2016-01-18, 23:29
Medlem
saganshuss avatar
Hej!

Jag har tänkt inhandla följande datorkomposition. Har ni några kommenterar, kritik, förslag om ändringar och så vidare? Jag vill ha en dator som klarar det mesta och ska hålla i 6-7 år. Den ska fungera för både spel och bildhantering (ej för särskilt mycket video), men den behöver inte kunna klara de allra tyngsta spelen. Det viktigaste är att den inte känns antik redan efter ett par år.

Något jag bör tänka på? Lägga till? Andra förslag?

Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Svart
Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 20mm Bak, ATX, mATX, 2

Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
At least 85% efficient (80 PLUS White 230v EU Cer

Intel Core i7-6700 Skylake
Socket-LGA1151, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 65W, 14nm,

Akasa CPU Cooler AK-959CU
Socket 1150/1155/1156

ASUS Z170-P, Socket-1151
ATX, Z170, DDR4, PCIe-x16, CFX, HDMI, DVI, M.2

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB, Optimaliserat för Intel X99 och 100 Serie b

MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC
PCI-Express 3.0, DL-DVI-I + DL-DVI-D, HDMI 2.0, Di

Crucial® MX200 250GB 2.5? SSD
SATA 6GB/s 555MB/500MB, with 9.5mm adapter

MS COA Win 10 Home Nordic
For Komplett PC only - HED license

Garanti 3 års inskicksgaranti
PC skickas av kund till Komplett.se

Senast redigerad av saganshus 2016-01-18 kl. 23:48.
Citera
2016-01-19, 01:01
Medlem
Ixions avatar
Köp Asus GeForce GTX 970, MSI är skit
Citera
2016-01-19, 01:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Nu är jag visserligen ingen fantast av towerkylare p.g.a man är halvt garanterad att smälla av fästena ifall man råkar tippa burken, men vill du hålla dig i exakt samma prisklass så känns en CM 212 Evo kylare som ett bättre val ifall du vill ha lite mer utrymme för överklockning, vilket känns ganska givet med ditt processorval.
Ännu hellre hade jag sett en Noctua D14 eller D15 på den riggen då de kyler riktigt väl och ändå är förhållandevis tysta, helt klart tystare än en lite 92mm fläkt.

Edit: Nevermind, missade att det var en låst processor du siktat in dig på.
Dock ändå tänkvärt ifall du vill ha en tystare rigg med bättre luftflöde
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-01-19 kl. 01:14.
Citera
2016-01-19, 01:15
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixion
Köp Asus GeForce GTX 970, MSI är skit
Jag har läst rätt mycket recensioner och åsikter i frågan. Vill man inte överklocka så verkar det inte vara någon skillnad alls att prata om. Mycket prisvärd enligt de flestas åsikt.
Citera
2016-01-19, 01:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu är jag visserligen ingen fantast av towerkylare p.g.a man är halvt garanterad att smälla av fästena ifall man råkar tippa burken, men vill du hålla dig i exakt samma prisklass så känns en CM 212 Evo kylare som ett bättre val ifall du vill ha lite mer utrymme för överklockning, vilket känns ganska givet med ditt processorval.
Ännu hellre hade jag sett en Noctua D14 eller D15 på den riggen då de kyler riktigt väl och ändå är förhållandevis tysta, helt klart tystare än en lite 92mm fläkt.

Jo, den verkar vara bra, men den jag valt har bättre specifikationer. Låter mindre (enligt specifikationerna), ger bättre kylning och kan arbeta med högre varvtal. Priset är likvärdigt.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 01:44.
Citera
2016-01-19, 01:46
Medlem
Citat:
Du kan ändra basklockan på Skylakeprocessorer och överklocka dem även utan att öka multipeln.
Citera
2016-01-19, 02:28
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag hade absolut inte köpt ett gtx 970 om du hade tänkt att kunna använda det några år framöver, 3,5gb vram räcker nätt och jämnt till 1080p, om du i framtiden blir sugen på att köra 1440 eller t.om 4k gör du bättre i att köpa r9 390.

