• 1
  • 2
2016-01-18, 19:41
Medlem
Hej!

Jag har just börjat på Allmän kurs på folkhögskola. Jag är 19 år och tog studenten i juni förra året men har p.g.a bland annat ångest och depression inte någon gymnasieexamen vilket är varför jag börjat på folkhögskolan.
Nu h´är det dock så att man som under 20 år när man studerar på gymnasienivå inte kan få mer än 1050kr /månad av CSN om man inte bor på internat (vilket jag inte gör).

Jag kan ev. få bidrag från kommunen för studiematerial och måltider men med största sannolikhet inte då de inte tycker att jag uppfyller kravet på att inte ha gått 3-årigt gymnasium trots att jag gått mindre än 50% under dessa 3 år. Jag har iaf skickat in mina uppgifter och svarat på deras frågor så jag hoppas att det ger resultat så att jag kan få iaf någon typ av extra bidrag

Jag bor tillsammans med min familj 16km från skolan men har inte möjlighet att ta mig med kollektivtrafik då det inte finns någon här ute på landet. Mina föräldrar ger mig boende och mat i hemmet men allt annat får jag stå för. 1050kr/månad där hälften går till skolavgiften och resorna t&r en månad kostar ca.670kr.... Jag kan aldrig gå runt på detta. Har extrajobb men de är främst dagtid då jag är i skolan dvs...

Någon som har några tips på vad jag kan göra?
Citera
2016-01-18, 20:02
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kent999
Hej!

Jag har just börjat på Allmän kurs på folkhögskola. Jag är 19 år och tog studenten i juni förra året men har p.g.a bland annat ångest och depression inte någon gymnasieexamen vilket är varför jag börjat på folkhögskolan.
Nu h´är det dock så att man som under 20 år när man studerar på gymnasienivå inte kan få mer än 1050kr /månad av CSN om man inte bor på internat (vilket jag inte gör).

Jag kan ev. få bidrag från kommunen för studiematerial och måltider men med största sannolikhet inte då de inte tycker att jag uppfyller kravet på att inte ha gått 3-årigt gymnasium trots att jag gått mindre än 50% under dessa 3 år. Jag har iaf skickat in mina uppgifter och svarat på deras frågor så jag hoppas att det ger resultat så att jag kan få iaf någon typ av extra bidrag

Jag bor tillsammans med min familj 16km från skolan men har inte möjlighet att ta mig med kollektivtrafik då det inte finns någon här ute på landet. Mina föräldrar ger mig boende och mat i hemmet men allt annat får jag stå för. 1050kr/månad där hälften går till skolavgiften och resorna t&r en månad kostar ca.670kr.... Jag kan aldrig gå runt på detta. Har extrajobb men de är främst dagtid då jag är i skolan dvs...

Någon som har några tips på vad jag kan göra?

Hur kan resorna kosta 670kr när det inte finns kollektivtrafik?

Varför kan inte dina föräldrar hjälpa dig? De har försörjningsplikt tills du har gymnasieexamen eller fyllt 21 år.

Edit: 21 år var det:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försörjningsplikt
Citera
2016-01-18, 22:14
Medlem
Cykla?
Citera
2016-01-18, 23:25
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det ser ut som om man helt enkelt räknar med att föräldrarna ska stå för det hela för den som inte fyllt 20 år. Man kan ansöka om extra bidrag, men det gäller bara för familjer med låg inkomst.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/st...-bidrag-1.2845
Citera
2016-01-19, 07:43
Medlem
gniff754s avatar
Vill inte dina föräldrar stå för busskort, bensinpengar eller liknande så är cykel ett alternativ. 16 km är hanterbart och du kommer få bra kondition.
Citera
2016-01-19, 19:10
Medlem
Hur kan TS sakna gymnasiekompetens om hen har "tagit studenten" ?
Citera
2016-01-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Hur kan resorna kosta 670kr när det inte finns kollektivtrafik?

Varför kan inte dina föräldrar hjälpa dig? De har försörjningsplikt tills du har gymnasieexamen eller fyllt 21 år.

Edit: 21 år var det:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försörjningsplikt

Resekostnaderna blir med bil. Mina föräldrar kan till viss del hjälpa mig, men skulle hellre se att jag kunde få bidrag från kommunen istället så att de ska slippa de största lasten.
Citera
2016-01-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Cykla?

Detta skulle ta över 1 timme enkel väg. Dessutom finns det inte en chans att klara det vid detta väglag.
Citera
2016-01-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Hur kan TS sakna gymnasiekompetens om hen har "tagit studenten" ?

Att ta studenten är inte desamma som att ha gymnasieexamen. Att vara med på studenten ger dig inte en examen. Däremot kan du ju ha en examen utan att ha tagit studenten om du skulle vilja det.... På samma sätt kan man gå hela gymnasiet och få F i flera ämnen och ändå ha tagit studenten.

Att ta studenten är alltså inte ett bevis på att du har fullgjort din gymnasieexamen.
Citera
2016-01-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det ser ut som om man helt enkelt räknar med att föräldrarna ska stå för det hela för den som inte fyllt 20 år. Man kan ansöka om extra bidrag, men det gäller bara för familjer med låg inkomst.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/st...-bidrag-1.2845

Tycker att detta är sjukt..... Förstår att det kan gälla om man går på gymnasiet där man får allting. Men på folkhögskola (och komvux) får man stå för allt själv. De som har sin gymnasieexamen och pluggar vidare direkt när de är 19 kan ju få lån så förstår inte varför man ska behöva halka efter ett år för att man inte har det. Personligen så tycker jag ju att det vore bättre om fler hade möjligheten (ekonomiskt sett) att hoppa på folkhögskola eller komvux så fort de känner sig redo istället för att vara arbetslösa som tyvärr väldigt många 19-åringar är just på grund av detta
Citera
2016-01-21, 04:48
Medlem
Du är över 18 --> Soc?

De har ingen försörjningplikt om du är över 18 och inte studerar på gymnasium/grundskola.

Du har avbrutit/slutfört dina gymnasiestudier och är fri att ansöka om socialbidrag, men bara du kan göra det.
Citera
2016-01-21, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kent999
Tycker att detta är sjukt..... Förstår att det kan gälla om man går på gymnasiet där man får allting. Men på folkhögskola (och komvux) får man stå för allt själv. De som har sin gymnasieexamen och pluggar vidare direkt när de är 19 kan ju få lån så förstår inte varför man ska behöva halka efter ett år för att man inte har det. Personligen så tycker jag ju att det vore bättre om fler hade möjligheten (ekonomiskt sett) att hoppa på folkhögskola eller komvux så fort de känner sig redo istället för att vara arbetslösa som tyvärr väldigt många 19-åringar är just på grund av detta
skriv ut den lappen o visa dina föräldrar, sen får dom inse att dom måste betala för dig tills du fyllt 21.
eller så skulle dom tvingat dig o gå mer till skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in