter man en fram och en bak så kommer rimligtvis en större andel av luften ifrån hålet fram. Dock om man sätter två fläktar bak som suger ut så kommer ju luften rimligtvis fortfarande komma ifrån hålet fram men mer luft än om man hade en fram och en bak.

Så jag hade hellre satt samtliga så de suger ut eller trycker in sålänge de fick plats på ungefär samma ställe.
Citat:
Nätagget duger.
Jag har inte ens kollat modellen.
Citat:
Processorn är 6700 utan "K". Den MED tilläggsbokstaven kör i högre hastighet. Är det inte värt mellanskillnaden?
Den utan k är ju bara korkad, färdigbyggen brukar inte ha med k av någon anledning, mindre servicestrul från folk som inte vet vad de sysslar med? Utan k kan man ju lika gärna ta en Xeon vilket väl iofs inte går att köra med samma chipset om vi talar Skylake, det är ju med K man skall köpa.
Citat:
Moderkortet, det kan man säga en del om. Det har ganska få anslutningar på baksidan, bara 4 usb, ingen usb 3.1, däremot två ps/2 som väl knappt nån använder längre, det ser ganska fattigt ut där.
En annan fråga är väl om man har något som helst behov av USB 3.1? Behovet av en typ C-kontakt kanske kan tänkas vara större?
Citat:
Dessutom en halvpanel för ljud och ingen optoutgång. Säkert att du kommer vara nöjd med det där i 6-7 år? Moderkortet har bara headers för två chassifläktar, det kunde funnits nån fler.
Jag har dock själv inte kollat vad det var för moderkort överhuvudtaget.
Citat:
Asus kan komma med otrevliga överraskningar i form av dålig firmware/drivrutiner.
https://www.youtube.com/watch?v=sbNzjw2fN0A
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1390575-corsair-ddr4-pa-asus-z170-p-vagrar-kora-2400mhz
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=149795 osv.
Rekommenderar gigabyte eller msi istället.
Minneskompatibiliteten avgörs av vilken komponent idag?
Citat:
Vidare då till minnena. Du har ändrat paketets standardminnen till 2666, precis de som det där moderkortet verkar ha väldiga problem med (och många andra z170 också). Det är ganska många som haft strul med minnen över 2133, så byt helst tillbaka till 2133-minnen.
Eller kolla vilka som skall fungera med Z170 eller med det specifika moderkortet. Jag såg att det fanns CL13 2133 MHz någonstans.
Citat:
Grafikkortet, helt ok
SSD, säkerligen ok
HDD saknas, finns ingenstans att lagra platskrävande saker som t.ex film, musik, backup, bilder mm på.
Vet vi om hen kanske redan har en eller behöver platsen?
Citat:
Priset? Dom har höjt det till 14999.-, det är dyrare än det behöver vara.
Det går knåpa ihop en likvärdig (i allt väsentligt) dator hos inet, fixa till alla påpekanden ovan, d.v.s ändra till K-processorn, bättre moderkort med fler anslutningar, bättre processorkylare, chassi med 3 fläktar+fläktkontroll, en 2tb mekanisk disk för lagring, korrekta minnen, windowslicens, montering osv, och det kostar fortfarande inte mer än kompletts nuvarande 14999.-

Är detta intressant? eller har TS bestämt sig för komplett-paketet ändå?
Att jämföra med vad den egentligen kostar tänkte jag med. Dock kan man ju köpa den ifrån Komplett fortfarande om man vill, kanske inte färdigmonterad dock.
Citera
2016-01-20, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Moderkortet ska stödja minnet enligt all information jag fått. Den har stöd för 2 USB 3.0 och för två USB 2.0. Den har även stöd för USB-c.
På ASUS egen sida under specifications står det:
"2 x USB 3.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 3.0 port(s) (19-pin)
2 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 2.0 port(s)"

På förstasidan för moderkortet står det att den har type C med (en?)

Det var väl iofs vad x12 sade.
På lådan kanske han gick efter beskrivningen du gav i din post? Jag vet inte.

Lådan:
"External Connections (x2) USB 3.0
(x1) Headphone Port
(x1) Microphone Port"

Så där blev det 2 st USB 3.0 till.

samt:
"Fan Mount Locations Front: (x2) 120/140mm
Top: (x2) 120mm
Rear: (x1) 120mm
Bottom: (x1) 120mm
Fans Included Front: (x1) 120mm
Rear: (x1) 120mm"

Så plats för sex st fläktar varav två medföljer. Med tanke på att alla lådor brukar ha fläktar installerade på det där sättet kanske det är ett bättre sätt, jag vet inte det säkert heller.
Citera
2016-01-20, 04:54
Medlem
saganshuss avatar
Japp, delarna jag valt verkar duga utmärkt. Vad gäller RAM-minnet så får ju Komplett ansvara för att det fungerar. De bygger datorn. De har sagt vilka delar som passar och de lämnar tre års garanti.

Just nu känns det som jag beställer enligt vad jag sa från början. Det känns som om det kommer fungera utmärkt.

Mer SSD och RAM kan man ju komplettera med senare utan problem.
Citera
2016-01-20, 07:11
Medlem
Skulle du få den för 14 000 kr eller hur var det?

Här har du en dator för 15 842 kr:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9046674/2016-01-20

Den kommer med något enklare låda, upplåst och snabbare modell av processorn, bättre nätagg, moderkort med USB 3.1, Noctua CPU-kylare, 3 TB HDD och Windows och monterad och installerad från Inet.

Går man istället ner till lite mer motsvarande dator:
13 800 kr: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9046671/2016-01-20
Citera
2016-01-20, 16:04
Medlem
saganshuss avatar
Men Inet ger inte tre års garanti.
Citera
2016-01-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Men Inet ger inte tre års garanti.
Tre års garanti mot fabrikationsfel har man väl alltid eller så? Kompletts kanske täcker mer och täcker väl hela burken istället för enstaka komponenter, vet inte hur Inet hanterar trasiga maskiner de har monterat.
Citera
2016-01-20, 16:30
Medlem
saganshuss avatar
Jag kollade upp lite skillnader mellan Intel Core i7-6700 Skylake och K-modellen. Tydligen så ska den utan K dra mindre ström och bli mindre varm. Alltså också då ha mindre kylningsbehov. K-modellens fördel är givetvis något mer kraft och möjlighet att överklocka.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-20 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in