390 är ett bättre val överlag än 970 för att vara ärlig.
Hade även slängt in 500gb ssd och om budgeten inte tillåter bytt ut 6700 mot 4790k för att få mer "bang for the buck".
Citera
2016-01-19, 02:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag hade absolut inte köpt ett gtx 970 om du hade tänkt att kunna använda det några år framöver, 3,5gb vram räcker nätt och jämnt till 1080p, om du i framtiden blir sugen på att köra 1440 eller t.om 4k gör du bättre i att köpa r9 390.

390 är ett bättre val överlag än 970 för att vara ärlig.
Hade även slängt in 500gb ssd och om budgeten inte tillåter bytt ut 6700 mot 4790k för att få mer "bang for the buck".
Det kommer inte att bli aktuellt med att spela på högre än 1080P och jag har fått ett riktigt bra pris på det grafikkortet. 1000:- rabatt. Men annars är det ett intressant alternativ, absolut. Kortet du föreslår drar tydligen mer ström, men det kan det ju vara värt.

Visst kunde jag köpa större SSD, men det är ju enkelt att stoppa in fler vid behov.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 03:02.
Citera
2016-01-19, 03:43
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jo, den verkar vara bra, men den jag valt har bättre specifikationer. Låter mindre (enligt specifikationerna), ger bättre kylning och kan arbeta med högre varvtal. Priset är likvärdigt.
I minimivarvtal så låter Cooler Mastern nästan 3 decibel mindre och bör rimligen kyla bättre då den, åtminstone i maxvarv, har högre luftflöde trots att den då bara går 1600 rpm gentemot Akasans 3000.
Åtminstone enligt specifikationerna listade på Komplett.

Annars hade man likväl kunnat slänga i en towerkylare med två såna hära, hetsa upp i 11.000 rpm vardera och avnjuta en orkester av något som liknar en dammsugare blandat med ljudet av sönderblåsta kretsdelar som plinkar melodiskt mot fläktbladen

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du kan ändra basklockan på Skylakeprocessorer och överklocka dem även utan att öka multipeln.
Jo förvisso, men det känns lite för ghettomoddigt och inofficiellt för att vara något jag rekommenderar allt för helhjärtat. Det var väl någon klockare som bara råkade upptäcka det efter attans massa pillande varefter moderkortstillverkarna hakade på med uppdaterat BIOS för att göra det enklare?
Gäller Intels överklockningsförsäkringar ens om man klockar processorer utan K-märkning, förutsatt att man skaffat en sådan försäkring?
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-01-19 kl. 04:01.
Citera
2016-01-19, 04:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
I minimivarvtal så låter Cooler Mastern nästan 3 decibel mindre och bör rimligen kyla bättre då den, åtminstone i maxvarv, har högre luftflöde trots att den då bara går 1600 rpm gentemot Akasans 3000.
Åtminstone enligt specifikationerna listade på Komplett.
Båda har fått fina omdömen av användare, båda har fått högt betyg i låg ljudnivå och bra kylning. Jag tror de är ganska likvärdiga och jag får kraftig rabatt på Akasan. Fördelen med Akasan är också storleken, den tar inte alls lika stor utrymme i anspråk.

Här finns en rad omdömen om Akasan:
http://www.amazon.co.uk/Akasa-AK-959CU-Cooler-LGA775-LGA1156/dp/B003H04XEE
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 04:27.
Citera
2016-01-19, 04:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Båda har fått fina omdömen av användare, båda har fått högt betyd i låg ljudnivå och bra kylning. Jag tror de är ganska likvärdiga och jag får kraftig rabatt på Akasan.
Kraftig rabatt på 400 känns som ganska marginellt vid ett datorbygge för åtskilliga vasalappar, men kör på det som känns bäst
Citera
2016-01-19, 04:11
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Kraftig rabatt på 400 känns som ganska marginellt vid ett datorbygge för åtskilliga vasalappar, men kör på det som känns bäst
Ja, men den totala rabatten är 2500:- på alla prylar. Ska jag ändra något så ska det vara högmotiverat. Jag har ändrat SSD till snabbare variant och jag har ändrat RAM minnet till snabbare variant (jämfört med kompletts grundpaket).
Senast redigerad av saganshus 2016-01-19 kl. 04:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in