• 1
  • 2
2016-01-18, 18:50
Bannlyst
Nån mer än jag som fick sitt mastercard hos handelsbanken spärrat idag?

De messade och meddelade detta pga bedrägeriförsök. Jag ringde och de hade precis fått mail om detta, men kunde/ville inte säga nånting mer om vad det var som hänt. Står inget på nån hemsida eller nån annanstans helller vad jag kunnat se.

Man vill ju självfallet veta vad fan som pågår. Skumt.
Citera
2016-01-18, 19:03
Medlem
Det händer ibland, inget konstigt med det. Någon har snappat upp ditt kortnummer på nätet och försöker plocka ut pengar eller handla med det. Men någonstans i systemet upptäcks bedrägeriförsöket och transaktionen avbryts och kortet spärras. Var glad att de upptäckt det...
Citera
2016-01-18, 19:50
Bannlyst
ja nu var det knappast bara mitt kort, men visst e det bra att de spärrar dem när de upptäcker nåt, men varför smussla?

Dessutom brukar jag låsa mitt kort för utlandsköp och internetköp från appen. Det var låst vid tillfället.
Citera
2016-01-18, 20:42
Medlem
frank_pes avatar
Handelsbanken borde ha säkrare kort nu för att höjningen av årsavgiften till 300 kr skall vara befogad
Citera
2016-01-19, 00:24
Medlem
En av flera anledningar till att inte använda debit kort. Med ett kreditkort så behöver man inte oroa sig på samma sätt.
Citera
2016-01-19, 10:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
En av flera anledningar till att inte använda debit kort. Med ett kreditkort så behöver man inte oroa sig på samma sätt.
Kanske det men alla har inte rätt att få kreditkort som saknar regelbunden inkomst eller fått betalningsanmärkningar.
Citera
2016-01-19, 20:31
Bannlyst
Ja de var ju snabba på att skicka nytt (fick nya idag) men hade inte varit kul om man va utomlands och de bara spärrar utan förvarning.
Citera
2019-07-04, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
varför skulle kreditkort va säkrare? tvärtom tänker jag eftersom det blir mer strul om nån lånar pengar i ditt namn.

ett vanligt bankkort med mastercard utan kredit är också försäkrat mot stölder på kortet. råkat ut för det när en e-handlare inte levererade. Jag gick till banken och fick tillbaka stålarna jag betalat direkt där och då. Kräver ju lite bevisning i form av mailkonversation eller liknande, men annars inga problem.
Citera
2019-07-04, 13:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
varför skulle kreditkort va säkrare? tvärtom tänker jag eftersom det blir mer strul om nån lånar pengar i ditt namn.

ett vanligt bankkort med mastercard utan kredit är också försäkrat mot stölder på kortet. råkat ut för det när en e-handlare inte levererade. Jag gick till banken och fick tillbaka stålarna jag betalat direkt där och då. Kräver ju lite bevisning i form av mailkonversation eller liknande, men annars inga problem.

Konsumentkreditlagen skyddar vid kreditköp men inte vid köp med debitkort https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1846

Egentligen är debitkorten helt värdelösa för allt annat än bankomatuttag. Köp som sker på dessa kort är det upp till bankens goda vilja att lösa ev bedrägerier faktiskt.

Handlar man på kreditkort så får man en faktura vilken man kan bestrida om man hittar felaktigheter - då är risken hos banken istället. Lägger man till de försäkringar som oftast brukar vara bättre på kreditkorten så är det en nobrainer förutsatt att man betalar hela fakturan innan det börjar ticka ränta för då kan det snabbt bli dyrt att handla på krita.
Citera
2019-07-05, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Konsumentkreditlagen skyddar vid kreditköp men inte vid köp med debitkort https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1846

Egentligen är debitkorten helt värdelösa för allt annat än bankomatuttag. Köp som sker på dessa kort är det upp till bankens goda vilja att lösa ev bedrägerier faktiskt.

Handlar man på kreditkort så får man en faktura vilken man kan bestrida om man hittar felaktigheter - då är risken hos banken istället. Lägger man till de försäkringar som oftast brukar vara bättre på kreditkorten så är det en nobrainer förutsatt att man betalar hela fakturan innan det börjar ticka ränta för då kan det snabbt bli dyrt att handla på krita.
jo har hört talas om den lagen vilken verkar rätt vettig, men gillar inte att handla på krita med dyra avgifter som följd. Bättre med debitkort av den anledningen och speciellt när banken ändå ersätter för uteblivna varor. De får ju in pengarna ändå från tjuven genom dennes bank.
Citera
2019-07-05, 13:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
jo har hört talas om den lagen vilken verkar rätt vettig, men gillar inte att handla på krita med dyra avgifter som följd. Bättre med debitkort av den anledningen och speciellt när banken ändå ersätter för uteblivna varor. De får ju in pengarna ändå från tjuven genom dennes bank.

Absolut, skall man använda kreditkort så måste man ha koll på sin ekonomi och bara använda kortet istället för motsvarande debitkort, när räkningen kommer runt den 10:e så betalar jag alltid hela beloppet och får därmed aldrig någon avgift. Lönekontot har alltid saldo som täcker räkningen + alltid minst en halv månadslön extra stående i fall ifall.

Tvärs om bjuder kreditkortsbolaget på ett antal dagar då de ligger ute med pengarna. Ett kreditkort utan årsavgift som sköts innebär att det är helt gratis, räknar man in bonusprogram och försäkringar så är det vinst (kreditbolagen gillar nog egentligen inte riktigt kunder som mig ).
Citera
2019-07-05, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut, skall man använda kreditkort så måste man ha koll på sin ekonomi och bara använda kortet istället för motsvarande debitkort, när räkningen kommer runt den 10:e så betalar jag alltid hela beloppet och får därmed aldrig någon avgift. Lönekontot har alltid saldo som täcker räkningen + alltid minst en halv månadslön extra stående i fall ifall.

Tvärs om bjuder kreditkortsbolaget på ett antal dagar då de ligger ute med pengarna. Ett kreditkort utan årsavgift som sköts innebär att det är helt gratis, räknar man in bonusprogram och försäkringar så är det vinst (kreditbolagen gillar nog egentligen inte riktigt kunder som mig ).
mitt jävla preem-kort kommer kosta 29 spänn i månaden i höst. Kommer inte behålla det trots 40 öre billigare soppa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in