2016-01-18, 20:50
Medlem
TwiDawns avatar
Hej alla!

Jag har funderat på en sak angående medsökande på boplats.se.
Det är så att jag och min pojkvän letar efter en lägenhet där vi kan flytta in tillsammans. Jag hade honom länge som medsökande, problemet var bara att varenda gång vi hade chans att få komma på visning så valde bostadsbolagen att göra en kreditupplysning på honom vilket gjorde att vi inte blev godkända eftersom han har en betalningsanmärkning. Efter att det hade hänt några gånger bestämde vi oss för att ta bort honom som medsökande och att jag söker ensam då jag inte har några anmärkningar.

Samtidigt så ska vi ju båda bo i lägenheten och under "Hushåll" har jag fyllt i att en till person kommer dela lägenhet med mig. Visst borde detta vara okej? Enda skillnaden borde väl vara att om vi får en lägenhet så kommer jag att stå själv för förstahandskontraktet? Eller tror ni att bostadsbolagen kan tycka att det är skumt att han står med i mitt hushåll men inte som medsökande? *orolig*
Senast redigerad av TwiDawn 2016-01-18 kl. 20:53.
Citera
2016-01-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwiDawn
Hej alla!

Jag har funderat på en sak angående medsökande på boplats.se.
Det är så att jag och min pojkvän letar efter en lägenhet där vi kan flytta in tillsammans. Jag hade honom länge som medsökande, problemet var bara att varenda gång vi hade chans att få komma på visning så valde bostadsbolagen att göra en kreditupplysning på honom vilket gjorde att vi inte blev godkända eftersom han har en betalningsanmärkning. Efter att det hade hänt några gånger bestämde vi oss för att ta bort honom som medsökande och att jag söker ensam då jag inte har några anmärkningar.

Samtidigt så ska vi ju båda bo i lägenheten och under "Hushåll" har jag fyllt i att en till person kommer dela lägenhet med mig. Visst borde detta vara okej? Enda skillnaden borde väl vara att om vi får en lägenhet så kommer jag att stå själv för förstahandskontraktet? Eller tror ni att bostadsbolagen kan tycka att det är skumt att han står med i mitt hushåll men inte som medsökande? *orolig*
Nej, jag tror inte de bryr sig hur ni två väljer att göra och man får tex hyra ut rum utan värdens godkännande.
Men ta bort den uppgiften helt om du är osäker.
Citera
2016-01-18, 21:07
Medlem
Inget att oroa sig för. Du står på kontraktet, och din partner bor där. Du blir dock granskad för lön och betalningsförmåga i förhållande till lägenhetens storlek/månadshyra som ensamsökande. Tror det brukar vara så att det ska finna utrymme på lönen efter skatt, så att lägenhetshyran tar 1/3 och för övriga levnadsomkostnader ska det finnas kvar 2/3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in