• 1
  • 2
2016-01-18, 20:13
Medlem
Tjena
Jo det är så att jag försöker få tag på kno3 (kaliumnitrat) för ett kemi experiment. Ska göra en raket..
Jag har sökt nu i nästan 1 vecka och har inte nappat. Har kollat igenom alla tänkbara forum men hittar absolut ingenting. Jag vill helst att det INTE ska köpas online, utan att jag ska fysiskt köpa det. Snälla skicka inte någon forum till mig då jag har redan kollat igenom alla. Tack!
Citera
2016-01-18, 20:23
Medlem
vtcs avatar
Du kan köpa salpeter i kryddhyllan på din närmaste mataffär.
Citera
2016-01-18, 20:54
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du kan köpa salpeter i kryddhyllan på din närmaste mataffär.

Är inte det NaNO3?

OnT: Varför ska du inte beställa på nätet? 1 kilo hittar du här för en spottstyver: http://prisbutiken.se/index.php?rout...50&search=KNO3
Citera
2016-01-18, 21:19
Medlem
nja jag ville hälst kunna köpa kno3 fysiskt och inte online genom någon websida. asså i USA finns det något som heter stump remover och det finns mycket kaliumnitrat i den, men vart hittar jag sånt?
vill alltså köpa kno3 fysikt.....
Citera
2016-01-18, 21:47
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är inte det NaNO3?
Oj, jag har tagit för givet att det var riktigt salpeter utan att kolla upp saken. Som du kanske gissar brukar jag inte köpa det själv
Citera
2016-01-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbskex
Jag vill helst att det INTE ska köpas online, utan att jag ska fysiskt köpa det.
Granngården/Bolist är nog enda stället du kan köpa KNO3 fysiskt. Krista K Plus. 25 kilos säck med vattenlöslig nitratgödning. Du får väl hävda att du planerar inför sommarens tomatodling. (Tomater ska smaka mer / bli sötare med mer nitrat tillgängligt. Inte vet jag om det stämmer, jag äter inte tomat...)
B!
Citera
2016-01-19, 10:25
Medlem
Även om du inte vill köpa online så finns prisbutiken.se

Den är billig och bra
Citera
2016-01-19, 13:11
Medlem
om jag ska köpa i bolist, vad heter det då? jag har sökt upp krista k+ men inte träffar hittades, samma sak gällande granngården.
Tack så sjukt mycket för era svar också
Citera
2016-01-19, 23:56
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbskex
om jag ska köpa i bolist, vad heter det då? jag har sökt upp krista k+ men inte träffar hittades, samma sak gällande granngården.
Tack så sjukt mycket för era svar också

Krista K+ har slutat säljas. Tror det är ganska torrt på marknaden förrutom online.
I kryddhyllan hittar du natriumnitrat, inte kaliumnitrat. Det har också kommit in rapporter om att väldigt få matbutiker ens har det nu för tiden.
Citera
2016-01-20, 00:25
Medlem
Kannongjutarens avatar
Gå till en akvariebutik, de brukar ha KNO3 även om det är något dyrare än på nätet.
Citera
2016-01-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Krista K+ har slutat säljas.
Eh... Nä. Inte ens nästan. Yara har ingen avsikt att sluta tillverka, eller sälja Krista K Plus. Däremot beror det helt på var man befinner sig om den lokala Bolist/Grangården har det hemma. I många fall är det en beställningsvara. Själv åker jag och hämtar 2 säckar i taget när jag behöver dem.
Ska man beställa är det nästan självklart att man kommer bli tillfrågad om vad man ska ha det till, varför en "bra story" är av nöden. 50 kilo gör man inte av med på 4'a tomatplantor, som växer i en balkonglåda....

Citat:
Ursprungligen postat av Kannongjutaren
Gå till en akvariebutik, de brukar ha KNO3 även om det är något dyrare än på nätet.
Man använder det som en del i PPMD vilket gör att många akvariehandlar har det hemma. Men eftersom det är för akvariebruk brukar det vara "finare" än Krista K Plus, och därav det högre priset.
B!
Senast redigerad av -=Mr_B=- 2016-01-20 kl. 15:52.
Citera
2016-01-20, 16:40
Medlem
Citat:
Själv åker jag och hämtar 2 säckar i taget när jag behöver dem.

Det finns en bolist affär i göteborg, ända problemet är att jag inte vet vad produkten heter. Jag är inne på bolist's hemsida och söker på krista k+ men hittar ingenting. Vad ska jag göra??
Vad heter produkten??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in