2016-01-19, 16:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixion
Nja, men MSI's byggkvalitet är skräp. Googla bara "970 Coil Whining" så får du se vilket fabrikat som kommer upp först Men visst kör du med MSI om dem är så bra
Jo, den har fått kritik för att inte vara lika välbyggd. Men jag får så bra rabatt att det blir den jag köper. Jag får hoppas på att den håller, jag har också tre års garanti.
Citera
2016-01-19, 16:24
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jo, den har fått kritik för att inte vara lika välbyggd. Men jag får så bra rabatt att det blir den jag köper. Jag får hoppas på att den håller, jag har också tre års garanti.

Inte för att verka otrevlig, men varför ber du ens om råd om du ändå skiter i alla tips och råd du får?
Citera
2016-01-19, 16:25
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Högre varvtal säger inget om hur bra den är, den har högre varvtal för den har en mindre fläkt. Högre varvtal brukar även innebära högre ljudnivå.
Svårt att hitta någon review över den kylaren och jag har aldrig hört talas om den, skulle inte spendera mina pengar på den.

Köp hellre något som är välkänt och bra, typ http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs
Inte en hyper evo 212 som föreslagits då den inte ens får plats i chassit enligt specs. Max 157mm hög cpu fläkt, ta gärna någon som är ett par mm lägre för säkerhetsskull.

Om du inte är övertygad att byta kylare än så köp den du valt. Men en negativ sak jag måste nämna är att den inte ska passa till din cpu så skulle kunna bli svårt/omöjligt att installera den.
Du har valt en socket 1151 cpu(skylake) och kylaren passar enligt det du skrev bara till Socket 1150/1155/1156. Sen kan den säkert passa bara att det är en så gammal kylare att det inte står med.
Nu är det inte jag som installerar kylaren, utan komplett. Det är deras val. Jag har dock möjlighet att välja en annan, men då får jag lägga till pengar.
Citera
2016-01-19, 16:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Inte för att verka otrevlig, men varför ber du ens om råd om du ändå skiter i alla tips och råd du får?
Så är inte fallet. Jag läser och kollar upp allt ni skriver. Jag är mycket tacksam för alla tips och råd. Jag har visserligen tänkt igenom mina val noga innan jag skrev inlägget, men jag vill vara säker på att jag inte missat något. Tack alla!
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 16:37.
Citera
2016-01-19, 16:28
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Med tanke på den i princip obefintliga prestandavinsten ddr4 och skylake faktiskt ger är det inte värt mellanskillnaden i pengar.
Nästa arkitektur kanske däremot är värd att satsa på.
Jag får dock kraftig rabatt på detta paket så det känns som en bra affär.
Citera
2016-01-19, 16:31
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Den största fördelen med att köpa 390 istället för 970 är egentligen att du har större möjlighet att i framtiden få nytta av 2 grafikkort, säg om 4 år, då kommer både 970 och 390 vara "utdaterat", har du ett 970 måste du köpa ett helt nytt kort. Har du däremot ett 390 och ett nätagg som pallar kan du bara köpa ett till 390 och köra dessa tillsammans för väldigt mycket högre prestanda. Anledningen är som tidigare sagt 3,5gb vram (970) vs 8gb vram. (390)

Sedan skulle jag inte i ditt läge avfärda allt över 1080p så snabbt, pc gaming övergår mer och mer till 1440p redan idag. Om 3-4 år kommer förmodligen 1080p kännas otroligt B och förlegat.

Så jag hade i ditt läge köpt ett 390 samt ett bättre nätagg, (runt 1000W)
Tål att tänkas på.
Det är goda råd. Men jag känner mig själv och det kommer inte bli några dubbla grafikkort och jag kommer inte att köpa skärm med högre upplösning i denna generation. Nästa PC-köp kanske, om 5-7 år. Som jag skrev i mitt första inlägg så behöver min dator inte klara de tyngsta spelen.
Citera
2016-01-19, 19:58
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nja, men MSI's byggkvalitet är skräp. Googla bara "970 Coil Whining" så får du se vilket fabrikat som kommer upp först Men visst kör du med MSI om dem är så bra
Jag gjorde som du sa och googlade olika trådar om Coil Whining, vad som skrivs är att MSI-modellen hade stora problem i den första upplagan, men att det ska vara mycket bättre med senare upplaga. Så det är bara att hoppas på att mitt kort blir bra. I värsta fall så får jag reklamera den.
Citera
2016-01-19, 20:59
Medlem
Citat:
Första träffen:
"Nvidia GTX 970 Coil Whine Issue Raises Customer Concerns
wccftech.com/nvidia-gtx-970-coil-whine/
Översätt den här sidan
A seemingly perfect product the Nvidia GTX 970 has been plagued with coil whine issues. All versions seem to have been affected."

MSIs kort var ju väldigt populärt i början.
Citera
2016-01-19, 21:01
Medlem
Citat:
Jag hade inte oroat mig för GTX 970 från MSI men jag vet ju inte hur det är egentligen.

Och jag läste också på Amazon eller var det var att någon tyckte den var bättre än stockkylaren, men den är ju lik (stockkylaren har väl inte kopparbotten bl.a.?)
Någon kommentar klagade på fläktkvaliteten.

Men om det är ett specifikt paket till ett specifikt pris är det väl bara att köra på antar jag.
Citera
2016-01-19, 21:02
Medlem
Citat:
Nu är det inte jag som installerar kylaren, utan komplett. Det är deras val. Jag har dock möjlighet att välja en annan, men då får jag lägga till pengar.
Är det ett vanligt färdigdatorpaket från Komplett eller är det något special för just dig? Paketen brukar väl inte ha flera tusen i rabatt?
Citera
2016-01-19, 22:00
Medlem
Jag gillar inte att kalla folk för idioter. Men här bara måste jag kliva in och rätta till saker. Det finns saker som man inte ska spara in på vid ett bygge. Ström och en bra kylning för processorn. Båda för både livslängd och stabilitet. En evo 212 kostar nålpengar och är dödstyst i jämförelse av den dammsugare till kylare du har i paketet.

Jag vill inte låta arrogant. Men jag har över 30 års erfarenhet. Och torrt på fötterna i saken.
Citera
2016-01-19, 22:25
Medlem
Gamlings avatar
Jag skulle definitivt råda dig till att satsa på et lite starkare nätagg för framtida utbyggnadsmöjligheter.

Dessutom skulle du få upp prestandan en hel del genom att slänga in en M2 SSD för system och cache!

Många har åsikter om MSI GTX 970. Min erfarenhet är faktiskt bara bra, men det kan ju bero på tur, jag har bara haft ett ex av detta kort!

Lycka till med datorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in