2016-01-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Det enda Hvb hemmet jag känner till i Kolbäck är Villa Ulvsta. Det är 3,5 km från brottsplatsen.

Psst..Det finns ett På Borgbyvägen oxå. Borgby beh-hem,den gamla hemvärnsgården..
Citera
2016-01-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jambowiz
Psst..Det finns ett På Borgbyvägen oxå. Borgby beh-hem,den gamla hemvärnsgården..

Psst... det är ett behandlingshem, omsorgsverksamhet, utredningshem. Jag uppfattade kommentaren innan gällande ensamkommande flyktingar. Det ligger också över tre kilometer ifrån brottplatsen. Inte 1 minut.
Citera
2016-01-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det troligaste är ju Rånmord av EU-migranter.
Men det kan även göra sig om något annat.
Någon borde ju veta vilken adress det gäller och sedan se om det är ett äldre par, då är det tex garanterat Rånmord i de flesta fall.

I det här fallet var det troligtvis parets son som är psykiskt sjuk som har begått dådet om det nu visar sig vara mord. Flyktingarna har faktiskt hållt sig lugna i Kolbäck än så länge.
Har en teori om att mannen som dog har varit dålig den senaste tiden, för har har inte setts av på länge.
Citera
2016-01-19, 10:17
Medlem
Guanches avatar
Nu skriver VLT om att polisen nämner utökat självmord

som en av teorierna dom jobbar med
Citera
2016-01-19, 10:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
– Vi utesluter inte att det skulle kunna röra sig om ett självmord och ett mord, säger Johanna von Wowern. Vi är givetvis öppna för andra teorier, men det är en av de teorier som vi arbetar efter.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.346...nkt-mordfallet

”givetvis öppna” – mellan raderna låter det som att det är ganska uppenbart att det rör sig om ett utvidgat självmord.
Citera
2016-01-19, 10:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanche
Nu skriver VLT om att polisen nämner utökat självmord

som en av teorierna dom jobbar med

Mer korrekt är att benämna det för vad det troligen är i så fall, nämligen ett mord på en partner, då sannolikt kvinnan, följt av ett självmord. Kvinnan har då inte begått sjävlmord och är inte en del i ett utvidgat självmord. Säker kan man förstås inte vara på att hon samtyckt till att bli dödad; det finns ju barmhärtighetsmord och sådant, men det är generellt inte det sannolikaste.

Citera
2016-01-19, 10:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

”givetvis öppna” – mellan raderna låter det som att det är ganska uppenbart att det rör sig om ett utvidgat självmord.

Jag instämmer, förutom att jag fortfarande hävdar att det för den ena partnerns del sannolikt inte handlar om samtycke till att den andra skall döda denna och att då utredar-jargongen "utvidgat självmord" är malplacerad som beskrivning av brottet.
Citera
2016-01-19, 10:42
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Ja, Hagvägen 1 A lägenhet 1002

Där bor en person, son till de avlidna. De avlidna bor på en annan adress i en villa. Men du menar att paret avled i sonens bostad?
Citera
2016-01-19, 10:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag instämmer, förutom att jag fortfarande hävdar att det för den ena partnerns del sannolikt inte handlar om samtycke till att den andra skall döda denna och att då utredar-jargongen "utvidgat självmord" är malplacerad som beskrivning av brottet.

”Utvidgat självmord” är en etablerad term, och används typiskt sett när man ser den dödade personen som någon en typ ”förlängning” av en själv, exempelvis sitt barn eller hustru/man. Det är alltså inte riktigt samma sak som att ta livet av sig och ta med sig andra.

Om det finns en överenskommelse mellan två eller fler personer om att avsluta jordelivet så kan man istället tala om en självmordspakt.
Citera
2016-01-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Utvidgat självmord är när den självmordsbenägne "tar med sig" en eller flera människor i döden innan han/hon avslutar med att taga sig själv av daga. Det har absolut ingenting med samtycke att göra.
Citera
2016-01-19, 10:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Utvidgat självmord är när den självmordsbenägne "tar med sig" en eller flera människor i döden innan han/hon avslutar med att taga sig själv av daga. Det har absolut ingenting med samtycke att göra.

Ungefär. Fast vad jag begriper handlar det inte om att ta med sig ”vem som helst” heller, utan någon närstående. (En handling av en självmordsbombare exempelvis kan man man ju kanske inte kalla för ett utvidgat självmord.)
Citera
2016-01-19, 12:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ungefär. Fast vad jag begriper handlar det inte om att ta med sig ”vem som helst” heller, utan någon närstående. (En handling av en självmordsbombare exempelvis kan man man ju kanske inte kalla för ett utvidgat självmord.)

Det spelar ingen större roll om termen är etablerad. Då är det hög tid att avetablera den då den är fullständigt missvisande. Gärningsmannen har begått självmord, men det föregås av ett helt vanligt mord. Offret har inte på minst vis begått självmord och mordet skiljer sig sannolikt inte från ett annat partnermord. Eufemismen är förminskande för offret och är en onödig omskrivning för vad det egentligen handlar om.

Att en självmordsbombare inte påstås begå ett "utvidgat självmord" är i sammanhanget talande. Nej, det är förstås då fråga om massmord och terrorism. Att attentatsmannen tar livet av sig själv är egalt vad gäller att beskriva vad han utsätter sina offer för, även om det har sin plats i beskrivningen av brottets urtförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in