2016-01-18, 18:20
Medlem
De flesta människor är inte särskilt insatta i filosofi/argumentation/logik, eller hur?
Det godtar alla som axiom/premiss?
Det räcker att åskåda valfria diskussioner för att det ska bli uppenbart.

Jag undrar varför?

Varför har inte grundskolan en rejäl undervisning i detta?

Skulle det inte vara till fördel för alla människors beslutfattanden och ageranden?

Skulle det inte göra alla diskussioner och samtal mer konstruktiva?

Skulle inte en sådan befolkning vara till större gagn för att lösa dagens globala utmaningar?

Eller finns det ett maktintresse av att folk ska godta påståenden och retorik rakt av?
Citera
2016-01-18, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
De flesta människor är inte särskilt insatta i filosofi/argumentation/logik, eller hur?

Jag undrar varför?

Skulle det inte vara till fördel för alla människors beslutfattanden och ageranden?

Skulle inte en sådan befolkning vara till större gagn för att lösa dagens globala utmaningar?

Eller finns det ett maktintresse av att folk ska godta påståenden och retorik rakt av?

De flesta människor är idioter, behöver man tillägga något mer egentligen?

Finns ganska mycket fel på grundskolan och samhället, och är långt ifrån något man ska peka på och säga detta är exemplariskt. Det gäller politiker och system i samhället, hur de flesta resonerar och allting.

Personer börjar inte tänka efter och ifrågasätta saker bara för att de läser filosofi, de kommer vara samma idioter sen innan som bara ser allting som ett måste.
Vill man bli insatt i detta med filosofi så är de väl bara att bli de? Varför krysta fram att personer att tänka?
Citera
2016-01-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Finns ganska mycket fel på grundskolan och samhället, och är långt ifrån något man ska peka på och säga detta är exemplariskt. Det gäller politiker och system i samhället, hur de flesta resonerar och allting.

Personer börjar inte tänka efter och ifrågasätta saker bara för att de läser filosofi, de kommer vara samma idioter sen innan som bara ser allting som ett måste.
Vill man bli insatt i detta med filosofi så är de väl bara att bli de? Varför krysta fram att personer att tänka?

Är inte deras "idioti" och ovilja att lära sig argumentation/logik ett resultat av just det att de aldrig blev lärda dessa färdigheter till att börja med?
Citera
2016-01-18, 20:59
Medlem
derivats avatar
Citat:

Jag undrar varför?

När du fostrades av din mamma och pappa, lärde de dig filosofi/argumentation/logik?
När du fostrades av dina lärare på skolan, lärde de dig filosofi/argumentation/logik?
När du bytte ideer med dina kamrater, pratade ni om filosofi/argumentation/logik?
När du exponeras av TV/Tidningar/media, lär de dig filosofi/argumentation/logik?
etc.

Det är så folk får sina värderingar.
Citera
2016-01-18, 21:06
Bannlyst
Citat:
Är inte deras "idioti" och ovilja att lära sig argumentation/logik ett resultat av just det att de aldrig blev lärda dessa färdigheter till att börja med?

Nej. Men för att förstå de som måste man förstå att man är princip en personlighet direkt, vi är inte skapade likadana. Massan liknar massan eftersom de är så de är skapta, alla är inte skapade för att tänka logiskt, de är skapade bara för att följa med.

Det är de som gör oss till människor, eftersom vi har olika förmågor.
Om alla skulle ifrågasätta allt på samma nivå skulle också mycket stanna upp.
Så ett samhälle går emot att gynna att majoriteten skall vara avvikande, däremot för att gynna utveckling så bör man också sponsra de till viss grad också.

Jag kan bara ge orimliga surrealistiska scenarion som exempel.

Som ett land där alla är forskare, vad skulle hända? skulle alla fortsätta vara forskare eller skulle vissa forskare tvingas till att städa toaletter ändå?
Helt ärligt går de knappt beskriva hur saker skulle funka om alla skulle vara filosofer för våran art.

Så jag vill avsluta med säga att de behövs på sätt och viss en ologisk massa, även om man är trött på dom. Tyvärr kan alltid någon ful typ förstöra syftet med vad som är bra.

Men lösningen är inte att man ska försöka utbilda folk att tänka fritt om de inte har anlag för de redan från början att inte bara följa. Människan är inte perfekt skapad för den här typen av värld.
Citera
2016-01-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Helt jävla riktigt, nej man behöver inte tillägga något mer egentligen

Min uppfattning är att det hade varit slöseri med tid att gå igenom argumentation och logik på en adekvat teoretisk nivå för den stora massan, av precis det skäl som uttrycks i din avslutande retoriska fråga.

Citat:

På sätt och vis är det nog så. Jag tror att de flesta kan nå mycket längre intellektuellt än de nånsin ges möjlighet under sin livstid, om bara rätt pedagogik och handledning tillgodoses. För en stor massa antar jag dock att denna visionära målsättning vore orealistisk i praktiken som läget är idag - idiotin vi menar i detta sammanhang är alltså det krav på individanpassning, super-pedagogisk kompetens som bara vissa exceptionella lärare/pedagoger uppvisar, samt tidsåtgång med pedagogen som skjuter i höjden för puckon.
Citera
2016-01-19, 02:54
Medlem
Apologists avatar
Svensk Grundskola ägnar oerhört lite timtid till Filosofi i motsats till USA tror jag, rätta mig om jag har fel.

Men det verkar snarare vara så att svenska skolan förutsätter att man lär sig logik genom matematiken.
Citera
2016-01-19, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Svensk Grundskola ägnar oerhört lite timtid till Filosofi i motsats till USA tror jag, rätta mig om jag har fel.

Men det verkar snarare vara så att svenska skolan förutsätter att man lär sig logik genom matematiken.

Det tror jag man förstår att de inte har med varandra att göra, när jag läste matte så var de mest bara att räkna huvudräkning och kunna multiplikationstabellen. Det tog inte heller upp direkt användnings området i matematiken, utan man skulle bara lära sig uppställningar utan förstå funktionen.

Matematiken är i grund och botten något man har för att kunna hantera pengar, och därför man inte får göra affärer riktigt med någon under 16 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in