2016-01-19, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
I minimivarvtal så låter Cooler Mastern nästan 3 decibel mindre och bör rimligen kyla bättre då den, åtminstone i maxvarv, har högre luftflöde trots att den då bara går 1600 rpm gentemot Akasans 3000.
Åtminstone enligt specifikationerna listade på Komplett.

Annars hade man likväl kunnat slänga i en towerkylare med två såna hära, hetsa upp i 11.000 rpm vardera och avnjuta en orkester av något som liknar en dammsugare blandat med ljudet av sönderblåsta kretsdelar som plinkar melodiskt mot fläktbladen

Jo förvisso, men det känns lite för ghettomoddigt och inofficiellt för att vara något jag rekommenderar allt för helhjärtat. Det var väl någon klockare som bara råkade upptäcka det efter attans massa pillande varefter moderkortstillverkarna hakade på med uppdaterat BIOS för att göra det enklare?
Gäller Intels överklockningsförsäkringar ens om man klockar processorer utan K-märkning, förutsatt att man skaffat en sådan försäkring?
Inofficiellt vet jag inte om det är. Förmågan har ju funnits där hela tiden och de har ju designat det så.
http://images.anandtech.com/doci/9483/OC%20Diagram_575px.png

200 * 83 = 16.6 GHz? ;D

Jag vet inte hur moderkortstillverkarna gjorde, att klockan var separat har ju varit känt ~länge iaf.

Jag vet inte vad det är för försäkring och vad som skulle krävas för att skaffa en och krävs det något alls så hade jag ändå inte haft någon.
Citera
2016-01-19, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ja, men den totala rabatten är 2500:- på alla prylar. Ska jag ändra något så ska det vara högmotiverat. Jag har ändrat SSD till snabbare variant och jag har ändrat RAM minnet till snabbare variant (jämfört med kompletts grundpaket).
Jag vet inte hur du handlar men du lär ju inte bli av med all rabatt för att du tar en annan CPU-fläkt eller inte tar med en?

Kylaren var väl rätt lik stockkylaren.
Citera
2016-01-19, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag vet inte hur du handlar men du lär ju inte bli av med all rabatt för att du tar en annan CPU-fläkt eller inte tar med en?

Mm.. Skulle gissa på att kylförmågan är snarlika också.

Kollar man Webhallens ordinarie pris så är Akasan 50 spänn dyrare än både Hyper 212 och Pure Rock.. Thats weird!!
Citera
2016-01-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag hade absolut inte köpt ett gtx 970 om du hade tänkt att kunna använda det några år framöver, 3,5gb vram räcker nätt och jämnt till 1080p, om du i framtiden blir sugen på att köra 1440 eller t.om 4k gör du bättre i att köpa r9 390.

390 är ett bättre val överlag än 970 för att vara ärlig.
Hade även slängt in 500gb ssd och om budgeten inte tillåter bytt ut 6700 mot 4790k för att få mer "bang for the buck".

Ifall han har tänkt att använda datorn längre fram utan att behöva uppgradera särskilt mycket bör han definitivt köpa skylake, DDR4 etc..
Citera
2016-01-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Ifall han har tänkt att använda datorn längre fram utan att behöva uppgradera särskilt mycket bör han definitivt köpa skylake, DDR4 etc..
Varför skulle man behöva uppgradera mycket mer på en Haswellmaskin med DDR3? (Med det inte sagt att jag skulle köpa det.)
Citera
2016-01-19, 10:29
Medlem
Citat:
Jo, den verkar vara bra, men den jag valt har bättre specifikationer. Låter mindre (enligt specifikationerna), ger bättre kylning och kan arbeta med högre varvtal. Priset är likvärdigt.

Högre varvtal säger inget om hur bra den är, den har högre varvtal för den har en mindre fläkt. Högre varvtal brukar även innebära högre ljudnivå.
Svårt att hitta någon review över den kylaren och jag har aldrig hört talas om den, skulle inte spendera mina pengar på den.

Köp hellre något som är välkänt och bra, typ http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs
Inte en hyper evo 212 som föreslagits då den inte ens får plats i chassit enligt specs. Max 157mm hög cpu fläkt, ta gärna någon som är ett par mm lägre för säkerhetsskull.

Om du inte är övertygad att byta kylare än så köp den du valt. Men en negativ sak jag måste nämna är att den inte ska passa till din cpu så skulle kunna bli svårt/omöjligt att installera den.
Du har valt en socket 1151 cpu(skylake) och kylaren passar enligt det du skrev bara till Socket 1150/1155/1156. Sen kan den säkert passa bara att det är en så gammal kylare att det inte står med.
Citera
2016-01-19, 10:59
Medlem
Alla 115x har samma fästen.
Citera
2016-01-19, 12:32
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:

Med tanke på den i princip obefintliga prestandavinsten ddr4 och skylake faktiskt ger är det inte värt mellanskillnaden i pengar.
Nästa arkitektur kanske däremot är värd att satsa på.
Citera
2016-01-19, 12:39
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Det kommer inte att bli aktuellt med att spela på högre än 1080P och jag har fått ett riktigt bra pris på det grafikkortet. 1000:- rabatt. Men annars är det ett intressant alternativ, absolut. Kortet du föreslår drar tydligen mer ström, men det kan det ju vara värt.

Visst kunde jag köpa större SSD, men det är ju enkelt att stoppa in fler vid behov.

Den största fördelen med att köpa 390 istället för 970 är egentligen att du har större möjlighet att i framtiden få nytta av 2 grafikkort, säg om 4 år, då kommer både 970 och 390 vara "utdaterat", har du ett 970 måste du köpa ett helt nytt kort. Har du däremot ett 390 och ett nätagg som pallar kan du bara köpa ett till 390 och köra dessa tillsammans för väldigt mycket högre prestanda. Anledningen är som tidigare sagt 3,5gb vram (970) vs 8gb vram. (390)

Sedan skulle jag inte i ditt läge avfärda allt över 1080p så snabbt, pc gaming övergår mer och mer till 1440p redan idag. Om 3-4 år kommer förmodligen 1080p kännas otroligt B och förlegat.

Så jag hade i ditt läge köpt ett 390 samt ett bättre nätagg, (runt 1000W)
Tål att tänkas på.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2016-01-19 kl. 12:41.
Citera
2016-01-19, 15:02
Medlem
Ixions avatar
Citat:
Jag har läst rätt mycket recensioner och åsikter i frågan. Vill man inte överklocka så verkar det inte vara någon skillnad alls att prata om. Mycket prisvärd enligt de flestas åsikt.

Nja, men MSI's byggkvalitet är skräp. Googla bara "970 Coil Whining" så får du se vilket fabrikat som kommer upp först Men visst kör du med MSI om dem är så bra
Citera
2016-01-19, 16:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis

Jo, i paketet ingår CPU-fläkten och kostar inget extra, ska jag ha en annan så får jag lägga till pengar. Jag får alltså rabatt på den kylaren, men inte på någon annan kylare. Enligt alla omdömen jag läst så ska den kylaren vara klart bättre än stockkylaren.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 16:19.
Citera
2016-01-19, 16:17
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ja, det känns mer framtidssäkert med skylake och jag ville gärna ha DDR4. Vad gäller uppgradera så blir det troligen bara frågan om att stoppa in mer SSD-minne. Möjligen mer RAM.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in