2016-01-18, 19:14
Medlem
Tjena!

Som många säkert vet är ju biverkningar vid Methothrexate nästan oundvikligt, och därmed har jag slutat med dom för ca 2,5 år sen. Dum som jag är har jag inte tagit upp det när jag varit hos reumatologen så dom känner inte riktigt till situationen.

I samma veva som jag slutade med MTX började jag med Enbrel, och detta var den stora anledningen till att jag sluta. Innan jag fick Enbrel har jag provat både MTX och Metoject men fick biverkningar i form av illamående (oundviklig spya dagen efter) och tappad sexlust, jag kände heller inte att det hjälpte och därför slutade jag med MTX:en så fort jag fick något som faktiskt hjälpte.

Min fråga är: Vad gör MTX:en? Hjälper den på lång sikt och ger mig en chans att bli av med min reumatism eller fyller den ingen funktion om jag känner mig felfri när jag endast tar Enbrel?

Hade tänkt ringa reumatologen så fort jag har chansen men känner att jag skriver ett inlägg här först, tack på förhand!
Citera
2016-01-18, 21:21
Medlem
GROTTULFs avatar
Rent biokemiskt så hämmar MTX ett enzym (dihydrofolatreduktas) som ger produkten tetrahydrofolat. Detta kommer resultera i att att du hämmar s k syntesen (nybildning) av puriner. Puriner är viktiga i DNA replikationen. Mao, i förlängningen kommer du att hämma cellernas reproduktion. MTX används också för att behandla bl.a cancer av just den anledningen, vilket du kanske vet (=aggressiv celldelning).

Men, jag tror inte man vet exakta mekanismerna till varför MTX fungerar bra mot reumatism (även psoriasis). Om jag inte minns fel av det jag lärt mig så vet man inte huruvida MTX verkar genom 1) immunosupressivt eller om det är 2) inflammationshämmande.

I och med att du (tillfälligt) hämmar ett speciellt enzym (mha MTX) så kommer enzymet att verka (förmodligen) i stort samma utsträckning när du slutar hämma enzymet. Mao, tror jag inte att det hjälper dig helt och hållet att bli av med reumatismen iom att den är kronisk.

Du bör nog prata med din läkare angående medicineringen. MTX kan ju både ges som monoterapi (=endast ett läkemedel mot reumatismen) men även (vanligen) i kombination med andra läkemedel (exempelvis Enbrel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in